Sågverk (mindre)

Bygga ramsåg

29 inlägg 10706 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bygga ramsåg

Polhem  
#729998 I några år har jag varit sugen på en enklare hemmasåg!

Högt prioriterade egenskaper:
Liten arbetsinsats per sågat resultat. Jag gillar självgående saker och är inte så intresserad av att såga. Tid lägger jag hellre på att bygga en såg.
Låg effekt. Mer än 3x16 A är besvärligt och dessutom gillar jag möjligheten till alternativ drivkälla så som vattenhjul, ångmaskin, solpaneler och motor, barn i hamsterhjul eller annat.
Lättlagad med robust funktion. När de gräver upp den om 147 år ska de kunna få den att fungera medelst en normal verktygslåda och rostlösning.
Smågårdsbudget (både i införskaffande och i drift).

Mellanprioriterad egenskap:
Portabel

Lågt prioriterade egenskaper:
Hög produktivitet.
Optimerat virkesutnyttjande. Timmer är billigare än arbetstid. Tycker man själva sågandet är kul i längden blir kalkylen givetvis annorlunda men för min del är det inte så


Har funderat kring alla sågverkstyper jag kan komma på (trålat nätet ganska mycket). Bandsågar är ju särskilt populära i denna prisklass men det verkar vara väldig arbetstidskrävande om inte effekten är hög. Med automatik (ex PLC) kan det givetvis bli bättre men då börjar det inkräkta på både lättlagadhet och budget. Dessutom är jag då tveksam till driftsäkerheten vid hantering av det sågade utan omfattande tillägg av kringutrustning. Av den anledningen verkar det vettigt att såga många/alla snitt i samma drag. Jag gissar att snitten då bör vara vertikala för att inte vikten av virket ovanför ska bromsa för mycket i de nedre snitten. Bandsåg med många band verka både dyrt och komplicerat. Särskilt om snitten ska vara vertikala. Flera kedjesågblad skulle kanske vara en möjlighet. Här är jag tveksam till att det blir något tandingrepp vid den oerhört låga effekten per svärd som det skulle bli frågan om då det bredare snittet är effektkrävande. Det samma gäller cirkelsåg, vilka ju också blir väldigt stora om man ska klara normala timmerdimensioner.

Vad jag kan se verkar ramsåg vara ett rimligt alternativ. Jag tänker mig blocksågning. Det som verkar svårast att lösas är hur man ska såga ut blocket på ett rimligt sätt i ramsågen. Vagnar verkar vara en möjlig metod. Omställning av bladuppsättningen är nog en annan punkt som är avgörande för att hanteringen ska bli smidig. På två körningar genom ramen blir då stocken klar. Huvudpoängen i mitt resonemang är att man ska kunna lämna sågen medan blocket/blocken matas igenom. Om det sedan tar en halvtimme så har jag inget problem med det. Det är lite som andra maskiner som tar lång tid på sig så som diskmaskin, tvättmaskin, robotdammsugare, robotgräsklippare m.fl. Det avgörande att det inte tar av ens tid.

Givetvis har jag inte missat att ramsågar är ovanliga nuförtiden och det är förmodligen en anledning till det. Att det ändå verkar vettigt kanske beror på min annorlunda priolista.

Jag kommer rita upp sågen i datorn innan det blir bygga av men sedan kan en bekant och jag bygga en åt honom på färdiga ritningar (min blir prototyp).

Var brister mina resonemang?


Senast redigerad av Polhem lör 02 okt 2021, 19:45, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Klyv Bixby  
#730002 Intressant, alltid kul när någon vill bygga grejer.👍

Här är iaf lite bilder på en lokal timmerfirmas ramsåg, sjukt häftigt hur den fortfarande bara fungerar.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Camaro1969  
#730003 kör själv med cirkelsåg.

men med ramsåg, då kan man inte variera dimensionerna enkelt utifrån stockens egenskaper.
ställer man in den att såga 2" så blir det så.

jag sågar ju utefter hur stocken ser ut..

du skrev blockning, då går det säkert jättebra

ramsåg tycker jag låter som en väldigt bra metod, och lågt effektbehov, de kördes ju i mindre vattendrag tex

blir intressant att följa detta!

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Arvid0  
#730013 Logosol och låks m fl har gjort modernare tappningar på ramsågverk där det är enklare att ställa om dimensionerna. Många restaureringsprojekt föreskriver ramsågat virke så där finns en marknad om du vill sälja.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#730086 Som sågblad tänker jag mig antingen blad till handsågar eller klippta bandsågblad. Dessa är ju betydligt klenare än på andra ramsågar jag sett men denna ska också ha mycket lägre effekt. Tack vare de klenare dimensionerna blir vikten lägre och jag tänker mig att man med handkraft ska kunna lyfta ut hela ramen som håller bladen. Man bör ha minst två olika ramar, en med två blad för att såga stock till block och en för att såga block. Annars får man lägga mycket tid på att plocka om i ramen. Jag tänker mig att kunna såga Ø400-Ø500 som mest.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga ramsåg

Jim_the_one  
#730112 Blir intressant att följa. Har själv lite tankar om detta. Men med en far som gärna sågar mitt virke på Logosol kedjesågverk så är det inte jätteprioritet för min del.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Camaro1969  
#730370
Polhem skrev:Som sågblad tänker jag mig antingen blad till handsågar eller klippta bandsågblad. Dessa är ju betydligt klenare än på andra ramsågar jag sett men denna ska också ha mycket lägre effekt. Tack vare de klenare dimensionerna blir vikten lägre och jag tänker mig att man med handkraft ska kunna lyfta ut hela ramen som håller bladen. Man bör ha minst två olika ramar, en med två blad för att såga stock till block och en för att såga block. Annars får man lägga mycket tid på att plocka om i ramen. Jag tänker mig att kunna såga Ø400-Ø500 som mest.



intressant ide.

handsågar är väl inte gjord för att såga längs med fibrer, men klippta bandsågblad var en intressant tanke.

då gissar jag de bör spännas upp ordentligt? i en stabil ram, som iom att den är stabil bör bli rätt tung?

hur blir det att slipa dessa band? kan det vara idee att låta de vara aningen längre än nödvändigt, så kanske man kan slipa dem i maskin avsedd för bandsågblad ?

Avatar Fallback

Re: Bygga ramsåg

ujja  
#730386 Roligt projekt 😀
Hur löser du matning och sågrörelse?
Matning kan väl bara ske när man har en skärande rörelse på sågbladen eller ska sågbladen (ramen) ha en pendlande rörelse som en sticksåg (av bättre sort) har?

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Camaro1969  
#730398
ujja skrev:Roligt projekt 😀
Hur löser du matning och sågrörelse?
Matning kan väl bara ske när man har en skärande rörelse på sågbladen eller ska sågbladen (ramen) ha en pendlande rörelse som en sticksåg (av bättre sort) har?


självlastarvagnar för hö har ju en funktion som borde fungera där...
avlastningen styrs av en sådan hävarm

riktiga ramsågar har såklart en fungerande lösning, sen hur den ser ut vet jag inte

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#730471
Camaro1969 skrev:intressant ide.

handsågar är väl inte gjord för att såga längs med fibrer, men klippta bandsågblad var en intressant tanke.

då gissar jag de bör spännas upp ordentligt? i en stabil ram, som iom att den är stabil bör bli rätt tung?

hur blir det att slipa dessa band? kan det vara idee att låta de vara aningen längre än nödvändigt, så kanske man kan slipa dem i maskin avsedd för bandsågblad ?


Att sågbladen bör vara olika utformade längs och tvärs fibrerna har jag inte tänkt på. Vad är skillnaden?

Dimensionen jag tänker mig (omkring 20x0,6) verkar ha rekommenderad spännkraft om ca 600 N. Jag har inte räknat på det men med effektivt använt material i ramen borde det bli hanterbart. Skulle det bli för tungt finns också alternativet att den löstagbara ramen bara är en bärare och att bladen spänns upp efter man hängt i lösramen i maskinen så att den tar kraften. Ska man såg 500 brett går bör man ju faktiskt ha möjlighet till 20 blad. Det blir ju dryga tonnet! Frågan är också om min tänkta bladdimension är vettig. Matningen kommer ju trots allt vara väldigt låg vilket bör minska kravet på bladstabilitet.

Slipproblemet har jag ingen bra lösning på. Det är ju väldigt viktigt ur driftsekonomisk synpunkt. Det där med att kunna hänga i klippa bandsågblad så bitarns blir lite för långa så att de kan köras genom en bandsågslip låter riktigt vettigt!

ujja skrev:Roligt projekt 😀
Hur löser du matning och sågrörelse?
Matning kan väl bara ske när man har en skärande rörelse på sågbladen eller ska sågbladen (ramen) ha en pendlande rörelse som en sticksåg (av bättre sort) har?


Jag tänker mig att bladens vinkel är någon eller några grader i förhållande till rörelsen och att matningen sker runt övre dödläge. Alternativt jämn matning under arbetsslaget. Eftersom man ska kunna köra den med olika starka drivkällor så är jag bra sugen på någon typ av system som hindrar fastkörning eftersom sågen ska kunna gå obevakad (eftersom den kommer vara så långsam). Den lyxigaste lösningen är en varvtalsstyrd matning men då en sådan lösning kan bli omotiverat komplicerad/dyr (exempelvis variator som är smidig att justera) så funderar jag också på andra lösningar. Varvtalsstyrd matning är heller inte i sig själv tillräckligt med tanke på hur stor variation i vridmoment och varvtal det kan vara på olika drivkällor. Samtidigt vill jag ju att den ska vara robust och lätt att förstå så att även den oinvigde kan felsöka om (när) något krånglar. Bl. a. klockor har många intressanta mekanismer.

Eftersom man ska kunna såga både stock till block och block till brädor vill jag inte förhasta utan tänka igenom ordentligt innan jag börjar bygga. Är så trött på ogenomtänkta grejer. Hade en Kina-fyrhjuling för några år sedan. Dom hade knappast inte byggt någon prototyp först utan bara smackat ihop och sålt utan att ens provköra. Dock var den ju nästan gratis men den var fan inte värd pengarna! Jag tänker mig två vagnar för stocken och rulle före och efter ramen till blocken. Det behövs kanske två olika transmissioner.

Ex med vagnar.


Väldigt vacker!

Det som kan vara en svaghet med denna lösning (ingen drivning på vagnarna) är att den nog kräver ganska välkvistad och rak stock om man använder den på en klenare hemmasåg men det kanske man får acceptera. De på filmerna däremot kan ju tugga genom nästa vad som helst! På en hemmasåg vill man kanske kunna såga annat än perfekta stockar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Camaro1969  
#730479 jag gissar mest att det är skillnad på sågtänderna beroende på vad man ska såga.
när man sågar med motorsågskedja ska de ha en annan filning än när man kapar vanligt så att säga.

testa att såga av en planka och att såga längs med en planka med en vanlig handsåg så märker man ju stor skillnad :)

jag försöker bara bidra med det jag kan utifrån min tankeverksamhet, du får vraka och välja vad du tar till dig, men förhoppningsvis får du ett bredare perspektiv ju mer input man får

Avatar Fallback

Re: Bygga ramsåg

ujja  
#730481 Bra ide att snedställa bladen, om matningen är anpassad till frekvensen på bladen så borde det fungera med konstant matning och att stocken möter tänderna i botten av rörelsen och på det sättet får man ut största möjliga sågrörelse.
Med frekvensriktare på motorerna får du motorskydd, mjukstart och varvtalsjustering.

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Polhem  
#730585 Tanken är att ha endast en drivkälla (elmotor eller annat). Eftersom det handlar om ganska låg effekt (och ibland varierande under sågning) jämfört med andra hemmasågar är det viktigare än annars att kunna utnyttja effekten så bra som möjligt. Matningen måste givetvis vara ställbar och med lyxvarianten sjunker matningen per slag om sågfrekvensen sjunker (d.v.s drivkällan tappar varvtal).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730599
Camaro1969 skrev:jag gissar mest att det är skillnad på sågtänderna beroende på vad man ska såga.
när man sågar med motorsågskedja ska de ha en annan filning än när man kapar vanligt så att säga.

testa att såga av en planka och att såga längs med en planka med en vanlig handsåg så märker man ju stor skillnad


Det finns olika handsågar för kapning och klyvning. För kapning är tänderna oftast formade ungefär som liksidiga trianglar och skär i båda riktningarna men för klyvning är tanden nästan vinkelrät i en riktning.

Finns bra beskrivet på t.ex. https://www.dinbyggare.se/lar-dig-saga-med-handsag/ och https://www.dinbyggare.se/ratt-sag-for-ratt-arbete/

Användarvisningsbild

Re: Bygga ramsåg

Camaro1969  
#730645
th skrev:
Camaro1969 skrev:jag gissar mest att det är skillnad på sågtänderna beroende på vad man ska såga.
när man sågar med motorsågskedja ska de ha en annan filning än när man kapar vanligt så att säga.

testa att såga av en planka och att såga längs med en planka med en vanlig handsåg så märker man ju stor skillnad


Det finns olika handsågar för kapning och klyvning. För kapning är tänderna oftast formade ungefär som liksidiga trianglar och skär i båda riktningarna men för klyvning är tanden nästan vinkelrät i en riktning.

Finns bra beskrivet på t.ex. https://www.dinbyggare.se/lar-dig-saga-med-handsag/ och https://www.dinbyggare.se/ratt-sag-for-ratt-arbete/


ja men se där, finns såklart sågar för detta som du visar.

du kanske även vet om det går fila handsågar? klart det går men brukar man göra det?

annars känns det nog bättre med bandsågblad som ju slipas dagligen hos många

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).