Sågverk (mindre)

Eget Hyvleri

60 inlägg 46965 visningar 10 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Eget Hyvleri

crille72  
#154661Efter några års funderingar har jag nu kommit till skott och köpt en början till ett hyvleri,
några saker fattas ännu.¨
Jag kollade först på Logosols hyvlar men jag tycker att de är för klena om man skall köra lite större serier, samt att jag vill ha minst dubbla över och under kuttrar.
De maskiner jag köpte blev
Hyvel Waco3000 7 spindlar och matar 80m/min
Dubbelbandsåg Canali 1100 multiline twin matning 60 m/min
Samt diverse kring-utrustning såsom hyvelinmatare klyvinmatare avlägg ändspontbord och läggare med glesläggning om man kommer på att vilja stabba rått virke.
Det jag funderar på i dagsläget är om jag skall mata hyveln och klyven .via ett mindre justerverk utan fack eller bara med en vanlig tilt

Bilder kommer så snart jag börjar få hem maskinerna

TS
Skogma

Re: Eget Hyvleri

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154745Hej

Låter trevligt:-), ska du legohyvla eller sälja själv?

Användarvisningsbild

Camwood  
#154756Var har du köpt maskinerna och var ska ställa dom :?: Och vad ska du hyvla :?: Undrar nicke nyfiken :grin:

axwell  
Camwood skrev: :?: Undrar nicke nyfiken :grin:

Det användarnamnet finns redan.

av Nicke Nyfiken » ons 04 maj 2011, 18:37. hej !

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154767Mkt skoj tråd!
Sågar du redan själv eller hur får du in råvara?

Användarvisningsbild

Camwood  
#154768Nicke o Nicke va fan! Fortfarande nyfiken på vad du ska bygga ett så pass stort hyvleri och vad du ska hyvla :grin:

crille72  
#154775Jag är tänkt att sälja virke och i framtiden kanske utöka med måleri och eller fingerskarv men det är bara i tanken ännu.
Maskinerna kommer från Norge.
Eftersom konjunkturen är på väg nedåt för sågverken tror jag att det kommer att vara ganska lätt att få tag i råvara de närmsta åren.
Stort och stort? allt är relativt hyvelmaskinen är i fint skick och kostade strax över 100 tnok och om man jämför med nya hyvlar typ logosol är det inte så dyrt.
Bandklyv är ett måste, att klyva fram 21mm ytterpanel med klinga kräver en råvara på 50mm med bandklyv klarar man det på 45-46mm och det gör 27-35 meter extra per m3 vid 125mm bredd.
Att det blev en dubbel beror på att jag slipper returbanan ock kan klyva allt i en körning.
Ändspontbord är ett måste om man överhuvudtaget skall sälja råspont och konkurera med byggmax.
Nu till det roliga, jag kommer att montera in maskinerna i en gammal hölada på 180m3 förvisso måste jag förlänga den med 10 m pga att linjen är 26m lång.

TS
Användarvisningsbild

totte  
#154788Det är nära på att vi behöver kategorin Sågverk (större) :mrgreen:

j-eg63  
#154796Hur högt behöver du ha på huvudsäkringarna 80 A?

Användarvisningsbild

Camwood  
j-eg63 skrev:Hur högt behöver du ha på huvudsäkringarna 80 A?

Ha jobbat som anstäld i ett litet hyvleri /brädgård och det va säkrat me 400 A :surp:

Användarvisningsbild

Camwood  
#154851[quote="crille72"]Jag är tänkt att sälja virke och i framtiden kanske utöka med måleri och eller fingerskarv men det är bara i tanken ännu.
Eftersom konjunkturen är på väg nedåt för sågverken tror jag att det kommer att vara ganska lätt att få tag i råvara de närmsta åren.
Läs tråden Större aktievärde för skogsbolagen!

Användarvisningsbild

Camwood  
crille72 skrev:Jag är tänkt att sälja virke och i framtiden kanske utöka med måleri och eller fingerskarv men det är bara i tanken ännu.
Stort och stort? allt är relativt hyvelmaskinen är i fint skick och kostade strax över 100 tnok och om man jämför med nya hyvlar typ logosol är det inte så dyrt.
Bandklyv är ett måste, att klyva fram 21mm ytterpanel med klinga kräver en råvara på 50mm med bandklyv klarar man det på 45-46mm och det gör 27-35 meter extra per m3 vid 125mm bredd.
Att det blev en dubbel beror på att jag slipper returbanan ock kan klyva allt i en körning.
Ändspontbord är ett måste om man överhuvudtaget skall sälja råspont och konkurera med byggmax.
Nu till det roliga, jag kommer att montera in maskinerna i en gammal hölada på 180m3 förvisso måste jag förlänga den med 10 m pga att linjen är 26m lång.

Stort Större Störst :surp: Ska du hövla för fulla muggar me din storinga maskin så blir det 72 m3 per skift /dag ( räknat 45 minuter/ timme och exempel 45x95 )

Användarvisningsbild

Camwood  
#154856Jag läser PÅ raderna att du har erfarenhet av trävarufabrikation :!:
Bandsåg är naturligtvis ett måste och ditt köp av Canali är det bästa TYSK BRA KVALITET :grin:
Har jobbat många år med Canali ( 110 mm band stukade tänder)den är outslitlig!
Med normala dim, så kan du mata din Canali med 40-50 m /minuten och matar du på med tex, 50x125 till 3 st 15 mm för innerpanel(såga mittbiten tunnare)så blir det 48 600 lpm skift/dag :surp:

Användarvisningsbild

Camwood  
crille72 skrev:Jag är tänkt att sälja virke och i framtiden kanske utöka med måleri och eller fingerskarv men det är bara i tanken ännu.

Hölada ! en restprodukt från det agrala samhället :cry: Hur många hölador har du med tanke på fingerskarvlinje (inen bra ide´de e dyrt att skarva i hop det man kapat fel i skogen) och målningslinje mm :grin:
Du kommer inte att bygga något hyvleri i en hölada :surp: Det tror ja inte på ! Det verker som du har erfarenhet av träförädling så du driver nog med oss på forumet :grin:
Har egen hyvel och klyv i en stor loge (nödlösning några år)och har ritat på ett nybygge för golvtillverkning. Man kan bygga med gjuten platta/golvvärme (Det blir alltid kallt på golvet i ett hyvleri pg, av den enorma ventilationen) och jag har frusit tillräckligt om fötterna i hyvlerier men jag ska bygga med träbjälklag och upplyfta gjutna fundament till maskinerna och med överdim, spåneldad panna med luftburen värme.För när man har byggt klart så blir det inte många kvadratmeter golvyta kvar att röra sig på :ugeek: För man bygger trappor-spångar-trädäck - upphöjda arbestytor mm.Golvet behövs mest för att sopa ihop spån mm.Därför går det bra med trägolv(45x120 tex,)

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154863Kort fråga om hyvleri/sågbyggnad: Kan man bygga en ränna typ gödselränna i ladugård
under hyveln/sågen och sopa ner spån dit, och ha en sorts skrapspel där?
Fördelen vore att då kan man blåsa/sopa ner spånet dit och behöver inte dammsuga så mkt.
Tryckluft att blåsa med är ju mkt starkare än dammsugare.

Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).