lör 04 okt 2025, 12:42#895326Jag köpte ett nytt 20" oregonsvärd med tillhörande kedja till mitt gamla jonsered sågverk. Detta skapade vibrationer så den sågade ytan blev helt vågig så jag plockade fram filen och gjorde en lätt slipning av kedjan. Nu försvann vibrationerna, men också kapaciteten. Spånen ändrade sig från 3-4 mm till mjöl och damm. Något blev rätt och annat helt fel. Hur ska man bäst fila/slipa en 10 graders klyvkedja?
Sågverk (mindre)
Slipa klyvkedja
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

lör 04 okt 2025, 12:56#895328
Gjorde du om en standardkedja till en klyvkedja..🤔
ÅsaNisse skrev:Jag köpte ett nytt 20" oregonsvärd med tillhörande kedja till mitt gamla jonsered sågverk. Detta skapade vibrationer så den sågade ytan blev helt vågig så jag plockade fram filen och gjorde en lätt slipning av kedjan. Nu försvann vibrationerna, men också kapaciteten. Spånen ändrade sig från 3-4 mm till mjöl och damm. Något blev rätt och annat helt fel. Hur ska man bäst fila/slipa en 10 graders klyvkedja?
Gjorde du om en standardkedja till en klyvkedja..🤔
lör 04 okt 2025, 19:04#895355
Har slipat om kedjor på min slipmaskin några gånger. Då får jag all vinklar prescis lika och alla ryttare lika höga, med en underställning på 0,6 mm. Men, kedjor är olika, och enligt vad jag har erfart funkar det bäst med Stihl RS kedjor, helmejsel. Skulle aldrig göra det jobbet för hand, och med maskinen får jag köra några runder och inte slipa från 30 till 10 utan köra genom 2-3 gånger och ta lite varje gång.
ÅsaNisse skrev:Jag köpte ett nytt 20" oregonsvärd med tillhörande kedja till mitt gamla jonsered sågverk. Detta skapade vibrationer så den sågade ytan blev helt vågig så jag plockade fram filen och gjorde en lätt slipning av kedjan. Nu försvann vibrationerna, men också kapaciteten. Spånen ändrade sig från 3-4 mm till mjöl och damm. Något blev rätt och annat helt fel. Hur ska man bäst fila/slipa en 10 graders klyvkedja?
Har slipat om kedjor på min slipmaskin några gånger. Då får jag all vinklar prescis lika och alla ryttare lika höga, med en underställning på 0,6 mm. Men, kedjor är olika, och enligt vad jag har erfart funkar det bäst med Stihl RS kedjor, helmejsel. Skulle aldrig göra det jobbet för hand, och med maskinen får jag köra några runder och inte slipa från 30 till 10 utan köra genom 2-3 gånger och ta lite varje gång.
Jack of all trades, master of none!
sön 05 okt 2025, 10:40#895387🤔 jag vet nu förstås inte hur väl du filar på frihand, men om endast en ”lätt slipning” ledde till det resultat du beskriver så misstänker jag att du möjligen fått en avrundad profil på toppplattan i kombination med fel filläge (Om den ska filas med 10 grader nedåtvinkel) Ta gärna en bild rakt uppifrån på topplattan och även en bild på topplattans egg..🙂👍
sön 05 okt 2025, 18:52#895415Bamsesågen borde väl ha lika bra klyvkedjor som Logosol där jag köper kedjor till min solosåg, dom är inga problem att såga med när dom är nya och inte efter slipning i kedjeslipen heller. Ryttarna slipar jag ner efter kanske 3e gången jag slipar om kedjan.
tor 09 okt 2025, 15:42#895693Jag plockade fram min stihl fil med både rundfil och plattfil i samma hållare och gick över kedjan en gång med den. Det tog ned ryttarna lite och gav bättre rundning på tanden så nu funkar kedjan bra. Jag tror tanden var för rak från eggen och nedåt där spånen har sin plats och att det var därför den vibrerade, men var och en är salig i sin tro.
TS
tor 09 okt 2025, 20:36#895713
Spånornas ”plats” är utrymmet mellan skärtänderna och inte i tanden vilket är en spridd missuppfattning.
ÅsaNisse skrev:Jag plockade fram min stihl fil med både rundfil och plattfil i samma hållare och gick över kedjan en gång med den. Det tog ned ryttarna lite och gav bättre rundning på tanden så nu funkar kedjan bra. Jag tror tanden var för rak från eggen och nedåt där spånen har sin plats och att det var därför den vibrerade, men var och en är salig i sin tro.
Spånornas ”plats” är utrymmet mellan skärtänderna och inte i tanden vilket är en spridd missuppfattning.
sön 19 okt 2025, 10:23#896524Min erfarenhet från Logosol är att en helt ny kedja an orsaka vibrationer som försvinner efter en slipning. Det är ocså vad Logosol nämner i manualen.
mån 20 okt 2025, 22:03#896646En vass kedja kan ibland orsaka vibrationer och en småvågig sågyta som beskrivit ovanför, medan en slö kedja altid ger en slät och fin sågyta….(!)
Men bäst är det väl i alla fall att ha en VASS kedja som såger fort och effektivt. Sen får man evt. hyvla bort 0,5 mm om det behövs - typisk är det inte mer än det..
Jag har aldrig lyckats precis identifiera varför problemet uppstår, men har konstaterat att det blir ännu värre om svärdet är gammalt.
Det är bara att såga och slipa såga och slipa såga och slipa, och byta svärd och kedja ibland, och såga och slipa, och sen blir det mesta bra!
Mvh Christian
Men bäst är det väl i alla fall att ha en VASS kedja som såger fort och effektivt. Sen får man evt. hyvla bort 0,5 mm om det behövs - typisk är det inte mer än det..
Jag har aldrig lyckats precis identifiera varför problemet uppstår, men har konstaterat att det blir ännu värre om svärdet är gammalt.
Det är bara att såga och slipa såga och slipa såga och slipa, och byta svärd och kedja ibland, och såga och slipa, och sen blir det mesta bra!
Mvh Christian
tis 21 okt 2025, 19:20#896726
Ett välanvänt svärd har ju ett mer utslitet spår än ett nytt så länkarna kan wobbla mer.
crosberg skrev:Jag har aldrig lyckats precis identifiera varför problemet uppstår, men har konstaterat att det blir ännu värre om svärdet är gammalt.
Ett välanvänt svärd har ju ett mer utslitet spår än ett nytt så länkarna kan wobbla mer.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).