Sågverk (mindre)

Kjede sågverk

8 inlägg 2295 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kjede sågverk

Nordmann-Tierp  
#798768 Har kjöpt ett eldre elkjede sågverk. Mitt problem er at bladet bender seg etter ca 50 cm inn i stokken og klarer ikke å såge så mye mer. Hva er det jag gjör fel?

Mvh 🌲 🚜 🌳



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798774 Det är:
- Känsligt för om svärdet sitter lite, lite snett. Åtgärd. schimsa med exvis remsor av sönderklippt ölburk.
- Bommarna på svärdet är ojämnt slitna. Då ligger också kedjan snett.
- Vanligaste grundfelet eller orsaken är ojämnt skärpt kedja. Då leder det till ojämna skärkrafter som sliter bommarna ojämnt.
Det är liksom inget hokuspokus men man skadar lätt svärdet om man matar för hårt och smörjan inte kan hålla smörjfilmen. Man sliter då snabbt svärdet eller tom bränner stålet så det härdar och små bitar kan också lossna.
Stor risk att överbelasta är det när du sågar klenare virke och man frestas mata på mera. Det blir ett mycket stort yttryck och värme mellan kedjelänkar och svärdsbommarna på den lilla sträcka av svärdet som arbetar.
Jag brukar också renovera svärden genom att fräsa ur svärdsbotten med en sk juvelerarsågklinga av rätt bredd, så att inte drivlänkarna rider i botten när svärdet slits eller renoveras och då kan man plana ner bommarna vinkelrätt, till oslitet och friskt material. Ett svärd kostar ju fläsk och smör om det är lite extra längd på det.
När det blivit så illa som du säger, det går snabbt utför när det väl börjar, då får man liksom renovera eller sätta i nytt. Se till att det är rikt med kedjesmörja, köra sansat. Försök också kolla om svärdet ligger parallellt med rälsen med åtminstone en 1m lång stållinjal så du har chans att syfta och schimsa om det behövs. Ett laserpass kommer väl till pass…
Tyvärr är sågning ganska långt från skog och trä. Det är maskinteknik plus postning förstås.

Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

lidköping  
#798809 Vad är en juvelerarsågklinga för något? Lägg gärna ut en bild!

Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798835 Det har jag redan gjort i en annan tråd för nåt år sen. Jag kan leta lite.

Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798846 Slitsfräs är det riktiga namnet i Sverige. Jag köpte på nån webshop i USA i tumstorlek (mesta är ju tum på sågkedjor) och de var billigt, förhållandevis. Det är säker tio år sen och just nu kommer jag inte ihåg just vilken butik. I USA hette det nåt jeweller….

Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798862 Titta på denna tråd för bilderna

Inlägg: BÄSTA SKÄRUTRUSTNINGEN FÖR KEDJESÅGVERK #597502

Orsa Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! - sön 24 nov 2019, 09:07

Användarvisningsbild

Re: Kjede sågverk

Nordmann-Tierp  
#799580 Hei, jag vendte bladet å nå gikk det som bare det. Tusen tack for input og lärdomen.
Håper å få masse planker :-)

Mvh Kristian

   TS
Avatar Fallback

Re: Kjede sågverk

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799581 Lycka till med saginga

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).