Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Missvisande rubriksättning om Bråket om hyggefritt

4 inlägg 778 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Missvisande rubriksättning om Bråket om hyggefritt

Badger  
#843200 Snubblade över en text med rubriken "Bråket om hyggesfritt handlar om två promille av våra skogar" och undrade vad den baserades på.

https://supermiljobloggen.se/debatt/kro ... ra-skogar/

Kändes tummetott när jag läst den...



   TS
Avatar Fallback

Re: Missvisande rubriksättning om Bråket om hyggefritt

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#843205 Han menade nog att om en procent av totalarealen slutavverkas årligen och 20 procent av detta sker hyggesfritt så blir det två promille av all skogsareal årligen. Men redan där blir det bakfram. För om samma totalvolym ska avverkas hyggesfritt så blir ytorna mycket större.

Avatar Fallback

Re: Missvisande rubriksättning om Bråket om hyggefritt

maltex  
#843217 Man kan undra om Leifs kompisar på Plockhugget håller med om vad han skriver. För i princip verkar det vara ok med trakthyggesbruk bara det inte syns(fröträd, hyggen mindre än 0.5ha).

Avatar Fallback

Re: Missvisande rubriksättning om Bråket om hyggefritt

Lindveden  
#843234
maltex skrev:Man kan undra om Leifs kompisar på Plockhugget håller med om vad han skriver. För i princip verkar det vara ok med trakthyggesbruk bara det inte syns(fröträd, hyggen mindre än 0.5ha).


Ja o i slutändan när man väl e klar så står man där me en yta kanske på 2ha eller större som avverkats genom åren fast ungskogen e i olika faser på den sammanlagda ytan efter alla dessa mindre hyggen än 0,5ha. O undrar sen vilken typ av ungskog som tar sig upp oxå? 🤔
Sen va ja förstår devisen hos Plockhugget o liknande aktörer så verkar ju röjsågen va ett minne blott, för det som kommer upp ska ju skötas av naturen självt. Liknar mer o mer gamla skötsel metoder som vi lämnade bakom oss för att det inte blev så bra

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).