tor 12 jun 2025, 22:15#883902Varför satsa på ett ganska säkert kort (gran/tall) , när man kan sprida ut det på garanterat dåliga kort (hassel, rönn, fågelbär, al)?
Om det är skog man vill ha, dvs något slags trädbildande individ per hektar så visst kan man sätta 20 olika trädlag. Något lär väl klara sig. Men sen då? Om man sen måste sälja det som klippt energived, skall man vara nöjd då?
Jag minns för 20-talet år sedan när det förutspåddes varmare vintrar och regnigare somrar. Satte Sitka-gran då, och det gick inte så bra, när det frös bort...
" Södra och östra
Europa blev torrare, i synnerhet
under vinterperioden, medan
många delar av nordvästra Europa
fick mer nederbörd.
Enligt prognoserna kommer
årsnederbörden att öka i norra
Europa och
somrarna bli regnigare i
större delen av Europa"
https://www.eea.europa.eu/sv/publicatio ... 005_1/fileSå nu, 20 år senare, skall somrarna bli torrare?
Jag tror fortfarande att gran som byggnadsmaterial slår alla fetvedstallar och valnötsinlägg i inkomst för en skogsbrukare här på västkusten. Regn brukar inte saknas, och än så länge har inte barkborren varit något problem som det varit i öster. Jag försöker få upp lite mer tall där det är torrt, och lite mer björk där det är fuktigt. Men det är granen som sätter maten på bordet. I praktiken spelar det ingen roll för mig, den skog jag hinner avverka är planterad för länge sedan. Efterlevande får antagligen inte få bedriva skogsbruk över huvud taget...
Självvald väg i egen skog