Sågverk (mindre)

Wermlandssågen

3 inlägg 6225 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Wermlandssågen

Sunilorblede  
#94130 Hej alla. Är det någon som har någon erfarenhet av Wermlandssågen bandsågverk? Det finns ytterst lite information att finna på internet. Så om någon har använt ett sådant sågverk får ni gärna delge era intryck. Tack på förhand / Linus.



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Wermlandssågen

Prunus  
#127362 Hej,
Jag har ägt en Wermlandssåg i tre år och den har väl fungerat bra för hobbybruk. De problem jag har haft är att styrningen på sågbladet inte är 100%. När virket blir grovt har den en tendens att följa fibrerna runt grova kvistar så att sågskäret blir vågigt. Det största bekymret tycker jag är att bladen håller så lite länge. Efter ett 20-tal stockar går bladet helt enkelt av. Det verkar utmattas. Om det har med sågens konstruktion att göra, om jag spänner för hårt eller om jag måste köpa andra blad vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Wermlandssågen

Sunilorblede  
#127380 Hej.
Jag sågade virke till ett uthus på wermlandssågen i höstas. Jag tycker att den funkade väldigt bra, jag har iofs inte några andra hobbysågverk att jämföra med. Men jag upplevde aldrig några av problemen du beskriver. Varken med kvist eller bandbrott.
Vi sågade mer än 20 stock på ett blad och bytte endast då skärpan blev jobbigt dålig. Han som äger sågen vi sågade på nämnde aldrig det problemet heller utan tyckte det var fint att bladen gick att slipa om och använda flera gånger, och han har sågat väldigt mycket på sågen i fråga.

Hälsningar Linus.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).