ons 11 jul 2018, 12:51#517512
Fredrik Reuter skrev:Intressant!
Personligen är jag lockad av fröträdställning för tall och rutnätsavverkning för gran. De andra har jag lite svårt för...
Intressant hur olika man resonerar.
Personligen skulle jag få spelet totalt om någon huggit sönder en skog i rutor om ca 30*40 meter för att sen avverka mellanliggande rutor ca 20 år senare. Det har på sistone skrivits mycket på forumet om gallring med småmaskiner och att hålla nere vägbredden m.m. Mot bakgrund av detta uppmanar jag till eftertanke (försök visualisera hur skogen ser ut vid nästa åtgärd och om t.ex. 50 år och hur stickvägsnät och maskinsystem kan fungera då).
Var lägger man drivningsvägarna när man hugger upp dessa luckor?
Hamnar de i ytterkanterna eller mitt i? Jag hade propagerat för att lägga dem i ytterkant - där man ändå får en konkurrenszon mot intilliggande parceller. Ska man komma åt de intilliggande parcellerna så behövs ett vägsystem för fullstora maskiner.
Hur roligt är det att ha 0,12 ha stora behandlingsenheter med gallring med plant-/röjskog emellan (blir intressanta traktdirektiv både vid röjning och gallring - jag avundas inte heller den stackars sate som skall försöka göra en vettig skogsbruksplan över området)?
Hur mycket "skogskänsla" är det kvar efter den kompletterande avverkningen om ca 20 år - när man har kvar ett schackbräde av kalmark och hobbar med röjnings-/gallringsskog?
Nu har jag ägnat mig en del åt planläggning/beståndsindelning/skogsbeskrivning inom ramen för några olika anställningar, vilket säkert påverkar med vilka ögon jag ser på saken.
Jag kanske har gjort någon tankevurpa, men för mig framstår schematisk luckhuggning (schackbräde) som det minst tilltalande.
Möjligen att jag skulle kunna köpa konceptet med luckhuggning om man hade lagt rutorna glesare och utvidgat dem efterhand (som ringar på vattnet) så att de till sist hade gått ihop och man hade fått en olikåldrig skog med ett böljande krontak (borde bli en jämnare ytmässig åldersfördelning på skogen, vilket även borde ge en jämnare avkastning på skogen).
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain