Skogsmiljö och Trädlära

Bäverproblem

28 inlägg 7278 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600071 Några dagar senare så satt den här bjässe i fällan, en dräktig hona på dryga 20kilo.
1576189381_dsc_1435.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#600175 O till sist så gick även hanen i fällan den 3e maj, 7 dar tillgodo på jakttiden som är till den 10e här.
1576241983_dsc_1445.jpg


Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Sne4  
#636490 Det har varit lite mycket, men nu är jag tillbaka på forumet, jobbyte klart, tillbygget i full gång osv.

Han som jagar på min mark verkade inte lyckas(lite tveksam till ansträngningarna) till slut härskande jag till och gick hemifrån med orden "jag kommer hem när jag skjutit en bäver". Enda problemet blev diskussionen på kvällen när jag tyckte att jag skulle koka ren skallen på spisen i köket...

Så numera är dammen borta och inga färska gnag har synts den sista månaden.

Så jag får tacka för hjälpen och kommer nog säkerligen tillbaka med fler frågor när det blir dags att komplettera vapenarsenalen.
1586419160_20200308_174036.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Sne4  
#857656 Så här några år efter detta så har det blivit någon bäver, men det har inte varit så mycket.

Tyvärr så fick jag nu ångra att det aldrig blev någon utbildning för att få sätta fällor. Tur i oturen så är det bäveraktivitet längs flera kilometer av kanalen och därmed så blir det fler involverade i jakten.

-Antar att det var någon slags hämnd för att jag inte tog mig ner och röjde det jag hade tänkt i somras, så att de fick härja ostört i godan ro..

Nu har jag hört att man kan ringa polisen för att flytta på bävrar till bättre platser. Tråkmånsen jag pratade med sa att de flyttar bara bävrar i städer. Det tycker jag är lite diskriminering. 😀

1727972342_screenshot_2024-10-03_181811.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

blandadskog  
#857673 Om de bara flyttar bävrar i städer gäller det ju att få dit dom eländiga gnagarna, sen kan dom där staborna hålla på och flytta bävrar. Bara de inte flyttar tillbaks gnagarna till oss lantisar! Kan man inte lägga i några dynamitgubbar i bäverbygget? Skjutövning för militären kanske vore något?

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

anersimyra  
#857740 Stockholm med kranskommuner är garanterat landets bävertätaste region då vartenda vattendrag och större dike hyser bäver..🦫🦫🦫🦫🙂 de rackarna har på vissa håll gett sig på ek, lind, lönn och enstaka barr. De bryr sig dessutom inte om att försöka dämma vattendragen i någon större utsträckning och då särskilt inte de som håller till i saltsjön. I de vattendrag där de ändå dämmer så funkar det riktigt bra med gabionburar.

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

Mikko  
#857757 Vore intressant veta hur du använder gabionburar där bävern gör dammar. Jag har problem med bäver som dämmer igen vägtrummor.

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Sne4  
#857760 https://bävrar.se/lura-bavrarna/

Är det en sådan här lösning med gabioner?

Jag funderar på att lövsanera i närheten nu av kanalen - med undantag av al. Finns det inget gott att käka i närheten så kanske de väljer andra sträckor är tanken. Alen verkar de undvika totalt, men det är kanske bara för att det finns annat i närheten?
-Kan det fundera måntro?

Försök i morgon att börja avskjutningen och knata några kilometer nedströms för att se hur det ser ut där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

Elis76  
#857765 Ta gärna några naturbilder och ladda upp här i tråden när Du berättar om vad Du upplevt. 🌳

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

JörgenO  
#857774 Här är en bild av ”min” bäverdamm

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

Mikko  
#857789 Mellan 1 Maj till 30 September får man riva dammen utan tillstånd men dom bygger upp den väldigt fort igen. Bästa vore att gå en utbildning och få tillstånd att ta dom med slagfälla.

Användarvisningsbild

Re: Bäverproblem

anersimyra  
#857819
Mikko skrev:Vore intressant veta hur du använder gabionburar där bävern gör dammar. Jag har problem med bäver som dämmer igen vägtrummor.

Vi har helt enkelt placerat burarna där bävern börjat dämma. Är det vid en vägtrumma så placerar man en sektion en bit in i trumman och bygger på utåt ca fem sex meter..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Bäverproblem

blandadskog  
#857822
JörgenO skrev:Här är en bild av ”min” bäverdamm

Ser ut som du har en del att göra! I bäcken där dom bygger på min mark har jag rivit flera gånger under flera år. Men de jävlarna flyttar en bit om jag är flitig med rivandet och så är det bara att börja riva på nya stället. Det har även bildats stora gropar och håligheter på åkern på grund av att vattnet står så högt. Det är rätt märkligt egentligen att myndigheterna tolererar att bävern tar ner vartenda träd, när vi hugger skall vi minsann lämna en trädridå för att fisk och musslor och vad det nu är skall ha det bra. "Mina" bävrar gnager på allt som de råkar på, gran, tall, asp, sälg ja till och med har de gnagt av min bevattningsledning som är i plast!! Min åsikt är att bävern och vargen borde utrotas, ja nu slank vargen med i den här tråden det var inte meningen, förlåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).