Sågverk (mindre)

Bandsågverk Vilket ska man köpa ?

2 inlägg 6854 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bandsågverk Vilket ska man köpa ?

StoraHögmo  
#631746 Har slitit ut ett Wema bandsåg och vill investera i något nytt . Har någon något råd, synpunkter på olika märken , priser m.m ? Max 150 000 :- :roll:



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bandsågverk Vilket ska man köpa ?

Pabene  
#633312 Jag tycker att du ska titta på Pilous. Jag har tyvärr inte ett sådant själv men har flera vänner som har. Nu vet jag inte om du tänker dig ett sågverk med hydraulisk hantering av stockar eller en mera manuell såg. Jag har sedan 2005, haft ett sågverk som inte har några andra "finesser" än elektrisk servo på "höjning och sänkning" av bandsågen. Sågverket i övrigt är mycket robust och driftsäkert. Jag sågar tillsammans med en kompis, han har sågat mera än jag gjort i år, kanske 150 stockar, mest barkborregran. Det är "glassigt" med hydraulik och är till stor hjälp men kostar ju en del. Man ska också veta att tillbehören bör anpassas till längden på de stockar som man ämnar såga. En stockroterare fungerar bäst om de är placerade under tyngdpunkten på stocken. Fasthållningen av stocken/ämnet är en annan mycket viktig funktion. Pilous CTR 800 är den såg jag skulle velat ha och det är av flera skäl. !0 kW elmotor är inte fel för en såg i den storleken. Försök att åka till någon som har sågverk av den typ du vill satsa på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).