Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 75463 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660277
machonisti skrev:Har själv trott att det skulle gå att ha beståndet kvar och gallra ut fullvuxna träd.

Det skulle väl varit möjligt medans jag ägde 20 ha.
Nu befinner jag mig i en annan sits med 130 ha.

Om allt vore fullskiktat betyder det att du skulle behöva bläda 10-13 ha vart 10-13:e år (ytan dividerad med intervallet) och då helt enkelt köra längs dina fasta stickvägar och plocka ut i storleksordningen 100 träd per hektar varje gång om du har en medelgod mark.

machonisti skrev:Ett försök jag vill prova innan jag dör är att plocka bort allt stort och släppa upp självsådda granar på en liten figur.
- - -
Men vad jag förstår är detta inte blädning. Eftersom mellanskiktet saknas.

Nej det är skärmställning. Du går från enskiktat (gammal skog) till enskiktat (ungskog) men under några år överlappar de två generationerna så du har tvåskiktat. Det är trakthyggesbruk.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660278
Lars Lundqvist SLU skrev:Det är nog bättre att läsa här än att titta på olika försöksytor:

https://www.skogsstyrelsen.se/mer-om-sk ... ningsbruk/

Det som inte kommer fram där är dina försök, som ligger betydligt högre i tillväxt, ( vad låg du på sista 30 åren? 10-12m?)skulle tro mycket på grund av att du har ca200 kvar gentemot 60-80 i äldre försök.
Att jag börjat titta på detta är för att jag tycker det känns fel att hugga småpinnar om jag får ut lika mycket på att endast hugga grovt, och slippa markberedning och plantering.
Borde väl vara bättre mot insektangreppen också.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660281 Det är en yta som haft oväntat hög tillväxt en period, men det beror i huvudsak på fel i hur databasen hanterat inväxning.
Det är bättre att utgå från att de generella slutsatserna stämmer, eftersom de baserats på alla ytor i Norden plus erfarenheter från andra delar av världen.

Man baserar inte åtgärder mot covid-19 på vad en människa upplevt.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660282 Du har så rätt, men hur många av försöks rutorna har ett kvarvarande bestånd på 200m?
Dom flesta som jag hittat har legat långt under.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660290 Hela 5-serien, flera finska ytor, de nya ytorna i Jämtland och Norrbotten.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660293
Lars Lundqvist SLU skrev:Om allt vore fullskiktat betyder det att du skulle behöva bläda 10-13 ha vart 10-13:e år (ytan dividerad med intervallet) och då helt enkelt köra längs dina fasta stickvägar och plocka ut i storleksordningen 100 träd per hektar varje gång om du har en medelgod mark.


Det skulle bli 1 - 1,3 ha per år a´100 - 130 stammar. Låter ju inte som nåt underverk med motorsåg.
Omställningen är ju en helt annan femma.
För närvarande lockar det inte att sälja leveransvirke då priset är lägre än på rot.
Undantaget "rotblock tall" sortiment i finska listor, grov första stock plus en drös med kvalitetskrav.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660295
Lars Lundqvist SLU skrev:Hela 5-serien, flera finska ytor, de nya ytorna i Jämtland och Norrbotten.

Intressant, vart hittar jag dom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660299
machonisti skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Om allt vore fullskiktat betyder det att du skulle behöva bläda 10-13 ha vart 10-13:e år (ytan dividerad med intervallet)

Det skulle bli 1 - 1,3 ha per år

Otydligt skrivet av mig. Varje del på 10-13 ha ska blädas vart 10-13 år, dvs en sån del varje år. 130 ha delat med 10 år ger 13 ha per år.
Med trakthyggesbruk och 100 års omloppstid blir det 1,3 ha slutavverkning per år.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

machonisti  
#660383
Lars Lundqvist SLU skrev:
machonisti skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Om allt vore fullskiktat betyder det att du skulle behöva bläda 10-13 ha vart 10-13:e år (ytan dividerad med intervallet)

Det skulle bli 1 - 1,3 ha per år

Otydligt skrivet av mig. Varje del på 10-13 ha ska blädas vart 10-13 år, dvs en sån del varje år. 130 ha delat med 10 år ger 13 ha per år.
Med trakthyggesbruk och 100 års omloppstid blir det 1,3 ha slutavverkning per år.

Tack för det!
Nu blev det helt klart betydligt mer intressant.
Har ca 50 ha typisk granmark, resten tallmark.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660565 Ja, känns som jag är väldigt vilsen.
Hur långt i mellan ska jag ta, ungefär, är ju väldigt tätt.
Har du möjligen någon länk till ytorna som du hänvisade till, roligt att se vad dom gjort.
1597042003_20200810_082803.jpg
1597041984_20200809_194257.jpg
1597041958_20200810_082417.jpg
1597041929_20200810_082457.jpg
1597041902_20200810_083038.jpg
1597041881_20200810_083145.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660569 Har du ordentliga mätdata även på detta?

Har du får som får äta upp granplantorna?

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660583 Nja, verkar inte som fåren äter så mycket gran, finns sälg att äta.
Hur ska jag mäta detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#660584 På vanligt vis. Klava i diameterklasser, höjder på provträd så du vet vad du har. Det ser inte så tätt ut av krongränserna att döma.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#660610 Så här?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blädning

Sid Fernwilter  
#660621
machonisti skrev:Ett försök jag vill prova innan jag dör är att plocka bort allt stort och släppa upp självsådda granar på en liten figur.
- - -
Men vad jag förstår är detta inte blädning. Eftersom mellanskiktet saknas.

Nej det är skärmställning. Du går från enskiktat (gammal skog) till enskiktat (ungskog) men under några år överlappar de två generationerna så du har tvåskiktat. Det är trakthyggesbruk.[/quote]


Ja, visst är det så.
Men, enligt skogsstyrelsens definition:

"Definition Hyggesfritt skogsbruk

Hyggesfritt skogsbruk är skogsbruksmetoder som inte kallägger marken"

och

Fscs nya certifieringskrav att avsätta minst 5% av skogsbruksarealen till kontinuitetsskogsbruk eller likvärdigt skogsbruk.

så är det inte särskilt konstigt om certifierade skogsägare inser att skärmställning med lyckad föryngring under är hyggesfritt trakthyggesbruk.

Vad är det som säger att man absolut måste kalhugga precis överallt även där det skulle vara till nackdel bara för att man vill hålla på med trakthyggesbruk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).