Skogsmiljö och Trädlära

Arealen åkermark minskar:

175 inlägg 17166 visningar 16 följer Svara, dela mm...   

Re: Arealen åkermark minskar:

r93  
#809439 Jag har en liten åkerlapp som björken är självsådd på, har växt något galet och just nu så är virkesvärdet på åkern mer värt än dom 30-40 tusen den skulle ha inbringat på dessa 20 år, men det är här nere i Kalmar.

Då stöden betalas ut i Euro så har dom ju pendlat en hel del i värde genom åren.

Annars skulle man vända på och betala stöd till de som odlar mat, istället för att betala stöd till alla, vem tjänar något på att man slår av gräset en gång per år?

Användarvisningsbild

Elis76  
#809457 Då ICA och Coop premierar sina EMV produkter på mejerisidan (mjök, fil, ost etc.) slår man sakta men säkert undan fötterna för bönderna i norra Sverige. Mjölken produceras av Arla i Stockholm och transporteras till de norra landsändarna med lastbil. Eftersom konsumenterna tittar på priset snarare än att gynna bönderna i sin egen hemtrakt, bidrar man till att antalet mjölkgårdar nu minskar i rask takt här uppe i norr. Detta medför att mer och mer åkermark tas ur bruk.

Mjölkbondesproblematiken återfinns för övrigt i hela landet och inte enbart här uppe skall väl tilläggas.

Oavsett verkar ingen politker bry sig om åkermarken, den inhemska matproduktionen eller bönderna.

TS

r93  
Elis76 skrev:Oavsett verkar ingen politker bry sig om åkermarken, den inhemska matproduktionen eller bönderna.

Och sedan så är varannan köttbit importerad.

Jag trodde faktiskt att kriget skulle få upp ögonen för folk hur viktigt det är med matproduktion, men så blev det inte.

Alvarsson  
#809467 Politikerna vill ju ta bort det förnybara bränslet, då minskar åkermarken ytterligare

Användarvisningsbild

toker72  
#809481 Vilka politiker vill ta bort förnybart bränsle ?

Alvarsson  
#809483 Sittande regeringen.

Användarvisningsbild

toker72  
#809485 Dom har ju bestämt ta bort reduktionsplikten men att dom vill ta bort förnybart bränsle har jag inte hört nått om och tror inte det stämmer man får ju tom bidrag för att plantera energi skog i dag.

Alvarsson  
#809491 Jo men reduktionsplikten är förnybart bränsle

Användarvisningsbild

toker72  
#809496 Jo det är förnybart bränsle som vi tvingas på till skillnad mot resten av världen (tror jag) men det kommer ju fortfarande finnas förnybart bränsle att köpa på många mackar för den som vill använda det och nu kanske tom priset på Hvo100 kommer sjunka en del. Att ta bort förnybart bränsle är inte aktuellt det är tvånget att använda det som tas bort vid nyår.

Alvarsson  
#809497 Tycker det är fel och sponsra oljeshejker och den Norska oljefonden, före Svenska landsbygden.

Användarvisningsbild

toker72  
#809499 Man får tycka vad man vill men det förändrar inte faktum att regeringen inte tänker ta bort förnybart bränsle och sen har jag för mig att runt 85 % av förnybart bränsle importeras så det är en väldigt liten del som kommer från Svenska landsbygden men det kommer nog förändras nu när reduktions plikten tas bort kommer nog andelen Svenskt bränsle öka om man väljer att tanka förnybart bränsle.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#809558 Många beställare direkt eller indirekt kräver förnybart bränsle så det kommer fortsatt finnas god efterfrågan på framförallt HVO.

Den senaste tiden har det varit svårt med tillgången på HVO100 så man tvingats begära dispenser från kravet. Vi får väl hoppas på god efterfrågan på etanol det närmaste året för nu är det etanolfabriken som räddar svenskt lantbruk.

Alvarsson  
#809581 Bra, hoppas ni får rätt så det förnybara växer till stor gagn för oss på landsbygden.

Användarvisningsbild

Hodal  
r93 skrev:Jag har en liten åkerlapp som björken är självsådd på, har växt något galet och just nu så är virkesvärdet på åkern mer värt än dom 30-40 tusen den skulle ha inbringat på dessa 20 år, men det är här nere i Kalmar.

Då stöden betalas ut i Euro så har dom ju pendlat en hel del i värde genom åren.

Annars skulle man vända på och betala stöd till de som odlar mat, istället för att betala stöd till alla, vem tjänar något på att man slår av gräset en gång per år?

Visst borde matproduktion gynnas. Så länge EU bestämmer kommer det dock aldrig att ske.

Visst kan det växa kopiöst på spontant igenväxta åkrar, men om man beräknar nuvärde på bidragsalternativet är det ofta mycket högt, medan nuvärdet på det framtida avverkningsnettot är förvånansvärt lågt. Ta t ex en nettointäkt på 80 000 kr/ha om 50 år för den självsådda björken (200 fub/ha och 400 kr/fub efter avverkningskostnad). Vi antar för enkelhets skull att nuvärdena av röjningskostnad och gallringsintäkt tar ut varandra, så skötseln under tiden var gratis. Med 2% ränta är nuvärdet av detta bestånd 30 000 kr/ha. Om vi försiktigt antar att nettot från gårdsstödet är 1000 kr/ha och år (det kostar alltså 600-800/ha varje år att slå) är nuvärdet på det alternativet under 50 år 32 000 kr. Minst lika mycket pengar med att ha åkern kvar, alltså. Det går dessutom att ångra sig och faktiskt låta åkern växa igen om man ändrar sig under tiden, men det är svårare och mer olönsamt att ångra sig åt andra hållet med halvväxt björkskog. Detta är bara ett exempel med gissningar om framtida avverkningsnetto, men det visar att gårdsstöd med pengar i fickan varje år är såpass lönsamt att man inte behöver låta åkrar växa igen av ekonomiska skäl.

Användarvisningsbild

Hodal  
toker72 skrev:Man får tycka vad man vill men det förändrar inte faktum att regeringen inte tänker ta bort förnybart bränsle och sen har jag för mig att runt 85 % av förnybart bränsle importeras så det är en väldigt liten del som kommer från Svenska landsbygden men det kommer nog förändras nu när reduktions plikten tas bort kommer nog andelen Svenskt bränsle öka om man väljer att tanka förnybart bränsle.

Nästan allt det som blandas in i svensk bensin och diesel importeras, och Sverige står om jag minns rätt för 30% av världens konsumtion av biodrivmedel. Det är alltså en så liten produkt globalt att den inte har någon som helst klimatbetydelse annat än som symbolhandling. Det vi inte importerar kommer att användas på annat håll.

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).