Skogsmiljö och Trädlära

Skydda skogen tar till nya grepp

35 inlägg 6053 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Sjögården  
#815884 Vi som har engagerade knärotsinventerare på nästan varje anmäld slutavverkning vet att det inte är så lätt som Jannee skriver. Här följer man varje avverkningsanmälan på avverkningskoll.se och med hjälp av det nya instrumentet anger man det mesta av skogen över 70 år som möjlig kontinuitetsskog vilket absolut inte stämmer .
Knärot och tallticka finns överallt i den äldre skogen så oftast hamnar artfynden där.
Visst kan man man med 5 års framförhållning göra en sistagallring där man hugger bort all granen och då blir fynden betydligt färre.
Men det ställer till det för både skogsägare och inköpare som planerat något annat.
Här har Skydda skogen skapat ett instrument för att kunna hitta alla avverkningsobjekt som innehåller något skyddsvärt och fler än så.
Syftet är att stoppa slutavverkningar och det verkar vara överordnat allt annat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

maltex  
#815888 Att inventera 70+ årig skog blir litet som vinst varje gång, sen klagar dom på att LSÅ är för låg. Mycket av den potentiella kontinitetsskogen bör ju ha växt upp på platser som kan liknas vid kalhyggen ,beten sveder och liknande . Gallrar man en granskog i tid och låter den stå 30-40 år kan den då bli en kontinutetsskog . För mycket av det som den där tjänsten visar är ju kulturskogar.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Sjögården  
#815889 Kolla gärna youtube och sök på skogsmonitor så får ni se introduktionsfilmen till instrumentet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Badger  
#815894 Intressant kontraproduktiv karta. Den som vill bedriva aktivt skogsbruk kommer att använda kartan som en varningsflagga och avverka allt som markeras som inventeringsintressant kvickt som ögat innan det uppstår några naturvärden. Har ett par fläckar markerade på min fastighet. Tråkigt nog är det vackra bitar i skogen som jag gärna vill bevara för viltet och bruka med kontinuitetsmetoder. Frågan är om man vågar göra det eller om man ska mota fan ur båten och föryngra där med redan nu.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

djkj  
#815916 Vilket flum.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

djkj  
#815922 Tack och lov så har vi redan slutavverkat det som dom har markerat som kontinuitetsskog.
Det var ett 120 årigt bestånd på 5 ha. mestadels tall. Synd på fin skog kan man tycka men
man törs helt enket inte spara gammal skog.
Om man ska kunna sova tyggt och få behålla släktmarken så är det ju endast klassiskt trakthyggesbruk men enskiktad monokultur som man vågar satsa på.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815923
Badger skrev:Intressant kontraproduktiv karta. Den som vill bedriva aktivt skogsbruk kommer att använda kartan som en varningsflagga och avverka allt som markeras som inventeringsintressant kvickt som ögat innan det uppstår några naturvärden. Har ett par fläckar markerade på min fastighet. Tråkigt nog är det vackra bitar i skogen som jag gärna vill bevara för viltet och bruka med kontinuitetsmetoder. Frågan är om man vågar göra det eller om man ska mota fan ur båten och föryngra där med redan nu.


Det gjorde jag för två år sedan, lite trist kanske att man inte prickade pristoppen, men det var det värdefullaste skiftet jag hade & med fåglar & knärot tillsammans med eu & väldigt aktiva inventerare runt om här så kan man inte chansa, nu är pengarna på kontot och jag kan fortsätta betala ränta och amortering utan att behöva fundera så mycket på det.

Men som skrivet innan så kommer skogsbruket se annorlunda ut framöver, man får ”städa” skogen tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Badger  
#815926
r93 skrev:Det gjorde jag för två år sedan, lite trist kanske att man inte prickade pristoppen, men det var det värdefullaste skiftet jag hade & med fåglar & knärot tillsammans med eu & väldigt aktiva inventerare runt om här så kan man inte chansa, nu är pengarna på kontot och jag kan fortsätta betala ränta och amortering utan att behöva fundera så mycket på det.

Men som skrivet innan så kommer skogsbruket se annorlunda ut framöver, man får ”städa” skogen tyvärr.


Man vet ju aldrig, men så länge inte vildsvin, nötskrika och flugsvamp är rödlistade så finns det inget av "värde" i min skog. Det är väl fördelen med att inte ha en enda kantarell, ingen vill gå och "inventera".

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Badger  
#815929
djkj skrev:Vilket flum.
Film

Det var verkligen en intressant film du delade. Dags för skogsforum att göra en egen film som visar skogsägare hur hen ska använda kartan för att städa upp i sin skog innan den stora farliga jätten glufsglufs (alias staten) kommer och tar hela skogen från den stackars lilla rödluvan (skogsägarn)?

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

r93  
#815943
Badger skrev:
djkj skrev:Vilket flum.
Film

Det var verkligen en intressant film du delade. Dags för skogsforum att göra en egen film som visar skogsägare hur hen ska använda kartan för att städa upp i sin skog innan den stora farliga jätten glufsglufs (alias staten) kommer och tar hela skogen från den stackars lilla rödluvan (skogsägarn)?


Skogsforum står med minst ena benet på samma sida som skydda skogen, men dom kör mer på eu-linjen, att eu ska ta skogen, likt eu fixade bort alla småbönder.

Avatar Fallback

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Bosse1  
#815952 Glad att det finns motstånd, här är ett exempet på kompanistryk 💪 💪
https://www.flashback.org/t3565358

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

joran  
#815954
1698333791_img_3570.png
Så här ser det ut på min mark. 😁

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Hodal  
#815987
Knagge skrev:Som skogsägare är det skrämmande att postkodlotteriet kan stödja sån här skit.
Förstår dom inte att de kan förstöra för släktgårdar och skogsägare och lägga en död filt över många bygder. Usch och fy för såna idioter.

Postkodlotteriet ger ekonomiskt stöd till många organisationer, bland annat Naturskyddsföreningen, WWF, Greenpeace och Birdlife Sverige. Utanför den skogliga sektorn har vi stöd till andra organisationer, t ex Läkare utan gränser, som är engagerade i global ekonomisk rättvisa och därför vill ta bort hinder för migration till Sverige. Postkodlotteriet är med andra ord skadliga för gemene man i Sverige och svenska skogsägare i synnerhet.

Allmänna arvsfonden har för övrigt samma absurda inriktning på sina penningflöden. De skickar också pengar till vänsteraktivister.

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Badger  
#815993
Hodal skrev:
Knagge skrev:Som skogsägare är det skrämmande att postkodlotteriet kan stödja sån här skit.
Förstår dom inte att de kan förstöra för släktgårdar och skogsägare och lägga en död filt över många bygder. Usch och fy för såna idioter.

Postkodlotteriet ger ekonomiskt stöd till många organisationer, bland annat Naturskyddsföreningen, WWF, Greenpeace och Birdlife Sverige. Utanför den skogliga sektorn har vi stöd till andra organisationer, t ex Läkare utan gränser, som är engagerade i global ekonomisk rättvisa och därför vill ta bort hinder för migration till Sverige. Postkodlotteriet är med andra ord skadliga för gemene man i Sverige och svenska skogsägare i synnerhet.

Allmänna arvsfonden har för övrigt samma absurda inriktning på sina penningflöden. De skickar också pengar till vänsteraktivister.


Borde kanske anmälas för falsk varudeklaration och byta namn till Vänsterlotteriet?

Användarvisningsbild

Re: Skydda skogen tar till nya grepp

Hodal  
#816007 Och vänstra arvsfonden, inte allmänna. Fast riktiga marxister får nog inget stöd från någondera. Liberal mjukvänster ska det vara.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).