Sågverk (mindre)

Kedejsågverk eller bandsågverk?

25 inlägg 4616 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedejsågverk eller bandsågverk?

Torbjörn Johnsen  
#845209 Här finns en sammanställning av argument för bandsåg eller kedjesåg. Beaktat att det är en partsinlaga från Wood-Mizer med inriktning bandsågar så kan det ändå vara intressant att ta del av argumentationen. En stor skillnad tidigare har ju varit priset. En kedjesåg har man tidigare kunnat få till ett betydligt lägre pris om man bara vill såga någon enstaka stock. Nu finns dock allt billigare och relativt enkla bandsågverks så skillnaden kanske inte blir så stor om man inte går på de allra enklaste "Alaska-sågarna".

Vad säger ni som sågar? Finns det några argument för att köpa en kedjesåg idag eller kommer bandsågen att ta över helt?

Här hittar ni Wood-Mizers argumentation om band- kontra kedjesåg.

Som vi redan har förklarat är horisontell sågning av stockar till brädor inte kedjesågens primära funktion. Den främsta anledningen till att folk väljer den lösningen är priset.




   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845213 Nog finns det argument för båda varianterna.

Egentligen borde man ha båda. :)

Mycket beror kanske på hur mycket och vad som skall sågas tänker jag.

Har du utrustning och vana för att slipa sågkedja är det ganska praktiskt med ett kedjesågverk.

Det jag tycker är allra häftigast med denna utveckling är att landsbygden kan återta mer av förädlingssteget som nu lämnats bort till industrin.
Vi som bor på landsbygden kan återgå gå till att ha diversifierade arbeten istället för att åka till urbana miljöer och arbeta specifikt med en sak.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#845262 Kedjesågverk behöver ju inte ha rälsen högt placerad som Wood Mizer tror. Logosol har det idag men t.ex. Lennartsfors/Jonsereds kedjesågverk hade en räls som var minst lika låg och lättlastad som Logosols bandsågverk är idag.

Man kan utan svårighet rulla upp en 5 meter lång 70 cm stock på ett Lennartsforsverk. Det räcker med att ett bra brytjärn med vändhake 😀

Kolla på th - Sågverksplacering det är bara några få centimeter i höjd som skiljer stockförråden från sågverkets bärare. Jättelätt att rulla up även rejält grova stockar.

Avatar Fallback

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Mikko  
#845283 Jag har en solosåg passar mig bra, sågar 50 stockar på våren till mig själv och barna. Sågen är väldigt lätt att flytta, inga problem ta den på takräcket på bilen. En nackdel är vär att i varje sågskär går det bort 1/4 tum i spån.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Badger  
#845287
th skrev:Kedjesågverk behöver ju inte ha rälsen högt placerad som Wood Mizer tror. Logosol har det idag men t.ex. Lennartsfors/Jonsereds kedjesågverk hade en räls som var minst lika låg och lättlastad som Logosols bandsågverk är idag.

Man kan utan svårighet rulla upp en 5 meter lång 70 cm stock på ett Lennartsforsverk. Det räcker med att ett bra brytjärn med vändhake 😀


Efter att jag råkat se den vändbara klingsågmodellen som verkar vara poppis i Australien har jag börjat fundera över varför man alls ska lyfta och vända på stockarna. Den här sågen skulle jag gärna vilja se på en skogsmässa någon gång för det verkar vara en smidig maskin. https://youtu.be/HXaRpks-vUU?si=wxnrt4aiyGVQbvO6

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Boman  
#845355 Sen finns Bamsesågen. En svensk produkt! Dåde med svärd och klinga!

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Badger  
#845394 Bamsesågen är intressant, klingsågen är lockande, men det blir en del vevande och vändande på stockarna.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Boman  
#845396 Vevande vet ja inte varför du behöver jöra!? Ja använder mej av den elektroniska matningen. Vänds på stockarna får man visserligen göra. Men det får man se som ett gympass.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Bax  
#845398 Vevar man inte för att höja och sänka stocken?

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Badger  
#845400
Bax skrev:Vevar man inte för att höja och sänka stocken?


Det är min tolkning också(för jag har aldrig haft turen att springa på en Bamsesåg i verkligheten på någon mässa ännu). Att man får veva upp en bit vid varje ny bräda som ska sågas. Om jag förstått rätt så är bamse ett snäpp bättre än logosol där man ska springa och höja varje stödben separat.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Bax  
#845401 Å andra sidan får man ju veva upp och ner såghuvudet på en bandsåg också, om man inte har elektrisk höj-o-sänk.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Badger  
#845407
Bax skrev:Å andra sidan får man ju veva upp och ner såghuvudet på en bandsåg också, om man inte har elektrisk höj-o-sänk.


Ja, det finns olika alternativ på bandsågarna och även Swingbladesågarna. En del vevas och andra styrs med motordrift för måtten
. men på Bamsesågen verkar inte det alternativet finnas som tillval. Sen får man ju avgöra om det är viktigt eller inte.

Avatar Fallback

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Mikko  
#845413 Ja man ska nog fundera på hur mycket man kommer att såga. Legosågning då ska man nog satsa på en dyrare bandsåg. Plankor och bräder blir ju lika fina med en billig solosåg som ett band sågverk för flera hundratusen.

Användarvisningsbild

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Badger  
#845419 Har varit med hos grannarna och sågat lite på både solosåg och på en Woodmizer. Enligt den ringa erfarenheten så blev den sågade ytan grövre på det kedjesågade än det bandsågade. Men det verkade vara känsligare på bandsågen för när bandet var lite ovasst eller obalanserat så blev sågytan vågig. Och så blir det så klart mycket mera sågspån och mindre brädor på kedjesågen. Så om man vill nytta stockarna ordentligt är det plus till bandsåg. Men som det påpekats av andra så är det lätt att slipa en sågkedja, men verkar besvärligare med band.

Avatar Fallback

Re: Kedejsågverk eller bandsågverk?

Mikko  
#845434 Det bästa resultatet får man med en kedjeslip, viktigt att det slipas lika mycket på alla tänder. Det blir inte lika jämt om man handfilar så tillslut drar kedjan snett. En rätt inställd kedjeslip går det fort att slipa en kedja.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).