typograpus skrev:busholle skrev:Jag har skrivit det innan men jag får väl upprepa mig. Soja odlas för människoföda, för att få fram den så får man en restprodukt i form av sojakaka, sojakakan blir djurfoder. Om efterfrågan på sojakaka minskar behöver priset på soja till livsmedel öka och sojakakan gå till förbränning eller kompostering.
Samma hantering gäller raps, solrosor och andra oljehaltiga fröer. För varje del som ska gå till människa behöver man hitta en avsättning för den delen man inte kan äta.
Man brukar prata om livsmedelssystem för att det är just system som behöver hänga ihop. Mängder av restprodukter får ett nytt liv och förädlas genom att utfodras i animaliesektorn. Det rör sig bland annat om drank, drav, vassle, skal från rotfrukter, pulpa, HP-massa, betfor.
Djur som äter grovfoder genererar ingen omvandlingsförlust, de äter saker vi inte kan äta och förvandlar det till något vi kan äta.
Ska man vara brydd över att köttkonsumtionen ökat så ska man kolla vad som ökat och det är fågel av framförallt kyckling och de äter knappt något som människan inte kan äta. Nötkött äter vi ganska precis lika mycket nu som för 50 år sedan.
Sedan är 80kg en ohederlig siffra då den inkluderar ben och övrigt som inte ätes.
Den mesta sojan, ungefär 75–80 procent, används som djurfoder inom livsmedelsindustrin . Sojan är särskilt viktig som foder för produktion av kyckling och ägg, men används även för fläsk, nötkött, mjölk och odlad fisk. Bara en liten del av sojan konsumeras direkt av oss människor.
Sojakaka kan man göra när man har pressat olja ur sojan, och använda till djurfoder. Även oljan används till djurfoder. Djurfoder utgör 75 % av totalen av sojan.
Här kan man läsa mer om soja https://www.naturskyddsforeningen.se/ar ... over-veta/
Om du nu ska föreställa seriös så får du nog skaffa en bättre källa. Inget i länken motsätter det jag säger men du vägrar förstå att de 75-80% till djurfoder är en förutsättning för att de resterande 15-20% ska gå att få fram till livsmedel.
Ditt resonemang är ungefär som att föröka tillverka plankor men förfasa sig över att det blir sågspån och bark över.
Oljehalten i soja anges till ca 17% med variation både uppåt och nedåt.