Sågverk (mindre)

Slipning av sågband

34 inlägg 24682 visningar 13 följer Svara, dela mm...  

Re: Slipning av sågband

Pabene  
#470173Stålet i ett bandsågblad mår bra av att vila emellanåt. (Det gäller för övrigt även i andra situationer där utmattning av stål förekommer.) Utmattning av bladets stål uppkommer av att det ständigt böjs och rätas ut när det löper på hjulen. Små hjul stressar bladets stål mera än stora hjul. Tjocka blad får mera "stryk" än tunna. Vilan gör att stålet "återhämtar sig" och bladet kommer inte att brista lika tidigt som blivit fallet utan vilopaus. Med vila menas att bladet hängs upp i så stor och rund "loop" som möjligt under några timmar. Jag tror inte att man kan påvisa någon förbättring pga vila när det gäller hur lång tid bladet behåller sin skärpa. Jag tror heller inte att det har betydelse att "vilan" kommer efter slipning. Jag tror på detta eftersom vår hållfasthetslärare sa att det är så. Vilka tidsgränser som är det optimala för stockbandsågblad vet jag dock inte. (Man kan testa lite genom att böja/vicka av en ståltråd. Avbryt innan den går av och låt den vila och försök igen. Det är ingen helt vetenskaplig test men kaske värt ett försök.)
Jag sågar ett par timmar med ett blad, (om det inte blivit för slött av någon anledning), byter sedan till ett annat slipat, som då fått vila en tid. Vi kör sågen i "tomgång" så lite som möjligt och släpper ner bandspänningen även över lunchen. Med det arbetssättet har bladen hållit väldigt bra för oss.

Skogma

småsågarn  
#471507Hej pabene du har alltid bra svar o förklaringar .då hade han rätt men det är nog som du säger att skärpan påverkas inte utan det är bara metallstyrkan som blir bättre i bladet får tacka för bra förklaring pabene mvh småsågarn

Pabene  
#472745Tack Småsågarn, det var trevligt att du tycker så.

Espvik  
#489227Hei
Å slipe er en ting, men dere må huske å vigge bladet, mulig det heter noe annet på svensk. Jeg har en slipemaskin som heter OW-4, og et viggeapparat som heter RWM, det er laget i Polen og er av veldig god kvalitet. Vigger bestandig bladet før sliping. Skjærer nå frossen furu som en drøm. Bruker bandsag type TTM 700. Søk på Norsk Treteknikk, Miljøsaga.
Men saken er jo sirkelsag, går å vurderer en Slidetec fra Finnland.

Godt Nytt År!
Hilsen Nils fra Norge

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).