Sågverk (mindre)

Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställning

128 inlägg 40173 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Brorsan  
#812119
dejvi skrev:Klingsågar kräver som sagt stor säkring och dubbla längden på utrymmet. I övrigt är det väl inga nackdelar. Grova stockar kanske går lite lättare med bandsåg (1a o 2a snittet) sen kör nog klingsågen om o förbi. Tror nog enkelheten är det som tilltalar när det gäller bandsåg.
Precisionen på sågad vara är nog klart bättre på en klingsåg.


Jag kan hålla med om det mesta utom det sista, Precisionen.

Där handlar det nog mer om inställningar, skärpa och handhavande samt underhåll och ålder på sågverket.
Den gamla mariannelundssågen fick vi aldrig att gå bra. Wood Mizern har väldigt bra precision, om den är inställd rätt och man sågar som man bör.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

halvproffs  
#812122 Tryckrullen är riktigt bra för precisionen. Finns sällan på gamla klingsågar om dom inte är eftermonterade.

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

aunnr1  
#812133 Tack för svar,
Jag var lite nyfiken eftersom jag sågar o har sågat på klingsågar större delen av mitt liv, men har även tillgång genom min uppdragsgivare till bandsåg
o även en bamse såg, bandsågen var tidigare ett wood mizer 20? nånting o nu har han en Trak met 1200/60 med all hydralik o elektronik.
Jag har just sågar upp en del virke dels på bandsågen o dels på en kara master o jag sågar väl igenomsnitt 5 stockar på karan som jag sågar 1 på bandsågen om jag skulle jämföra mot min gamla sågbänk hemma sågar jag kanske tre mot en.
Nu är nog såghastigheten inte prioritet för den genomsnittlige bandsågaren, men priset på ett gammalt sågverk som drivs med traktor eller som mitt eget med en gammal lastbilsmotor ar ofta billigare än vad även dom enklare bandsågarna kostar idag.
Sen vad det gäller platsen så tar ett klingsågverk mer plats än ett bandsåg verk dom är ju dubbelt så långa om dom kan såga samma längd stock
men alla som sågar mer än ett par stockar åt gången vet att det är inte sågverket som behöver den mesta platsen det är logistiken kring virket som tar plats.
Nu vill jag inte skapa en diskussion om bandsågen konrta cirkelsågen men jag vill ändå påpeka ätt det finns många gamla sågbänkar som man kan få väldigt billigt, o om man vill lego såga så är såghastigheten en helt annan.
Men det kräver nog mer arbete o noggrannhet när man ställer upp o renoverar en gammal sågbänk jämfört med en bandsåg men kostnaden är nog inte större

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

dejvi  
#812234
Bax skrev:Nåt annat att ta i beaktande är möjligheten att hålla sågklingan skarp. Det kräver en del kunskap att slipa, rikta, lägga och allt-vad-det-heter en sågklinga så att den är bra. Ett sågband kan man väl mer eller mindre slänga och ta ett nytt om det behövs.


Denna vår/sommar körde vi allt med en och samma klinga, det blev ca 150m3 stock, hade inte bort den från klingaxeln en enda gång. Vässer den 1-2ggr per dag, men det är inte mer än 5 minuters jobb. Hårdmetalltänder så ingen skränkning behövs heller. Sträckningen kan man bra lämna bort, det kostar inte mycket.
Så kostnaden per stock eller per sågad kubik har jag svårt att tro blir dyrare än med bandsåg. Sen är det ju inte alla år det flyter på riktigt lika bra, men en bra klinga går nog länge... Det går att byta Hårdmetalltänder på klingan flera gånger så det är lång livslängd per stomme.

Men kan hålla med om att det är lite tråkigare att såga i spik med klinga jämfört med band/kedja.

När jag uttalade mig om precisionen tänker jag nog på lite modernare klingsågar med stålstomme o tryckrulle typ kara/laimet. Inga träbänkar...

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812237
dejvi skrev:När jag uttalade mig om precisionen tänker jag nog på lite modernare klingsågar med stålstomme o tryckrulle typ kara/laimet. Inga träbänkar...

Jag fick ett riktigt kvalitetslyft på det sågade virket när jag köpte ett kedjesågverk jämfört med det som sågades upp på den lokala "bysågen" som var en klingsåg. Det blev ofta olika tjocklek på reglarna och en regel kunde t.ex vara 50 mm tjock längs ena kanten och 45 mm tjock längs den andra kanten.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Badger  
#812244
aunnr1 skrev:Men det kräver nog mer arbete o noggrannhet när man ställer upp o renoverar en gammal sågbänk jämfört med en bandsåg men kostnaden är nog inte större


För de som inte är intresserade av att renovera gamla grejjor så har jag inte sett någon nytillverkad klingsåg ens i närheten av de cirka 100000 som flera bandsågar ligger kring som kan ta lite grövre dimensioner. Närmast är Ecosågen på 500000 som tar max 50 cm stockdiameter. Bamsesågen har en såghuvud med klinga för visso, men den tar bara max 20 cm så det är väl bara för att finsåga efter man gjort sitt block. Gamla klingsågar är nog mest för dem som råkar köpa en gård där det redan står en sen gamla tider. Men det skulle vara intressant om någon har fler märken av nytillverkade klingsågar att dela med sig av.

Användarvisningsbild

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

Camaro1969  
#812247 jag har monterat upp en gammal klingsåg.

precisionen blir helt klart bättre än det jag sågat på bandsåg hos en bekant, men jag tror nog precision har mycket att göra med sågaren och inställningar i båda fallen.

dock har ju klingsågen fördelen att den har anhåll, så du håller måttet även med spänningar i virket vilket är svårare med bandsåg

jag skulle gärna ha en bandsåg för att såga grövre, men upp till 10" virke går klingsågen otroligt bra

Avatar Fallback

Re: Välja bandsåg, vad ska man tänka på? Bifogar sammanställ

dejvi  
#812286
Camaro1969 skrev:
dock har ju klingsågen fördelen att den har anhåll, så du håller måttet även med spänningar i virket vilket är svårare med bandsåg

jag skulle gärna ha en bandsåg för att såga grövre, men upp till 10" virke går klingsågen otroligt bra


Tycker precis lika. Skulle vara prima att blocka i en bandsåg för att sedan skiva upp blocket i klingsågen.

Anhållet och tryckrullen ger jämntjocka bräder fast det är spänningar i stocken. Vet inte hur man lyckas med det på annat sätt. Att vända blocket vartefter man sågar hjälper lite, men just detta problem fick mig att gå över till klingsåg. Ångrar det inte, sen kommer man inte ifrån att produktionen också blir avsevärt högre.

Men alla sågar har en plats. Vill man köpa en klingsåg så kolla på kara eller laimet, från 70-80-tal o framåt

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).