Sågverk (mindre)

Vad händer på sågbacken nu?

544 inlägg 181523 visningar 63 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vad händer på sågbacken nu?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögård 4 skrev:
Vedmaskin skrev:Tycker att det är synd o elda upp dom här alarna.

Nyfiken, till vad används al och vilka egenskaper har det?

Nu är väl inte jag rätt person o svara på det. Men @halvproffs har sågat en del al.

Jag tänker att såga upp dom okantande och sedan får man se vad det blir av det. 😀

Har för mig al änvänds till bland annat tofflor.

Skogma
Användarvisningsbild

halvproffs  
#841963Klibbalen kan användas till mycket. Ganska hårt träslag som är mycket hårdare än gråalen.

Brorsan  
#843279Jag sågar ganska ofta grov gammal tall, 120 - 170 år.
Rotstocken på dom är ofta rejält växtvridna den första metern med mycket tjärved, resten av stammen är oftast tillfredsställande rakväxt.

Är det något ni andra sett eller är det bara här på dom magra skärgårdsmarkerna det är så?

Funderar faktiskt på att börja aptera timret 60 - 80 cm upp på de grövsta.

källefall8  
#843338Rotstock är bättre att sälja av den anledningen men det är ju frestande mycket virke och de VERKAR kvistrena av utsidan att döma. Tyvärr har furan här i söder, iaf hos oss,ofta mycket svartkvist så jag blir alltid lika besviken…
”Granen sågar upp sig å furan sågar ner sig”…

Användarvisningsbild

halvproffs  
#843350På grusåsar blir det mycket svartkvist i tall. På vanliga magra marker brukar tallen bli bra om den stått tillräckligt tätt så kvistarna blir veka och ramlar av.

Användarvisningsbild

Vedmaskin skrev:Var o fyndade i vedhögen. 😀
$matches[2]
Tycker att det är synd o elda upp dom här alarna.

Sågade upp dom två första bitarna. 😀
1716143360_1000006738.jpg
1716143360_1000006740.jpg

Brorsan  
#857741Nu har jag hyvlat det sista av 1' virket till råspont så jag kan få skullen klar.
1728055048_1000001987.jpg

Tomt i virkes travarna och fullt i ströläktsförrådet så nu blir det till att hugga mer i höst -vinter så jag kan bygga upp lagret igen.
1728055059_1000001988.jpg

Användarvisningsbild

Hobbysågare  
1730052297_1000008553.jpg
Lärk 2 årsringar per tum... Kan nog bli något.funderar på vad. Fast påminner lite om det man ser hos bygghandeln

Användarvisningsbild

Hobbysågare skrev:
1730052297_1000008553.jpg
Lärk 2 årsringar per tum... Kan nog bli något.funderar på vad. Fast påminner lite om det man ser hos bygghandeln

Jag visste inte heller vad jag skulle ha albrädorna till när jag räddade dom från vedmaskinen.

Det kom förbi en o frågade efter ek. Med jag sålde några albrädor istället. 😀

Brorsan  
#873960Nu har jag flyttat magnetventilen för vattnet så nära utloppet som möjligt på Woodmizern.
Satte dit en kran så det går lättare att ställa mängden och gjorde även om utloppet, nu droppar - rinner det mitt på bandet.
Använder nu såpa i vattnet med lite spolarvätska om det är kallt för att hålla rent från kåda efter principen "lika löser lika".
Ställer mängden så det nästan slutar rinna och börjar droppa istället.
Nu räcker vattendunken länge!
Bygger det upp kåda ändå, efter någon stock, tar jag sprayflaskan och och duschar två pumptag med diesel då blir det rent.
Ska prova med HVO istället för miljöns skull.😇
1741284288_1000002387.jpg

1741284295_1000002386.jpg

Sen har jag börjat köra mycket fortare också.
Kör så mycket motorn tål. Saktar bara ner genom grov kvist eller andra konstigheter och om bandet börjar bli slött.
Efter de här förändringarna blir sågytan mycket bättre och spånet grövre så det mesta följer med ut. Det är så lite vatten på bandet så det fastnar inte på virket.
Tänk att man har sågat i 10 år innan man lärt sig hur man ska göra.

Kunde inte köra snabbare samtidigt med filmningen.

Jag vände bara plankan ett varv så föll det mesta av spånet av.

Det här har jag lärt mig på Youtube
Han sågar inte på bara utan förklarar varför det bli som det blir. Pensionerad NASA ingenjör.
https://youtube.com/@hobbyhardwoodalaba ... uL3kXZ3TZo

Nu sågar jag ju inte några mängder med hårda trädslag men för man över hans förklaringar till gran och tall med mycket kåda blev det bra.

Skulle kanske lagt in den i "dagens glädjeämne" isället.😁

Användarvisningsbild

Bax  
#874000Hur mycket såpa portionerar du i varje tank?

Brorsan  
#874071Första dunken 1.5 dl och 10 l vatten.
Såpa verkar fungera, den kådan som fastnar sitter inte hårt.
Ska dubbla det i nästa dunk och slopa spolarvätskan om värmen håller i sig.
Har tidigare provat Yes med lite atf olja i, det var inte så bra oljan och diskmedlet separerade för snabbt.
Det bästa är nog att vattnet kommer mitt på bandet nu så det håller rent band, bandstyrningar och kilrepen på bandhjulen, det gör ju att bandet går rakare med bättre sågresultat i slutändan.
Jag håller fortfarande på och provar mig fram.

Idag körde jag så hårt så huvudsäkringen. 20 A, gick, spånsug, tvättmaskin och hushållsel var igång.

källefall8  
#875360Flytta ventilen har jag oxå på min lista, original får man starta sågen å vänta tills vattnet kommer fram. Men har du bara kranen som är närmast utloppet dvs efter magnetventilen? Isf är slang mellan ventil och kran full med vatten, rinner allt det ut efter att du stannat motorn eller blir det kvar? Visserligen är slangen efter ventilen nu betydligt kortare och borde göra den snabbare vid start pga fullt flöde.

Brorsan  
källefall8 skrev:Flytta ventilen har jag oxå på min lista, original får man starta sågen å vänta tills vattnet kommer fram. Men har du bara kranen som är närmast utloppet dvs efter magnetventilen? Isf är slang mellan ventil och kran full med vatten, rinner allt det ut efter att du stannat motorn eller blir det kvar? Visserligen är slangen efter ventilen nu betydligt kortare och borde göra den snabbare vid start pga fullt flöde.

Det bästa är ju att ha magnetventilen nere vid kranen men det är bökigt att få plats med allt där iom den rörliga bandguiden utan att det börjar bända någonstans.
Planen är att flytta ner ventilen också.
Den nuvarande flytten av magnetventilen har kortat av slanglängden med ca 2/3 delar och det gör mycket för efterrinningen och att vattnet kommer fortare vid start.

Målet är att minska vattenförbrukningen så mycket som möjligt.
Då svider det inte så mycket i plånboken om jag behöver använda tex spolarvätska som frysskydd/rengöringsmedel.
Vattnet är bara till för att hålla band och hjul rena från kåda i övrigt ställer det bara till elände för sågkvaliten.

källefall8  
#875834Har nu flyttat magnetventil och monterat en kulventil nära bandet enl Brorsans förlaga. Bara provkört än men helt klart kommer vattnet snabbare vilket är en stor fördel.

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).