Sågverk (mindre)

Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

30 inlägg 8223 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bandsågverk motorstyrka och säkringar?

Badger  
#760753 Ja, deras extremt långa leveranstid fick mig att tveka. De andra leverantörerna verkar ha mera rimliga tider.

Emil83 skrev:
svampbob skrev:
Emil83 skrev:Det här låter ju bra. Jag har beställt ett trak met 600 med 11kw motor. Tänkte öka från 20 till 25 ah säkring men det ska inte behövas då! Har även hydraulik på min men den motorn behöver ju inte gå samtidigt som sågmotorn.

Hur lång leveranstid har du på den?
Jag beställde klingsågen till min Bamse för ett par veckor sedan och får vänta tills i augusti. Tanken var ett hydrauliskt TM 600 men då dök detta begagnade upp i närheten med allt utom klingan och det blev ett impulsköp.

Jag beställde för en dryg månad sen och då var det 9 månader leveranstid.. dock hade bamsesågen gjort några beställningar på vinst o förlust då ett av dom fick jag köpa. Om allt vill sig väl ska jag få det i oktober. Hoppas hoppas. Allt är ju så förbannat osäkert idag..

TS
Woodmizer sågverk

Emil83  
#760767 Ja det är galet lång leveranstid. Dock tycker jag att själva sågverket känns värt att vänta på. Det känns som man får mest för pengarna i denna prisklass. Mitt gick på ca 260+ moms när jag var nöjd med tillbehören. Hade lite tur för en vecka senare höjde dom priset med 20 000!

Användarvisningsbild

Badger  
svampbob skrev:
Emil83 skrev:Det här låter ju bra. Jag har beställt ett trak met 600 med 11kw motor. Tänkte öka från 20 till 25 ah säkring men det ska inte behövas då! Har även hydraulik på min men den motorn behöver ju inte gå samtidigt som sågmotorn.

Hur lång leveranstid har du på den?
Jag beställde klingsågen till min Bamse för ett par veckor sedan och får vänta tills i augusti. Tanken var ett hydrauliskt TM 600 men då dök detta begagnade upp i närheten med allt utom klingan och det blev ett impulsköp.

Hur har det gått med klingsågen till Bamsen? Har den levererat vad du hoppades på?

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
#843775 Ja det skulle jag säga. Att använda kedjesågen känns som något nödvändigt ont i väntan på att få gå över till klingsågen.
Jag upptäckt att 400 klingan går så mycket mjukare än 500. Från början tänkte jag att jag kör allt med 500 och att jag förlorat en millimeter i snittet har ingen betydelse men insåg snabbt att det är inte det som det handlar om.

Timmerfräsen är däremot fortfarande ett oprövat kort.

Användarvisningsbild

Badger  
#843785 Vilken version av klingsågen har du 7,5 eller 10kw? Satt och läste på deras sajt och funderade på om båda klarar 500 klingan eller om det krävs 10kw för den. Hur tjockt snitt gör klingorna förresten? Finns det med olika många tänder? Har olika klingor till min vanliga klingsåg och det är stor skillnad i hur mycket kraft och vilken finish det ger. Intressant att du nämner timmerfräs, det är en uppgradering som gör att bamsen lockar för jag har ett gammal timrat hus som nog kan behöva renoveras lite också.

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Badger skrev:Vilken version av klingsågen har du 7,5 eller 10kw? Satt och läste på deras sajt och funderade på om båda klarar 500 klingan eller om det krävs 10kw för den. Hur tjockt snitt gör klingorna förresten? Finns det med olika många tänder? Har olika klingor till min vanliga klingsåg och det är stor skillnad i hur mycket kraft och vilken finish det ger. Intressant att du nämner timmerfräs, det är en uppgradering som gör att bamsen lockar för jag har ett gammal timrat hus som nog kan behöva renoveras lite också.

Jag har tio kW och jag tycker mig ha sett att det ska gå att köra 500 klingan på 7,5 motorn. Det går ju ändå att reglerna matnings hastigheten.
Det finns bara en modell av klinga och jag gissar att skären inne på klingan bidrar till den väldigt fina ytan.

Det är roligt med leksaker men det gäller bara att ha tid till att använda alla grejerna.

Användarvisningsbild

Badger  
svampbob skrev:
Badger skrev:Jag har tio kW och jag tycker mig ha sett att det ska gå att köra 500 klingan på 7,5 motorn. Det går ju ändå att reglerna matnings hastigheten.
Det finns bara en modell av klinga och jag gissar att skären inne på klingan bidrar till den väldigt fina ytan.

Ok, jag har gissat att det är samma modell fast med lite mindre kraft bara så det verkar rimligt som skriver att man kan köra den lite långsammare. Funderar på 7,5an för att slippa uppgradera säkringarna från 16A. Hur tjock är klingan?

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Badger skrev:
svampbob skrev:
Badger skrev:Jag har tio kW och jag tycker mig ha sett att det ska gå att köra 500 klingan på 7,5 motorn. Det går ju ändå att reglerna matnings hastigheten.

Ok, jag har gissat att det är samma modell fast med lite mindre kraft bara så det verkar rimligt som skriver att man kan köra den lite långsammare. Funderar på 7,5an för att slippa uppgradera säkringarna från 16A. Hur tjock är klingan?

4 mm för 400 och 5 för 500 om jag minns rätt

Användarvisningsbild

Badger  
#843809 Låter bra. 4 mm äter inte upp så mycket virke.

Du som har erfarenhet av verkligheten. Ungefär vilken dimension och längd på stockar kan man hantera på Bamses sågbänk förresten?

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Badger skrev:Låter bra. 4 mm äter inte upp så mycket virke.

Du som har erfarenhet av verkligheten. Ungefär vilken dimension och längd på stockar kan man hantera på Bamses sågbänk förresten?

Jag har nio meters sågbänk och kan då såga max 8,6 m långt. När det gäller diametern så är det ju i mycket Svärds längden som styr. Ibland när jag har lagt på en riktigt grov stock så har jag varit lite rädd att bänken ska vika ihop sig av tyngden men den verkar klara vikterna utan problem. Rejält grovt skulle jag vilja säga utan att ange någon diameter.

Användarvisningsbild

Badger  
#843820 Ok. Tänkte att de vore trevligt att göra virke av de övergrova stockarna som virkesinköparna inte vill betala ordentligt för så då blir det kanske någon som är 90cm i storänden när man kapat rotbenen. Att rulla en sån stock har ju en hel den tyngd även om man bara kapar den 4 meter. Vet inte om du såg det, men jag råkade hitta en annan variant av såg som kallas Swingblade som arbetar sig ner i en liggande stock så man slipper stockbord och vändning helt, men kan inte se att någon i Sverige har den lösningen. Ungefär där ligger mina funderingar nu. Om inte något trasslar till sig ekonomiskt eller privat så siktar jag på sågköp till kommande vintern.

TS

Brorsan  
#843891 Swing blade: Ytved på ena sidan och kärnan på de andra. Näe sådant virke av
normala svenska stockdimensioner skulle inte jag vilja ha i min virkesstabbe. Är väl lätt att det blir pilbågar av mycket.

Användarvisningsbild

Badger  
Brorsan skrev:Swing blade: Ytved på ena sidan och kärnan på de andra. Näe sådant virke av
normala svenska stockdimensioner skulle inte jag vilja ha i min virkesstabbe. Är väl lätt att det blir pilbågar av mycket.

Ser ingen anledning till varför ytbrädorna blir annorlunda med klinga än med kedja eller band. Det är väl sågaren som väljer hur han sågar?

TS

Brorsan  
#843897 Det är väl jag som inte är så insatt.
Jag har bara sett filmer från usa med riktigt grovt som dom tar bräda efter bräda ur stocken.
Ursäkta inlägget.

Användarvisningsbild

Badger  
#843899 Nädå. Du kanske ser något jag inte ser. Jag har bara sågar lite med grannens kedjelogosol och tittat på video. Med swing plockar de bräda efter bräda, men de kan ta både liggande eller stående så jag ser inte skillnaden på att såga ett block och snurra på det. Det enda är väl att de inte kan klyva på mitten i en grövre stock. Men gör man det annars?

TS
Annons:
Vreten skogsvagnar
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).