Skogsmiljö och Trädlära

Ny film: människan, skogen och klimatförändringarna

75 inlägg 17518 visningar 9 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Ny film: människan, skogen och klimatförändringarna

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:
Sundhult skrev:Det är uppenbart att akademin i den här filmen presenterar flera olika perspektiv på hur människan brukat skogen sett till "industriella strukturer" (begrepp som används i filmen) och som påverkat utfallet över tid på olika sätt.

Vad tänker du att det är som driver fram utveckling av olika "industriella strukturer"?

Frederick Taylor.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869473? 🤔

Jag formulerar om (och fler kan ju fundera):

Vad är det som gör att olika industriella strukturer växer fram eller försvinner?

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU skrev:? 🤔

Jag formulerar om (och fler kan ju fundera):

Vad är det som gör att olika industriella strukturer växer fram eller försvinner?

Frederick Taylor har drivit fram de industriella strukturer du ser.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#869482Nej, Taylorism är inte samma sak som industriella strukturer.

Det som skapar framväxt och avdöende av industriella strukturer är i grunden nåt helt annat. Ett jättebra exempel är vad som hände med företaget Facit, det som grundades 1906 som AB Åtvidabergs Förenade Industrier och som på 1960-talet hade utvecklats till ett multinationellt företag med verksamhet i 100 länder. Vad tillverkade Facit och varför försvann hela koncernen?

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#869485I stort handlar det väl mycket om teknologisk utveckling, ekonomiska incitament och marknadskrafter, konkurrens, politiska beslut och samhällstrender och konsumtionsmönster. Ofta kan dessa samspela.

Så tillgång och efterfrågan är bara en del av systemet och ska vi titta på punkterna ovan med svenska skogsglasögon så är det några saker som kan vara intressant:

- Svensk politik har alltid vurmat för svensk skogsindustri, man skulle kunna kalla det ett eget samhällskontrakt. Så sent som igår visade sig detta i att Regeringen ger Stockholm Exergi 20 miljarder i stöd för att fånga 12 miljoner ton koldioxid i 15 år. Men även ändringar i Skogsvårdslagen under 1900-talet kan visa på detta.

- Kronans dåliga kurs har gynnat svenska skogsindustrier som exporterar. Några kallar det "valutadoping".

- Klimatförändringarna har gjort att FN/EU tagit fram regelverk som förändrar förutsättningarna. Genom detta ifrågasätts "svenska" standardförfarande som sulfatmassa där över hälften av råvaran går ut i atmosfären men också eldning av avverkningsrester.

- Samhällstrenderna förändras hela tiden allt genom att nya generationer växer upp med olika förutsättningar. Här sätts också beprövade eller inoljade system på prövning (och ska göra det också).

Sammantaget så blir det då intressant att diskutera skogen och vad som kommer hända i framtiden. Sågtimmer är här i mitt tycke en lågt hängande frukt eftersom man kan ersätta stål och betong och samtidigt bygga in en kolsänka med den samma. Att det är en så lågt hängande frukt kan nog vara anledningen att många pratar om det? Att sågtimret teoretisk sett kan växa länga i skogen gör att vissa säger att det också kan påverka biologisk mångfald i en positiv riktning.

Det viktiga enligt mig är pålästa konsumenter, då kommer mest optimala produkter att tillverkas utifrån flera aspekter och politiken får en lägre värdering givet konsumentmakt och demokrati. Då kan det vara så att sulfatmassa ÄR bäst, vi får se. Men just nu måste den också kunna ifrågasättas.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
#869486Och som av en slump kom detta från Regeringen för 2 minuter sedan:

Nytt råd för skogsindustrins värdekedja
Regeringen har beslutat att tillsätta ett råd med fokus på skogsindustrins värdekedja. Rådet ska bidra till att skapa förutsättningar för ett långsiktigt hållbart aktivt svenskt skogsbruk.
– Regeringen vill stärka och effektivisera arbetet med skogsnäringspolitiska frågor. För att lyckas med det finns behov av ett forum för diskussioner och informations- och erfarenhetsutbyte med företag och större branschföreträdare inom skogsnäringen, säger landsbygdsminister Peter Kullgren som är ordförande i rådet.

Rådet ska vara ett rådgivande organ för regelbundna diskussioner och utbyte av erfarenheter med näringslivet. Det ska bidra till regeringens arbete för ett hållbart svenskt skogsbruk och främja skoglig tillväxt och konkurrenskraftig skogsnäring med ökad innovationskraft.

Rådet planerar att ha ett första möte våren 2025 och kommer bestå av deltagare verksamma inom skogsnäring, skogsindustri och träförädling. Rådets arbete ska pågå till och med den 31 december 2026.

Rådets ledamöter
• Ivar Vatne, vd Billerud • Henrik Sjölund, vd Holmen • Anders Grahn, generalsekreterare Jordägarförbundet • Peter Normark, vd Kungl. Skogs- och Lantbruksakademien • Ulf Larsson, vd och koncernchef SCA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget • Viveka Beckeman, vd Skogsindustrierna • Mette Kahlin McVeigh, näringspolitisk chef och kommunikationsdirektör Stora Enso • Erik Brandsma, vd Sveaskog • Magnus Kindbom, skogsdirektör LRF Skogsägarna • Lotta Lyrå, vd Södra Skogsägarna • Marie Sandin, vd Tetrapak i Sverige • Folke Stenvall, vd Stenvalls Trä

Användarvisningsbild

Jl2  
#869491Att maximera volympruduktionen behöver inte ha något med Taylorismens strävan efter att hitta den perfekta vägen mot målet att göra.
Tvärtom skulle man kunna hävda att det är att efterlikna naturen, även om naturen också möjligtvis kan ha någon strävan mot ett mål.

Tänk dig en naturlig uppkommen föryngring av björk. Det är inte naturen som röjer, gallrar och försöker forma träden för att få timmerdimension på så kort tid som möjligt. Tvärtom så är den skogen oftast väldigt tät högt upp i åldrarna och och på köpet får man ofta en hög tillväxt.

Hade skogen varit min skulle jag kanske inte helt litat på naturen utan i alla fall varit inne och röjt och gallrat för att ta vara på det som själv gallrar. Så eventuellt skulle man kunna hävda att det har med Taylorismen att göra, men att maximera volympruduktionen behöver inte ha med den att göra.

Användarvisningsbild

Jl2 skrev:Det är inte naturen som röjer, gallrar och försöker forma träden för att få timmerdimension på så kort tid som möjligt.

Skyfla en hög sand på kortast möjliga tid på ett standardiserat sätt...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:Så tillgång och efterfrågan är bara en del av systemet
- - -
Det viktiga enligt mig är pålästa konsumenter, då kommer mest optimala produkter att tillverkas utifrån flera aspekter

Det som i slutändan styr är konsumenternas betalningsvilja, inte vad de säger sig tycka i olika frågor. Och det är majoritetens beteende som styr. Därför spelar det ingen roll om opinionsundersökningar visar att folk vurmar för fritt bökande grisar och vill ha hårdare djurskyddsregler, när de sen köper dansk fläskfilé för 99 kr/kg istället för svensk från småskaligt uppfödda fritt bökande grisar som kostar 249 kr/kg.

Det är samma sak i skogen. Så länge det finns en marknad för stora lågpriskedjor som Byggmax m fl och så länge människor vill att mat och annat de köper ska vara förpackat i nånting som helst inte är oljebaserat, så kommer den globala skogsindustrin sträva efter att i huvudsak producera lågprisvaror.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter  
- - -
Det viktiga enligt mig är pålästa konsumenter, då kommer mest optimala produkter att tillverkas utifrån flera aspekter

Det som i slutändan styr är konsumenternas betalningsvilja, inte vad de säger sig tycka i olika frågor. Och det är majoritetens beteende som styr. Därför spelar det ingen roll om opinionsundersökningar visar att folk vurmar för fritt bökande grisar och vill ha hårdare djurskyddsregler, när de sen köper dansk fläskfilé för 99 kr/kg istället för svensk från småskaligt uppfödda fritt bökande grisar som kostar 249 kr/kg.

Det är samma sak i skogen. Så länge det finns en marknad för stora lågpriskedjor som Byggmax m fl och så länge människor vill att mat och annat de köper ska vara förpackat i nånting som helst inte är oljebaserat, så kommer den globala skogsindustrin sträva efter att i huvudsak producera lågprisvaror.

Jag håller med dig om att betalningsviljan styr, men det betyder inte att det alltid är lägsta pris som vinner. Konsumenter väljer ofta produkter utifrån fler faktorer än bara kostnad – kvalitet, hållbarhet, etik och långsiktig ekonomi spelar in. Vi ser redan att människor betalar mer för elbilar, ekologiska livsmedel etc., trots billigare alternativ. Skogsindustrin formas inte bara av prispress utan också av hur värdet uppfattas, vilket gör att framtidens materialval och konsumtionsmönster kan se annorlunda ut än dagens.

Dagens trend bland unga med Sellpy, Vinted och Tradera skulle kunna påverka skogsindustrin i framtiden (ex. att det skulle bli väldigt populärt med returpapper i toapappret). Det kommer nya generationer som inte tänker som de äldre givet att förutsättningarna förändras.

r93  
Fredrik Reuter skrev:
- - -

Jag håller med dig om att betalningsviljan styr, men det betyder inte att det alltid är lägsta pris som vinner. Konsumenter väljer ofta produkter utifrån fler faktorer än bara kostnad – kvalitet, hållbarhet, etik och långsiktig ekonomi spelar in. Vi ser redan att människor betalar mer för elbilar, ekologiska livsmedel etc., trots billigare alternativ. Skogsindustrin formas inte bara av prispress utan också av hur värdet uppfattas, vilket gör att framtidens materialval och konsumtionsmönster kan se annorlunda ut än dagens.

Dagens trend bland unga med Sellpy, Vinted och Tradera skulle kunna påverka skogsindustrin i framtiden (ex. att det skulle bli väldigt populärt med returpapper i toapappret). Det kommer nya generationer som inte tänker som de äldre givet att förutsättningarna förändras.

Här håller jag inte med dig alls Fredrik, trenden bland unga är tyvärr Shein, Teemu och liknande, så billigt som möjligt.
Det senaste jag läste så går den ekologiska maten ner, och den billigare ökar, folk är helt enkelt fattigare nu.

Jag är med på ett hörn ibland i stora byggprojekt, där mäter man numera koldioxidavtryck, innan jul så var jag på en föreläsning som en energistrateg höll i & som dom räknar så är en importerad stålregel bättre i miljösynpunkt än en träregel från ett lokalt sågverk, det är helt sant, jag ställde en motfråga hur det ens kan vara möjligt?

Anledningen var att i sverige så räknar vi från att trädet huggs sedan hela processen fram till färdig regel, transporter och allt.
Stålregeln ligger ju färdig i hamnen och ska bara köras till bygget.

Då har man uppförsbacke minsta sagt, "koldioxidfri" betong kommer vara framtiden enligt samme föreläsare.

Användarvisningsbild

Jl2  
#869517Håller med vad Lars skriver. Ibland vill man en sak i tanken men när beslutet fattas blir resultatet ett annat. För en del år sedan när miljörörelsen varit inne i stallar och filmat och grisnäringen rasade i debatten deltog jag i ett samtal runt ett fikabord.
Där var en som var särskilt upprörd över behandlingen av grisarna.

Då jag har grisproducenter i bekantskapskretsen, som utöver ordinarie produktion av slaktsvin även hade en sidoverksamhet med utegrisar som fick gå fritt och böka. En produktion där jag visste att dom kämpade med att få lönsamhet, så jag frågade kvinnan med starka åsikter “ Då köper du väll kött från utegrisar”. Då möttes jag av en skarp blick som sa “är du helt dum eller” och svaret jag fick var “ VET DU Vad det kostar”

Det händer att olika människor kommenterar beslut som jag fattat, beslut som jag nog måste erkänna själv inte alltid är de mest rationella.
När jag då förklarar varför jag gjort som jag gjort så får jag ofta frågan. Om du nu vet om varför du gör som du gör, varför gör du det då?

Det är nog en högst berättigad fråga. För vad är mest intelligent, att göra fel för att man inte förstår eller förstå varför man gör fel och ändå utföra en tveksam åtgärd.

Vi kallar människosläktet för homo sapiens, den tänkande människan. Men kanske är vi inte så rationella som vi önskar oss va, utan liksom djuren låter vi oss styras av känslor i stor utsträckning.
Men vetskapen om det borde i alla fall kunna ta oss ett litet steg mot ett rationellt beslutsfattande.

Användarvisningsbild

Fredrik Reuter skrev:I stort handlar det väl mycket om teknologisk utveckling, ekonomiska incitament och marknadskrafter, konkurrens, politiska beslut och samhällstrender och konsumtionsmönster. Ofta kan dessa samspela.

Håller med dig, Fredrik.
Det finns många perspektiv som samspelar, och de som har mest pengar och tid att lägga på att argumentera för sin sak kommer höras och synas mest.

Det finns så otroligt många som använder skogen på olika sätt som aldrig gör sig hörde också,
Dessutom är de väldigt nöjda att inte höras utan kör sitt race.

Teknisk utveckling har också komma till en punkt där decentralisering är möjlig på ett helt annat sätt än för bara ett, två decennium sedan, vilket gör det hela väldigt spännande.

Användarvisningsbild

Jl2  
#869522Jag läste för många år sedan en intressant ledare i en av byggbranschens tidningar. Författaren menade att byggbranschen hade starkt förändrats.
Från att sett ut som en tunna, där de flesta projekten befann sig någonstans mitt i prisspannet, hade branschen nu mer formen av ett timglas. Med projekt antingen i det lägre prisspannet eller i det allra översta.
Detta är en reflektion som jag kan tycka inte bara gäller i byggbranschen, utan även i många andra fall

jannee  
#869526Ponera följande :
Jag har 100 ha skogsmark
Jag slutavverkar 1 ha årligen, får ut ca 300m3fub virke, tar även vara på och säljer groten.
Återbeskogar snarast möjligt.
Genom mitt sätt att bedriva skogsbruk binder jag massor av kol, ändå är det just mig som myndigheterna vill djävlas med.
Varför ger sig inte EU och de andra djävla byråkraterna på de som tar hand om mitt virke och grot och ser till att dessa inte släpper ut en massa kol i luften ?
Min rörelse och företag BINDER kol medans andra släpper ut - ostraffat ?

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).