Sågverk (mindre)

Vibrationer Logosol ES5 pga felmonterad drivrem.

2 inlägg 1482 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vibrationer Logosol ES5 pga felmonterad drivrem.

hans.w  
#794759 Efter att ha sågat mindre än 50 stockar började sågen vibrera och vid en kontroll upptäckte jag att remmen var monterad snett. Det var fullt med gummidamm i utrymmet under motorn och det var inte uppenbart varför förrän jag ordnade bra belysning.
Remmen satt ett spår för långt ut på motorns remskiva och remmen var hårt sliten. Spåren var fyllda med packat gummidamm som även hade klumpat sig. Det satt väldigt hårt fast.
Det är nog lätt att det blir fel vid montering om man har bråttom så det kan ju vara bra att kolla detta.



   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Vibrationer Logosol ES5 pga felmonterad drivrem.

Nyborg  
#794762
hans.w skrev:Efter att ha sågat mindre än 50 stockar började sågen vibrera och vid en kontroll upptäckte jag att remmen var monterad snett. Det var fullt med gummidamm i utrymmet under motorn och det var inte uppenbart varför förrän jag ordnade bra belysning.
Remmen satt ett spår för långt ut på motorns remskiva och remmen var hårt sliten. Spåren var fyllda med packat gummidamm som även hade klumpat sig. Det satt väldigt hårt fast.
Det är nog lätt att det blir fel vid montering om man har bråttom så det kan ju vara bra att kolla detta.

Tack för det! Har precis en sådan, har bara hunnit såga några stockar i höstas. Kollar detta när jag ställer upp sågen i "sågeboa" i vår... 😀

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).