Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Herkelle skrev:Jag hittade något idag som var två mansfamnar stor. Är det en ticka?
Älgfoderodlare skrev:Skulle nog mer misstänka en vril. Har sett såna med kraftigt förväxande svart bark. Förmodligen skulle aldrig en ticka kunna växa sig så stor, utan att först döda trädet. O tickan växer sen inte vidare på död ved, men kan sprida sig innan den dör.
Men vrilar växer ju så länge trädet lever då det är en del av det, men dödar det inte som skada. Därför kan de bli mycket stora.
Herkelle skrev:Ja då verkar det enklaste sättet vara att ta en stege å gå upp och karva lite. Spännande. Vet inte vad jag ska hoppas mest på?
Blondin 750 skrev:Det är samma objekt men bilderna är tagna vid olika tillfällen. Vi ska försöka undersöka den lite mer grundligt vid tillfälle.
Mr Goldfish skrev:Jag har också följt ämnet Chaga i snart 10 år, tagit kontakt med både återförsäljare, förädlare, uppköpare och de som säljer mycelium pluggar för att odla själv.
För det första är nästan alla svenska Chagapreparat som säljs inom registrerad hälsokost baserad på sprängticka från öststaterna, vilket företagen medger när man frågar efter ursprunget.
För det andra ställs det ganska höga krav för livsmedelsproduktion om man ska tillverka själv, inte precis något som man gör vid köksbordet.
Varför skulle man då vilja göra det själv om det finns uppköpare? Jo för att minimimängden för leverans är 150 kg. Jag har ca 30 kg uppmärkt med GPS ute i skogen och har försökt hitta någon som vill köpa dessa färska, men fått samma nekande svar överallt.
Avslutningsvis får man fråga sig själv om en investering på 25.000 kr för 500 ampuller är en bra idé då inte alla ger någon svamp och man får vänta upp till 7 år för att se resultatet. Personligen är det inte något upplägg jag skulle ta med till revisorn.