Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Blädning

295 inlägg 76445 visningar 25 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blädning

HogbergetsVilma  
#746418 Fick lov att gå ut och inspektera en liten avdelning på ett område jag precis köpt intill mitt boende.

Förmodligen inte gjort något här på väldigt väldigt länge.. inte stort område och ligger lite oländigt till uppe på en bergsknall som jag kan nå genom grannfastigheten med något mindre ekipage. Har funderat på vad man ska göra med det men kanske blädning passar här? Ta ner några av dom 40+ granar och ev någon tall och köra bort till bonnsågen sen låta det vara i 15 år? Eller låta det vara NO ..


Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746420 Jag tänker underväxtröjning. Men det ska man väl inte skriva i en tråd om blädning?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

HogbergetsVilma  
#746429 Haha 👍 kan man ju också göra.

Har kollat på någon av de klena 5-7 cm granarna och dom är väl runt 60 år. Plocka ur stängselstolp till grannens fårhage kanske? 😉

Avatar Fallback

Re: Blädning

isteskog  
#746436 Ska du bläda så plockar du ut de grövre träden bara. De klenare ska ju bilda det framtida beståndet..... Och det gäller ju att inte plocka för många av de grova 😉

Användarvisningsbild

Re: Blädning

HogbergetsVilma  
#746442
isteskog skrev:Ska du bläda så plockar du ut de grövre träden bara. De klenare ska ju bilda det framtida beståndet..... Och det gäller ju att inte plocka för många av de grova 😉


Jo så långt är jag med, var ett svar ett skogsola men missade citatknappen. Tråkigt att röja ner dom stackars granarna som kämpat en mansålder men bara hunnit bli några centimeter i bhd.

Här är en till film jag tog där man ser skitningen bättre.


@Lars Lundqvist SLU vad tror du, kan det vara ett passande bestånd?

Avatar Fallback

Re: Blädning

jannee  
#746444 Jag gör väl fel och så väl alltid gjort, men hade det varit min skog hade jag rensat bort ALLT det smånna, typ en sista gallring.
Ge sig på att spara eller satsa på redan gamla undertryckta stammar verkar för mig vara ologiskt.
Bättre att planera för en slutavverkning längre fram, därefter satsa på förädlat material.

Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746450 Så tänker ju vi normala skogsmänniskor men tråden heter Blädning och de som tror på det lever i en annan värld.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

HogbergetsVilma  
#746452
Skogsola skrev:Så tänker ju vi normala skogsmänniskor men tråden heter Blädning och de som tror på det lever i en annan värld.


Hehe, nu gäller detta endast en plätt på runt 1ha som jag annars förmodligen sätter av som NO. Finns bättre områden att bedriva rationellt skogsbruk på 😇 .

Ett plus med blädning är ju att jag brukar svänga förbi den plätten på vägen hem från jakten och få skottchans på tjäder för spetsen, då dom oftast sitter där när det börjar skymma. Dom drar nog snabbt vidare om jag drar allt klent i backen. Sen är det ju en annan femma att det är nära inpå är omöjligt att hitta tjädern i grantopparna när det ser ut som det gör, men lika spännande varje gång ändå 🙃

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#746453 Blädning fungerar och enda problemet med det här beståndet är att det ser väldigt tätt ut. Men det är lätt åtgärdat. De träd du har räcker för återkommande blädningar i 100-150 år eller så och tills dess har dynamiken kommit igång bättre. Gör som isteskog skrev: Gallra försiktigt bland de riktigt stora granarna. Sen väntar du 10 år och gör om det hela.
De små granarna 5-7 cm i brösthöjd som du skrev om är antagligen äldre än de 50-60 år du gissade på. Men det är svårt att bedöma bara från bilder.
Det skymtade nån björk också. Det talar för att det varit rejält glest nån gång bakåt i tiden. Björk tar sig inte upp i tät granskog.

Om du inte gör nåt alls kommer skogen tätna och de mindre granarna kommer gradvis börja dö och till sist går det inte längre att bläda utan då återstår bara slutavverkning, eller att det mesta blåser ner. Även om du ska göra NO så borde du först gallra bland de större granarna för att hjälpa beståndet att hitta sin naturliga interna beståndsdynamik.

Avatar Fallback

Re: Blädning

sveakatten  
#746472 Ja, man får heta mycket olika, för att man har en liten plätt och inte vill göra ett fall av allt.
Dum, snål och onormal, ett trevligt forum.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blädning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#746474
Lars Lundqvist SLU skrev:
Om du inte gör nåt alls kommer skogen tätna och de mindre granarna kommer gradvis börja dö och till sist går det inte längre att bläda utan då återstår bara slutavverkning, eller att det mesta blåser ner. Även om du ska göra NO så borde du först gallra bland de större granarna för att hjälpa beståndet att hitta sin naturliga interna beståndsdynamik.


Är det inte lite motsägelsefullt? Man måste göra en åtgärd för att skogen ska kunna bli NO ( naturvård orört). Beståndet måste ha hjälp för att hitta sin naturliga dynamik?

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#746477 Jo, jag vet att det låter motsägelsefullt. Det kommer såklart hitta sin naturliga dynamik så småningom utan hjälp, om 150-200 år typ. Problemet är att beståndet tidigare blivit "skött", eller åtminstone gallrat på något vis. Troligen ganska hårt. Det har gjort att den naturliga dynamiken helt har störts. Skog blir ju inte "naturlig" bara för att vi kallar den NO.

Det bästa vore såklart att bara fälla några stora granar och låta dom ligga, för att simulera stormfällning. Gärna några som har röta, men det är ju svårt att veta i förväg. Och känns nog som slöseri. :)

Så varför inte börja bläda? Om inte annat skulle det nog skapa diskussion med grannar och andra.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#746501 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Lars Lundqvist SLU  
#746502 Att omvandla ett bestånd som är ungskog idag till en fullskiktad granskog tar sisådär 100-150 år. De hranar du har måste hinna nå max storlek samtidigt som det måste hinna komma in nya träd underifrån som fyller hela gapet under, och ju tätare beståndet blir, desto långsammare växer de som kommer underifrån.

Du kan inte öka höjdtillväxten hos de större träden genom att gallra på ena eller andra sättet.

Användarvisningsbild

Re: Blädning

Älgfoderodlare  
#746504 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).