Sågverk (mindre)

Wood- Mizer LT20B

46 inlägg 25859 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Wood- Mizer LT20B

axwell  
skogshasse skrev:model leeson
04D17F0376

rpm 1800
volt 12
amps 5,8
hp 3/4

Det såg ju enkelt ut med 12V och 5,8A men sen står det 3/4 hp :surp: .
Vi får nog tyda 5.8 till 58A som ger en inre resistans på 0,2 Ohm och verkningsgrad 0.8.

Det tål att fundera över hur värmealstringen i tex. ett motstånd 0.1 Ohm skall kunna hanteras.

Vad säger di lärde :?:

Skogma
Användarvisningsbild

totte  
#447611Ja stämmer att det är 58 A, det är rejält det. Potentiometer kan man glömma liksom relä av normala proportioner.

Ett motstånd som skulle kunna fungera är en friliggande spiral av ståltråd. Vanlig 1,5 mm stängseltråd har motståndet 0,09 ohm/m. Så en meter sån tråd lindad i en friliggande spiral, fäst i två rejäla polskruvar och inkopplad i serie med motorn skulle kunna vara det första att testa med. Borde ge max 160 W över motståndet och det bör inte få tråden att brinna av.

Blir det för låg fart då får man klippa av en bit. För hög fart får man linda en längre spiral.

axwell  
totte skrev:Ja stämmer att det är 58 A, det är rejält det. Potentiometer kan man glömma liksom relä av normala proportioner.

Ett motstånd som skulle kunna fungera är en friliggande spiral av ståltråd. Vanlig 1,5 mm stängseltråd har motståndet 0,09 ohm/m. Så en meter sån tråd lindad i en friliggande spiral, fäst i två rejäla polskruvar och inkopplad i serie med motorn skulle kunna vara det första att testa med. Borde ge max 160 W över motståndet och det bör inte få tråden att brinna av.

Blir det för låg fart då får man klippa av en bit. För hög fart får man linda en längre spiral.

Som jag har fattat det gäller det ett mobilt sågverk så därför antar jag att tillsatsen inte får ta för stort utrymme och ändå inte orsaka eldsvåda i den svåra miljön.

Kontaktorer för elvinschar klarar av 58 A så där är det klart.

Om det fanns tex borrmaskiner 12-18 Volt med lika hög effekt så kunde det ha varit en väg att hitta en smidig reglering. Eller finns det ?

Får fundera på om det går att påverka fältspänningen.

@skogshasse styrs höj/sänk från mer än 1 position ?

skogshasse  
axwell skrev:
totte skrev:Ja stämmer att det är 58 A, det är rejält det. Potentiometer kan man glömma liksom relä av normala proportioner.

Som jag har fattat det gäller det ett mobilt sågverk så därför antar jag att tillsatsen inte får ta för stort utrymme och ändå inte orsaka eldsvåda i den svåra miljön.

Kontaktorer för elvinschar klarar av 58 A så där är det klart.

Om det fanns tex borrmaskiner 12-18 Volt med lika hög effekt så kunde det ha varit en väg att hitta en smidig reglering. Eller finns det ?

Får fundera på om det går att påverka fältspänningen.

skogshasse styrs höj/sänk från mer än 1 position ?

ja höj/sänk sköts med en och samma spak

Användarvisningsbild

totte  
axwell skrev:Som jag har fattat det gäller det ett mobilt sågverk så därför antar jag att tillsatsen inte får ta för stort utrymme och ändå inte orsaka eldsvåda i den svåra miljön.

Om man lindar spiralen med drygt 5 cm diameter så blir det inte mer än 6 varv för en meter. Med en cm mellan varven så blir det ingen stor grunka.

axwell  
totte skrev:Om man lindar spiralen med drygt 5 cm diameter så blir det inte mer än 6 varv för en meter. Med en cm mellan varven så blir det ingen stor grunka.

Får vid tillfälle kolla hur pass varmt det blir.

@skogshasse , hur långa sekvenser är det frågan om, händer det att du kör 1 minut eller mer utan paus ?

skogshasse  
#447858när man kör på full fart vilket är enda alternativet just nu så blir det max 45 sekunder
skulle man ha hög samt lågfart så skulle man använda lågfart max 5-6 sekunder

Pabene  
#447872Om din 12V motor inte har mekanisk broms och att den därför inte stannar på ett repeterbart sätt så kan man förbättra funktionen något på följande enkla sätt:
Reläet som försörjer motorn ska då ha en kontakt som sluter i vila. Denna kontakt ska då "kortsluta" motorn via ett låg-ohmigt motstånd. Motorn får då arbeta som generator i det ögonblick du släpper knappen och stannar snabbt.

Det är/var ett system som vindrutetorkar-motorer i bilar har utnyttjat för att få stopp på torkarna i parkeringsläget.

axwell  
Pabene skrev:Om din 12V motor inte har mekanisk broms och att den därför inte stannar på ett repeterbart sätt så kan man förbättra funktionen något på följande enkla sätt:
Reläet som försörjer motorn ska då ha en kontakt som sluter i vila. Denna kontakt ska då "kortsluta" motorn via ett låg-ohmigt motstånd. Motorn får då arbeta som generator i det ögonblick du släpper knappen och stannar snabbt.

Det är/var ett system som vindrutetorkar-motorer i bilar har utnyttjat för att få stopp på torkarna i parkeringsläget.

Det låter som en avancerad kontaktor med tanke på att jag har räknat med att motorn måste kunna rotera i båda riktningarna.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#447902Det är väl nån sorts broms på motorn, kolla funktionen och kanske öka bromskraften en smula?

axwell  
Slurfi skrev:Det är väl nån sorts broms på motorn, kolla funktionen och kanske öka bromskraften en smula?

Om det det är elektromagnetreglerad broms så är det noga med justeringen av frigången.
Ett bladmått och lite tålamod hjälper. :mrgreen:

Det måste ju framgå av manualen vilka funktioner som kan justeras, och hur. :geek:

skogshasse  
#447950motorn har ingen broms. motorn driver en vinkelväxel. jag ska försöka ta någon bild på helheten i helgen så man ser motorn och vinkelväxel.

skogshasse  
Slurfi skrev:Det är väl nån sorts broms på motorn, kolla funktionen och kanske öka bromskraften en smula?

har du manuell eller motor på din såg. För höj/sänk funktionen.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
skogshasse skrev:

har du manuell eller motor på din såg. För höj/sänk funktionen.

Jag har elmotor för höjdjustering på min LT15 och när jag ska justera 2mm så kör jag ner den 7mm
och höjer ett knapptryck, eller nåt i den stilen minns inte exakt.

skogshasse  
#448658här kommer bilder på elmotorn och vinkelväxeln på min såg

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).