Sågverk (mindre)

Blånad i hyvlad gran

7 inlägg 2675 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blånad i hyvlad gran

Peranton  
#697190 Hejsan !

Det har uppstått ett problem för mig som inte är så erfaren inom hemmasågat.

Jag har som projekt att sätta upp ett kilsågat granpanel tak i mitt hus.

Granen blev uppsågad förra vår/vintern och legat på tork utomhus under tak fram till för nån månad sen tills den blev hyvlad och sen dess legat på tork inomhus.

Kunde när jag hyvlade brädorna urskilja nån/några centimeter med blånad utmed vankanterna men den har nu spridit sig ca 6/7 centimeter in på större delen av brädorna.

Brädorna har alltid vart legat luftigt med strö

Nån som vet vad detta beror på ? Är det dumt att montera upp dom, hade ju tänkt att lasera brädorna men om dom ska upp får det bli nån form av täckfärg

Tacksam för svar



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Blånad i hyvlad gran

jannee  
#697195 Blånad är en missfärgning absolut ingen försämring av virket.
Prova med att vitlasera en bräda för att se om blånaden lyser igenom.

Användarvisningsbild

Re: Blånad i hyvlad gran

Peranton  
#697203 Okej där ser man ! Behöver jag kanske inte riktigt bryta ihop än 😅

Är det begynnande barkborreträd som är nertagna eller har man gjort nått fel i torkningen/lagringen ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blånad i hyvlad gran

jannee  
Avatar Fallback

Re: Blånad i hyvlad gran

jakobn  
#697548 Jag får blånad på gran som legat för länge innan det sågats, eller som inte förvarats som det ska efter sågning. Att brädorna legat luftigt med strö hjälper tyvärr inte om man inte tänkt genom placering mm av det sågade virket. Min uppfattning är dock att inkörsporten till blånad gran är i nästan alla fall att den legat får länge innan sågning, syns kanske knappt när det sågas men det kommer senare. Placeras stockarna högt och luftigt på torr mark under våren kan de ligga länge innan sågning(med mycket sol), fälls de på sommaren och ligger kvar i skogen har man inte lång tid på sig.
La nyligen in ett kilsågat golv av gran med blånader på många brädor, det är ju upp till var och en men mig stör det inte det minsta. Känslan av att ha gjort det själv överväger alla defekter. Det är absolut inga problem att lasera brädorna även om de har blånad.

Användarvisningsbild

Re: Blånad i hyvlad gran

Kse  
#697560 Ja det har väl i vissa fall betalts bättre för blånat virke då köparen sett det vackra i det.

Skönheten ligger i betraktarens öga som man brukar säga.

Användarvisningsbild

Re: Blånad i hyvlad gran

Peranton  
#697578 Kan säkert vara så att dom legat lite för länge innan uppsågningen. Är som sagt färsk inom hemmasågning förra vintern var ju både varm och blöt i mina trakter, man lär sig !

Har nu arbetat igenom kanske hälften av brädorna och ska provmåla med både täckfärg och lasyr så får man man se vilket som blir bäst.

Mycket jobb med slipning,rensågning av vankanter och fräsa spår för fjäder. Men kommer bli ett vackert tak 😃👍

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).