Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

9 inlägg 1793 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Nimos  
#839087 Hej, snart en nybliven skogsägare här så ni får gärna rätta mig om jag använder fel termer!

Hoppas att det är rätt del av forumet men tänker att min fråga rör "Alternativt skogsbruk" :-)

Vi kommer få tillträde till våran nya gård med tillhörande ca 18 hektar skog (+ 20 hektar åker/bete) i höst. Det är en blandning av nyplantering (frötall) upp till "galringsskog" med ca 80/20 barrträd vs lövträd. Vi skulle vilja använda skogen mera mångsidigt (skogsbete) samt plantera alternativa trädslag som ger bättre avkastning per hektar (masurbjörk) istället för som nu mera traditionellt skogsbruk med barrträd.

Får vi avverka alla barrträd och ersätta med masurbjörk (och lite andra lövträd för att öka den biologiska mångfalden) i en mindre tät plantering för att främja gräset så att vi samtidigt kan använda marken som magert till bete gårdens kommande djur? Är det "vanlig" avverkningsanmälan eller hur fungerar det?

Tack på förhand!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Knagge  
#839115 Börja med att bruka åkrarna .
Beta betesmarkerna när du har detta under kontroll kan du bestämma vad du skall göra i skogen.
Lär dig mer om skogsbruk och vilka träslag som passar på god mark medelgod mark och svag mark. Lycka till

Avatar Fallback

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Tralsmo  
#839118 Ja håller me knagge.

I övrigt kan ja säga att de som redan finns planterat är sannolikt de mest lönsamma.

Här känner ja en bonde väl som har skogsbete i natura 2000. Han har både egen sådan och arrenderar grannars mark.
Vi har gjort naturvårds huggning både på hans å grannes mark i natura 2000 med bland annat just skogsbete som motiv.
Han är inte överförtjust i konceptet trotts att länstyrelsen sköter de hela. Även stängslet tydligen.
Mycke arbete me flytt av djur å väldigt lite bete (läs värdelöst) till djuren.

Nu är inte ja expert på skogsbete men kan kreaturen gå i skogsbete eller på vanlig betesmark som dom väljer själva så är de väl iingen dålig ide.
Kreaturen håller undan de småa när dom promenerar.

Avatar Fallback

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839122 Har du tänkt att söka stöd för skogsbete så behöver det finnas träd i alla åldrar. Ta över marken, ta hand om betena och därefter tar du ut länsstyrelsen för betesmarksrådgivning om framtida skogsbete. Att kombinera masurbjörk med skogsbete tror jag blir omöjligt att få lönsamt. Plantorna är för dyra för att riskeras på en plats där du tänkt beta.

Användarvisningsbild

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

skogshare  
#839169 Här en artikel om annat men i detta fall förödande skogsbete - av vandringsälgarna. Hur menar ni att det problemet kan lösas? Byte av trädslag, anläggning av begränsade ytor med ännu begärligare trädslag/vegetation, stängsling och/eller hårdare avskjutning? Vilka andra sätt finns att förmå älgarna att avstå från att beta tallen?

Ur dagens DN:

https://www.dn.se/sverige/vandrande-alg ... r-en-oken/

Användarvisningsbild

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Nimos  
#839172 Tack för svaren, kanske skulle varit tydligare med att målet är att betet skall vara magert eftersom det är hästar och gisar som skall gå på marken enligt plan. dvs det är främst en större "rastyta" vi är ute efter och inte nödvändigtvis något som går att beta i någon större utsträckning. Men åter till frågan, vart är det lättast att hitta alla regler för vad man får och inte får göra med skogen?

Angående betesskador på nyplanteringen så räknar vi med att behöva sydda plantorna med stängsel under etableringsfasen. Då det får finnas max 50 träd per hektar (om jag förstått reglerna rätt) blir det inte så svårt att skydda träden. Tänker att 50 masurbjörkar ger bättre avkastning om 50 år än 50 stycken tallar, eller har jag fel?

Och självklart ska vi ta allt i lugnt tämpo när vi får tillgång till fastigheten, är mera jag som är lite över enthusiastic nu när affären är klar och vill lära mig så mycket som möjligt innan tillträdet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839256 Trädräkningen är borttagen sedan många år. Numera gäller funktionskravet att det är tillräckligt lite skugga för att gräset ska trivas.

Ställer du om marken till bete för att söka arealstöd så finns inga krav på vad du ska göra med skogen men ska du få arealstöd så måste det växa gräs så det åtminstone kan föda något djur. Ställer du å andra sidan om det till betesmark så gäller strikt förbud mot att plantera.
Jag tror helt ärligt att du överskattat möjligheterna till att göra den där markplätten lönsammare än vad den är nu.
När det gäller regler för skogen så hittar du allt på skogsstyrelsens hemsida. Kraven för jordbruksstöd hittar du på jordbruksverkets hemsida.
Enkelt förklarat får du göra mycket med marken så länge du håller den utanför stödsystemet men det gör å andra sidan det tuffare med lönsamheten.

Användarvisningsbild

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Badger  
#839363 Det enkla svaret är att det går bra att avverka och plantera annat. Myndigheterna är allmänt positiva till plantering av i synnerhet ädellöv så där finns en del stödpengar för plantering och stängsling. Kan inte nåt om djurbiten men gissar att det tar nog en 10 år minst innan träden växt upp så att de tål att ni släpper in djur bland dem.

Användarvisningsbild

Re: Byta trädslag innan slutavverkning och skogsbete?

Lars Lundqvist SLU  
#839472 Träd brukar inte överleva i längden i hästhagar om ni inte varaktigt skyddar stammarna på nåt sätt som hindrar hästarna från att riva näver/bark utan att hästarna kan skada sig.

Du kan inte etablera pionjärartet som björk om du inte först avverkar det mesta av träden. Om du vill omvandla till naturbete, kontakta länsstyrelsen. Om du vill ersätta nuvarande trädslag med annat så måste du först avverka all den skog som redan finns där, men den skogen måste då ha uppnått lägsta tillåtna ålder för slutavverkning enligt Skogsvårdslagen. Är den yngre får du vackert vänta tills den blir tillräckligt gammal.

Som nån annan skrev: Börja med att lära er om skogsbruk. "Grundbok för skogsbrukare" finns antagligen på bibliotek i närheten eller kan köpas från Skogsstyrelsen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).