Sågverk (mindre)

Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

34 inlägg 12136 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Mikko  
#849943 För mig är solosågen helt perfekt när den är så lätt att flytta själv. Jag vill såga hemma och i torpet eller hos dottern.
https://youtu.be/u1NbSNboTMk?si=W9tFQyXsYXQYs7Lg
Hoppas länken fungerar.
Elsåg med manuell fjärrstyrning har jag,, man står i ena änden och vevar fram elsågen.

Woodmizer sågverk
Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#849945
Mikko skrev:För mig är solosågen helt perfekt när den är så lätt att flytta själv. Jag vill såga hemma och i torpet eller hos dottern.
https://youtu.be/u1NbSNboTMk?si=W9tFQyXsYXQYs7Lg
Hoppas länken fungerar.
Elsåg med manuell fjärrstyrning har jag,, man står i ena änden och vevar fram elsågen.


Jag har sågat lite på grannens Solosol och det är för mycket vevande för mig. Bamsesågen lockar med flexibiliteten att kunna lägga till klingsågen och hyvel. Står och väger mellan Bamse eller någon bandsåg. Turbosawmill Swingblade hade varit ett intressant alternativ, men de verkar inte säljas i vår närhet.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Mikko  
#849947 Jag har inte förstått hur man riktar upp stocken efter kärnan i en bamsesåg när det bara är en vev.
Det går väldigt lätt med en postningsmall i solosågen.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#849948 Jag har tittat på deras videos och de har något system som gör att veven höjer alla stödbenen samtidigt så man bara behöver veva på ett ställe.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Mikko  
#849949 Jo men om stocken inte är lika tjock i båda ändarna måste ju stocken höjas i den smalare änden för att följa kärnan. Det jag undrar hur det går till.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#849951 Vi får hoppas någon Bamsesågsägare tittar in här i tråden och kan svara.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Mikko  
#849957 Ja det vore intresant att veta hur man gör.
Så här fungerar väldigt bra och fort på solosågen.
https://youtu.be/TUNzIa2pcxQ?si=3V8enxsM53LIk4KZ
(Inte jag på filmen men en bra youtubare som också visar hur man gör en postningsmall till solosågen)

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

svampbob  
#849958
Mikko skrev:Jo men om stocken inte är lika tjock i båda ändarna måste ju stocken höjas i den smalare änden för att följa kärnan. Det jag undrar hur det går till.


Stockhållarna är teleskopiska mot den nedre delen som regleras av veven. Så när jag centrerar kärnan så vevar jag upp så att toppänden kommer i lämplig höjd och låser sedan fast stockhållaren med en sprint. När jag sedan vevar ned så är det bara stockhållaren vid roten som sänks.

Jag har tre lyftare på min såg så när jag tar de två första skären så kommer stocken bara att ligga på lyftarna på sidorna och den i mitten blir på samma nivå som den vid roten. Det är inget problem och vill man absolut så går det att hitta ett mellanläge på höjden för den i mitten så att den vilar på alla tre. Om det behövs och jag tror att stocken ska vibrera eller ligga ostadigt så brukar jag kila vid mitten lyftaren.

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Mikko  
#849960 Tack för informationen. Bamsesågen är ju så rejäl att på något vis förstod jag att man kunde centrera stocken, nu fick jag bra förklaring. 👍

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#849966
svampbob skrev:Jag har tre lyftare på min såg så när jag tar de två första skären så kommer stocken bara att ligga på lyftarna på sidorna och den i mitten blir på samma nivå som den vid roten.


Tack för att du fyllde i Svampbob. På tal om lyftare vad kan du säga om storlek på stockarna och lyftarna. Hur tjocka långa går det att lyfta utan att det blir riktigt jobbigt på Bamsesågen?

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

svampbob  
#850000
Badger skrev:
svampbob skrev:Jag har tre lyftare på min såg så när jag tar de två första skären så kommer stocken bara att ligga på lyftarna på sidorna och den i mitten blir på samma nivå som den vid roten.


Tack för att du fyllde i Svampbob. På tal om lyftare vad kan du säga om storlek på stockarna och lyftarna. Hur tjocka långa går det att lyfta utan att det blir riktigt jobbigt på Bamsesågen?


Jag har 9 meters balken och det största var 8,50 långt och mot 50 cm i topp.
Jag hade inget bord då så det gick att komma nära med skotaren. Visst var det tungt men inte så att sågbänken sviktade.

Nu har jag kedjesåg, klingsåg och timmerfräsen på balken så då ryms bara drygt 5 meters virke.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#850005
svampbob skrev:Jag har 9 meters balken och det största var 8,50 långt och mot 50 cm i topp.
Jag hade inget bord då så det gick att komma nära med skotaren. Visst var det tungt men inte så att sågbänken sviktade.


50 cm topp då blir den lite grövre i rot också. Hur grovt man kan såga med svärd på sågen förresten? Ser att längsta svärdet är 90 cm. Går det bort något så att det blir mer typ 70 i praktiken?

Avatar Fallback

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Amatörhuggare 62  
#850009 90 cm svärdet , då bör man ha toppstyrningen. Annars slokar det gärna, och bräderna blir lite kil.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

svampbob  
#850010 Jag har alltid toppstyrningen på. Jag kanske borde prova att köra utan med 16 tums svärdet.

Jag tycker att det går bort väldigt lite på svärdslängden.

Användarvisningsbild

Re: Kedjesågverk, Bamse eller Logosol

Badger  
#850014 Så hur grova stockar kan man få in under svärdet för att kapa bort ytorna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).