Men om vi pratar genomförande och ersättning så känns det som att staten just nu håller på med någon avancerad form av bondfångeri. Om jag förstått det rätt så kan Skogsstyrelsen hjälpa till med att plugga diken osv. kostnadsfritt. Sedan kan man få ett engångsbelopp på upp till 10.000 kr/hektar.
När detta utreddes senast skrevs följande:
I rapporten beräknas kostnaden för utsläppsminskningen för tre typområden – slätt, sjö och skogsbygd – över en 20-årsperiod. Beräkningen inkluderar anläggningskostnader, skötselkostnader under 20 år samt kostnader för markersättning under 20 år motsvarande 2 500 kronor per ha och år. Totalkostnad för respektive område beräknades till cirka 150 000, 97 000 respektive 210 000 kronor per hektar för de tre typområdena slätt, sjö och skogsbygd, med en genomsnittlig årlig utsläppsminskning på 18, 13 respektive 16 ton koldioxidekvivalenter per år. Kostnaden för utsläppsminskningen landar då på mellan 400 och 700 kronor per ton koldioxidekvivalent över en 20-årsperiod.
Borde inte detta i så fall bli en engångsersättning på 50.000 kr?
Personligen kan jag tycka det fortfarande är lågt men ändå bättre än vad man försöker med nu.
Som en jämförelse så satsades det tidigare i år totalt 6 miljarder kronor för driftstöd för så kallad BECCS. Det är sulfatbruk eller kraftvärmeverk som kan erhålla i storleksordningen 1300 kr per ton koldioxid de lyckas pumpa ur skorstenarna. BECCS som teknik finns knappt idag, den drar hutlöst med energi och man vet egentligen inte om tekniken fungerar.
Om man skulle applicera detta på ex. Uffejohans case just nu så hade du fått drygt 22.000 kr per hektar och år fram till 2040 för att göra en återvätning. Troligtvis också med ett säkrare resultat än något som knappt finns ännu.
Som lök på laxen så har vi inte aning om det finns behov av sulfatbruk eller kraftvärmepannor 2040. Sannolikheten är kanske skapligt hög men att gå in med statliga medel och subventionera något som man kanske inte har bruk för i framtiden är illa. Här lirar ju våtmarken extremt mycket bättre i mitt tycke. Förutom att minska utsläppen rejält så får man ju; bättre/mer grundvatten, större skydd vid torka, minskad översvämningsrisk och högre biologisk mångfald. 😤
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!