Skogsmiljö och Trädlära

Dikning frågor.

15 inlägg 2220 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Dikning frågor.

dodde03  
#820944 Hej! min far äger en del mark men tyvärr är stordelen på myrar och skogen finns på holmar. Vilket är tråkigt då fastigheten skulle kunna producera mycket mer skog än vad den gör i dagsläget. Det finns gamla diken, men dessa har vuxit igen totalt och jag får ingen riktigt klarhet i regelverket.

Är det okej att dika i befintliga diken så länge man inte rör jorden utan endast det material som gör att diket sitter igen? Behövs det tillstånd av myndigheter om man ska göra nya diken? På skogstyrelens går det läsa att befintliga diken får rensas så länge "vattnets djup och läge bibehålls" men är inte meningen att vattnets djup ska sänkas?

Det är omkring 750m som skulle vart rensat, diket troligen uppfört tidigt 1900tal, bifogat foto visar ungefär hur diket ser ut fast det är något bredare och med mer stående vatten.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

Elis76  
#820949 Att rensa diken kan vara tillståndspliktigt samt att samråd kan behövas.
Viktigt att Du läser på och kollar med Skogsstyrelsen och Länsstyrelsen vad som gäller.
Kolla på Länsstyrelsens hemsida för det län där du har din fastighet.

Skogsstyrelsen
https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/dikning/dikning/

https://www.skogsstyrelsen.se/bruka-skog/dikning/dikesrensning/#:~:text=Dikesrensning%20%C3%A4r%20en%20%C3%A5tg%C3%A4rd%20d%C3%A4r,veckor%20innan%20du%20p%C3%A5b%C3%B6rjar%20dikesrensning.

Länsstyrelsen Västra Götaland om diken
https://www.lansstyrelsen.se/vastra-gotaland/miljo-och-vatten/atgarder-och-verksamheter-i-vatten/rensning-av-diken.html

Länsstyrelsen i Västerbottens information om samråd
https://www.lansstyrelsen.se/webdav/files/planeringskatalogen/vasterbotten/publikationer/2011/informationsfolder_vad_kannetecknar_ett_bra_samrad.pdf

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#820951 Grundregeln är att man inte får ta upp nya diken men att de som finns får underhållas. Underhåll är grävning till ursprungligt djup och bredd.
Det är alltså grundregeln. Undantagen från den är att man kan begära dispens från markavvattningsförbudet, vilket i stort är omöjligt att lyckas med. Skyddsdikning är också en åtgärd som är undantagen från förbudet, om det finns mer att läsa på skogsstyrelsens hemsida.
Underhåll kan vara förbjudet om det gått så lång tid att det som var ett dike numera inte fungerar som ett dike. Det heter att ett nytt naturtillstånd inträtt.
Det någorlunda enkla svaret på din fråga är att du ska glömma nya diken men rensa befintliga diken till ursprunglig djup och bredd om de befintliga dikena fortfarande fungerar som dike.
Det på bilden är troligen så pass igengånget att länsstyrelsen hade bedömt det som nytt naturtillstånd men det kan man inte säkert veta.

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

alias  
#820960
busholle skrev:Grundregeln är att man inte får ta upp nya diken men att de som finns får underhållas. Underhåll är grävning till ursprungligt djup och bredd.
Det är alltså grundregeln. Undantagen från den är att man kan begära dispens från markavvattningsförbudet, vilket i stort är omöjligt att lyckas med. Skyddsdikning är också en åtgärd som är undantagen från förbudet, om det finns mer att läsa på skogsstyrelsens hemsida.
Underhåll kan vara förbjudet om det gått så lång tid att det som var ett dike numera inte fungerar som ett dike. Det heter att ett nytt naturtillstånd inträtt.
Det någorlunda enkla svaret på din fråga är att du ska glömma nya diken men rensa befintliga diken till ursprunglig djup och bredd om de befintliga dikena fortfarande fungerar som dike.
Det på bilden är troligen så pass igengånget att länsstyrelsen hade bedömt det som nytt naturtillstånd men det kan man inte säkert veta.


Håller med busholle i det mesta av det han skriver ovan. Jag håller dock inte alls för otroligt att diket på bilden får rensas. Har en bekant som jobbar med skoglig förvaltning som hade varit på en skogsdag om diken och dikesunderhåll för några år sedan, och han menade på att den som höll i arrangemanget från SVO:s sida ansåg att det var okej att rensa diken som min bekant inte hade vågat ge sig på, då han trodde att igenväxningen hade gått för långt - så att ett nytt naturtillstånd uppstått.

Hade jag varit tveksam kring om det vore ok att rensa ett dike så hade jag gjort ett 12:6-samråd med SVO och så hade de fått återkomma med ett avslag eller restriktioner inom 6 veckor.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

jannee  
#820962 I mitt tycke är det självklart att du får rensa ända ned till gammal botten, troligtvis även fördjupa något i de fall behov föreligger.
Marken rör sig nämligen lite och underligt vore om man inte äga rätten att kompensera just för detta.
M. a. o. rensa INNAN det är försent och skogen drunknar.

Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

Skogsnördennorrland  
#820975 Om diket är rensat , vem kan då avgöra i efterhand OM det hade behövds samråd /anmälan ?…

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

jannee  
#820977 Diket är rejält grävt, säkert en gång i tiden varit metern djupt om inte mer, omkringliggande mark har säkert sjunket en hel del.
Är en skuffelse att inte diket är i bättre skick.

Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

HannuRöj  
#820991 Diket på bilden har absolut inte vuxit igen.
Om det nu inte har hela sitt kapasitet kvar, är det ändå ett fungerande dike.

😀 Som jag ser, allt har gått presis som tänkt.

Det är helt vanlig dikes underhåll som ska göras. Tror läget inte har orsakat någon större tillväxtförluster. Ökande virkesförråd tar vanligtvis hand om ökande vattennivån.

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

isteskog  
#820993 Har ett flertal diken som ser ut som på bilden. De ser igenvuxna ut, men vattenbortföringen fungerar bra ändå. Det brukar rinna vatten i botten under mosstäcket har jag upptäckt!

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

Sture Andersson  
#820995 Bara sätta igång och gräva , ta en liten grävmaskin som går över diket och en profil skopa ,så du slipper ta ner skog .Har grävt mycket dike så ,går snabbt .Tror inte det är så länge sen det diket grävdes ,typ 50-60 tal kanske till och med senare ändå , diken går snabbt igen sig om dom inte underhålls ,särskilt på mossar . Diken som går i skog klarar sig längre än där det är öppet ,här har det väl inte funnits nån skog förut ser ju ut som skogen inte är så gammal. Gräv när det är tort ,eller när det är fruset. Lättar köra då så man inte kör ner maskin.

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

Tralsmo  
#821029 Ja har diken som ja rensat.
Förmodligen preskriberat nu.
De va nytt naturtillstånd å de såg ut som på ts bild.
Dom va gjorda på 1840talet.

Dessa som ts visar är nog 60tal minstone.

va tjänstemän tycker å va rutinerat folk anser är inte samma sak.
Gör man de snyggt å enligt regler så är de nog ingen som bekymrar sig.

De man ska ha i åtanke är att de finns gott om miljömuppar i dagens samhälle som dammsuger regelbrott i skogen i dag.
Dom är ochså väldigt intresserade av att lägga krokben för de som är rätt, bara de går å ställa till de är dom nöjda.

Avatar Fallback

Re: Dikning frågor.

jannee  
#821040 Bara man har en bra eller rätt dialog med SS är det inga som helst problem att "rensa" diken, trots att de alltid blivit något fördjupade.
Även gjort s.k. diken för ytlig avvattning, enligt SS kanske väl djupa men resultatet har ändå blivit riktigt bra, allt då enligt SS.
Säkrast är att man tar en muntlig förhandling med någon på SS som man har förtroende för, redogör hur man tänkt och om det kan vara ok.
Massa skrivelser hit och dit som senare ska dokumenteras är något man ska akta sig för.
Finns alltid någon bakåtsträvare som vill lägga in sitt veto.

Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

svampbob  
#821580 Jag bifogar bilder från två diken som jag rensade häromåret med gripskopan.

Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

Elis76  
#821641 @svampbob

Fina bilder. 👍

Hur många meter rensade Du?
Rensade Du enbart bort den humus som lagt sig på botten?

Användarvisningsbild

Re: Dikning frågor.

svampbob  
#821733
Elis76 skrev:@svampbob

Fina bilder. 👍

Hur många meter rensade Du?
Rensade Du enbart bort den humus som lagt sig på botten?


Jag rensade mestadels bort humus men då skopan är en profilskopa så blir det en liten fördjupning i själva dikesfåran. Det som har gjort skillnad är att det har blivit fart på vattnet och det i sig själv har på vissa sträckor fördjupat dikena.

Det är många kilometer som jag har rensat de senaste åren säkert fem kilometer totalt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).