Skogsmiljö och Trädlära
Insektsangrepp och nedsatta granar
tor 06 aug 2020, 07:14#659887Har vissa bestånd som ser likadana ut. Var faktiskt förra helgen och tog ner ett 20-tal granar som var både döda och halvt levande. jag var övertygad om att det var barkborren som härjat, och det var det till viss del. Men när jag och farsan började ta ner granar som börjat tappa barr i kronan så upptäckte vi att det var inga borrar i dom. Så troligtvis har de inte orkat återhämta sig efter sommaren 2018 och nu börjat ge upp. Men vad kom först - hönan eller ägget? Jag tror att de flesta granar i detta beståndet dött på grund utav torkan och att det sen letat sig in lite skadeinsekter, gissningsvis så är det precis likadant i ditt bestånd.
tor 06 aug 2020, 07:24#659890Och per definition så är det väl då inte skadeinsekter i och med att de kommer sekundärt
tor 06 aug 2020, 08:10#659899
Japp, säkert så i mitt bestånd också.
Ska bli intressant och se om granarna återhämtar sig och/eller klar sig från granbarkborre.
Året har ju varit gynnsamt så långt.
generationsskifte skrev:Har vissa bestånd som ser likadana ut. Var faktiskt förra helgen och tog ner ett 20-tal granar som var både döda och halvt levande. jag var övertygad om att det var barkborren som härjat, och det var det till viss del. Men när jag och farsan började ta ner granar som börjat tappa barr i kronan så upptäckte vi att det var inga borrar i dom. Så troligtvis har de inte orkat återhämta sig efter sommaren 2018 och nu börjat ge upp. Men vad kom först - hönan eller ägget? Jag tror att de flesta granar i detta beståndet dött på grund utav torkan och att det sen letat sig in lite skadeinsekter, gissningsvis så är det precis likadant i ditt bestånd.
Japp, säkert så i mitt bestånd också.
Ska bli intressant och se om granarna återhämtar sig och/eller klar sig från granbarkborre.
Året har ju varit gynnsamt så långt.
TS
mån 07 sep 2020, 10:48#665321Hej, kapar tråden med ett par bilder på 2 granar som jag sett nån form av insektsangrepp på.
Är detta också granbarkborre?
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 07 sep 2020, 11:16#665333
De horisontella strecken är märken från hackspett som letat insekter. Troligen något annat än granbarkborre (Ips T.) som finns i dem, sekundärt av att träden är gamla (och då troligen stressade).
Bruksarn74 skrev:Hej, kapar tråden med ett par bilder på 2 granar som jag sett nån form av insektsangrepp på.
De horisontella strecken är märken från hackspett som letat insekter. Troligen något annat än granbarkborre (Ips T.) som finns i dem, sekundärt av att träden är gamla (och då troligen stressade).
mån 07 sep 2020, 11:21#665337Ok, tack för snabbt svar.
Re: Insektsangrepp och nedsatta granar
mån 07 sep 2020, 11:36#665341
Tretåig hackspett
Bruksarn74 skrev:Ok, tack för snabbt svar.
Tretåig hackspett
Arbete renar själen, blodet och sinnet
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
Di säg att bjärn o järv fatter tycke för varann om månen står full i juli månas siste vecka, o avkomma blir en bjärv. Ett sint å plåget djur. Bortstött från de sina, tror den sig vara en människa och lär sig gå på två ben.
mån 07 sep 2020, 11:46#665345Granen var kanske inte i så bra skick redan innan hackspetten...😆
Skapa konto
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Skapa konto
mån 07 sep 2020, 13:20#665361Nej, hackspetten letar ju efter insekter som finns under barken. Det finns dock fler insekter än "granbarkborre" som lever under granbark.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).