Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585606 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Chainsaw Charlie  
#529374 Här är en liten ögonblicksbild som kan förklara ökningen av boken. Av drygt 20 000 planlagda hektar i sydöstra Sverige så är knappt 500 ha bokdominerad skog. Som synes så dominerar 80-110-årig skog medan mycket liten andel är ungskog. De närmsta 30 åren kommer bokvolymen sannolikt i stället att minska då stora arealer går in i föryngringsfasen.

Åldersklassfördelningen för ek ser likartad ut men med ännu mindre andel ungskog.

1539974260_Aldersklassfoerdelning_bok.jpg

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529379 men det är väl för fan samma skogar .. tänk att bara byta namn och sen ha allt dumt ogjort .. det var ju faktiskt det som hände när domänverket eller assidomän fick sälja rubb och stubb ock sveriges första folkaktie sket sig som alla de följande ... men det var samma visa då med skövlandet av de 4 miljonerna hektar, som stulits av folket initialt så här lät det 1981 .. "Virkesförsäljningen år 1981 fördelade sig i stort på följande sätt, med 1980 års tal inom parentes: Massaved och flis 3,4 (3,3) milj! m3fub. Timmer 3,2 (3,3) milj. m3fub, Virke på rot 0,2 (0,2) milj. m3fub.
I jämförelse med år 1980 minskade avverkningarna på domänverkets mark med 0,2 milj. m3fub och blev totalt 6,4 milj. m3fub. Den bakomlig­gande orsaken till denna minskning är åldersstrukturen på domänverkets skogar som även under kommande år gör det nödvändigt att dra ner avverkningskvantiteterna." det har visst blivit ett hack i skivan ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#529384 Nej stor skillnad. Tänk dig min skog och så säljer jag den till dig så går hela ekonomin i botten. Ska då jag stå till svars för det? Nej det är faktiskt den nya ägaren som får stå för sina handlingar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

massa-ved  
#529386
ulf 1 skrev:men det är väl för fan samma skogar .. tänk att bara byta namn och sen ha allt dumt ogjort .. det var ju faktiskt det som hände när domänverket eller assidomän fick sälja rubb och stubb ock sveriges första folkaktie sket sig som alla de följande ... men det var samma visa då med skövlandet av de 4 miljonerna hektar, som stulits av folket initialt så här lät det 1981 .. "Virkesförsäljningen år 1981 fördelade sig i stort på följande sätt, med 1980 års tal inom parentes: Massaved och flis 3,4 (3,3) milj! m3fub. Timmer 3,2 (3,3) milj. m3fub, Virke på rot 0,2 (0,2) milj. m3fub.
I jämförelse med år 1980 minskade avverkningarna på domänverkets mark med 0,2 milj. m3fub och blev totalt 6,4 milj. m3fub. Den bakomlig­gande orsaken till denna minskning är åldersstrukturen på domänverkets skogar som även under kommande år gör det nödvändigt att dra ner avverkningskvantiteterna." det har visst blivit ett hack i skivan ..


Nja 3,3 + 3,3 = 6,6 och 3,4 + 3,2 = 6,6 alltså ingen minskning

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Vedproducent  
#529388
massa-ved skrev:
ulf 1 skrev:men det är väl för fan samma skogar .. tänk att bara byta namn och sen ha allt dumt ogjort .. det var ju faktiskt det som hände när domänverket eller assidomän fick sälja rubb och stubb ock sveriges första folkaktie sket sig som alla de följande ... men det var samma visa då med skövlandet av de 4 miljonerna hektar, som stulits av folket initialt så här lät det 1981 .. "Virkesförsäljningen år 1981 fördelade sig i stort på följande sätt, med 1980 års tal inom parentes: Massaved och flis 3,4 (3,3) milj! m3fub. Timmer 3,2 (3,3) milj. m3fub, Virke på rot 0,2 (0,2) milj. m3fub.
I jämförelse med år 1980 minskade avverkningarna på domänverkets mark med 0,2 milj. m3fub och blev totalt 6,4 milj. m3fub. Den bakomlig­gande orsaken till denna minskning är åldersstrukturen på domänverkets skogar som även under kommande år gör det nödvändigt att dra ner avverkningskvantiteterna." det har visst blivit ett hack i skivan ..


Nja 3,3 + 3,3 = 6,6 och 3,4 + 3,2 = 6,6 alltså ingen minskning

Stämmer men oavsett fattar jag inte vad Ulf ens försöker säga. Är avverkningsvolymen mer än 35 år tillbaka i tiden ett enskilt år nu det viktigaste du har att komma med? Att det höggs stora sönderplockade områden på 60-70 talen vet alla. Det var ju för att det varit ett sånt skogsbruk tidigare som Ulf delvis vill tillbaka till. Det fungerade ju inte och därför höggs skogarna ner och planterades. Dessa skogar växer bättre sett i volym men dom är förstås inte mogna för avverkning än då dom är för unga.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#529393 Ulf1. Du förbannar ungskogen? Varför?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529444 sanningen är ju att skogsbolagen överavverkar om dom kan tills dom inte kan överavverka för dom har slut på avverkningsbar skog .. men man kan inte bedriva skogsbruk på det viset ,.. det blir för hårt mot naturen, och den klara dessutom inte i långa loppet att kalhuggas .. det jag opponerar mig emot är att vi har världens sämsta skogsbruk, om vi tittar på hur vi bedriver det på i princip hela vårt produktiva skogsbruk .. vi är nu vid vägs ände och väntar på att planteringarna ska bli klara att ta ett varv till med detta dödsdömda skogsbruk .. ungefär så ser jag på det .. sveaskog ägs av staten och assi ock domän ägdes också av staten, sen dom avvittrade/stal/ tog tillbaka skogen 1860 .. så det är ingen ny ägare ... varför jag visade att det avverkades 6,6 miljoner kubik på sveaskogs 4 miljoner hektar 1980 var för att visa att idag efter ytterligare 40 år så avverkar dom ännu mindre ... det är som allt i sveaskog hemligt ... som ni skrattar åt, och jag förstår er, för det verkar ju otroligt att dom inte redovisar för svenska folket hur mycket av kapitalet dom avverkar jag frågade om skattemyndigheten var underättad .. det enda dom redovisar är hur mycket deras 1600 entreprenörer avverkar, 10,5 miljoner kubik ... men det är ju förfan mer än hälften på andras marker ... det är det enda vi får veta .. och hälften ab 10 miljoner är 5 ...... alltså mindre än vad man avverkade 1980 ... fan människor måste man vara så jävla övertydlig för att ni ska fatta ... det går bra för sveriges skogsbruk, vem fan säger det, och kan bevisa det .. var är framgångarna, visa mig dom .. jag skrev att sveaskog har 1600 slavar, och slavar får ingen anställning dom får bara order vad dom ska göra, men hur många har anställning hos europas största skogsägare då ... 10tusen, fem tusen ...nääää 132 st ... sveriges viktigaste näring ...my ass ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529445 här får ni en graf från skogstaxeringen den går och ladda ner från deras hemsida, varför har jag ingen aning om .. varför ska man göra det .. varför ska man ha en bild på en lögn .... 1927 räknades alla träd över 10 cm i bröst höjd .. idag räknas stubbskott, och alla "träd" över 130 cm och några miljoner hektar mer skogsmark ..... men varför de här träden då, hur många av dom kommer att bli 45cm i brösthöjd i produktionsskogen ... får jag gissa på 0 .... i norrbotten har vi i snitt 70 kubik (stubbskotten medräknade) i hela landet 120kubik jämför med tysklands barrskogar 300 kubik tänk vilken jävla potential för den där uppåtgående grafiken vi har ... och då är vi redan världsbäst nu .. lars kommer nu att säga att det inte är någon volym att bry sigb om under 10cm .. men det kan ni nu själva kolla lite tidigare i tråden, det är alltid bäst att inte låta någon annan tänka åt sig, det kan skapa ett riktigt skitliv ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529447 Ulf1, hur stor produktiv skogsmark förvaltade Domänverket 1980?

Det har ju skett en del förändringar genom åren och bl a överfördes en stor andel av det som förr kallades Domänreservat till Fastighetsverket när Sveaskog tog över hela AssiDomäns skogsinnehav.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529449
ulf 1 skrev:... och några miljoner hektar mer skogsmark .....

Nej, det är ungefär samma areal skogsmark nu som då.

Ulf1 brukar haka upp sig på uppgifter om att den aktivt brukade jordbruksarealen minskat i Sverige, och det är korrekt. Men sen drar han slutsatsen att den arealen blivit skog, och det är fel. Det fanns en idé för 30-40 år sen att oanvänd jordbruksmark skulle planteras och bli skog igen men så blev det aldrig. Den som åker runt i Sverige ser stora arealer jordbruksmark som bara lämnats. I och med att de är kraftigt gräsbevuxna så tar det väldigt lång tid för skogen att återerövra dessa nedlagda jordbruksmarker.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#529459 fråga 1. 4miljoner hektar, som idag .... här är statens förvaltningsberättelsen från 1981 ... "Verkets uppgift och omfattningDomänverkets huvuduppgift är att bedriva skogsbmk och därmed sam­manhängande verksamhet samt att förvalta den fasta egendom och de tillgångar som hör tUl domänverkets fond.
Domänverket förvaltar skogar fördelade över hela riket. De represen­terar därigenom vitt skilda fömtsättningar för såväl ekonomisk hantering som biologiska tUlväxttal m. m. Av landets totala produktiva skogsmark innehar domänverket ca en femtedel eUer omkring 4 milj. ha."
fråga 2 eller var dety ett falskt påstående , vi fortsätter att plantera igen åker och betesmark och passerar snart 3 miljoner på de senaste 70 åren .. här har du en som gjorde det förra året ... https://www.atl.nu/lantbruk/ser-ingen-l ... eras-igen/ .... jag ska tillägga att sveaskog sen 1981 har sålt en halv miljon hektar kalhyggen och köpt lika många fina skogar från privata arvingar som sen skövlats ... vad fan tror ni det är för lallare .. en maffia leker man inte med ... för 40 år sen fick dom ett krav på sig att sälja ut alla sågverk och andra konkurerande industrier under dessa 40 år har dom inte lyft ett finger för att göra det, trots att riksrevisionemn år efter år hotat med tvångsförsäljningar ... alltså en maffia som är STÖRRE än regering och riksrevision ... som sagt vad trodde ni dom var för mesiga pajsare .. att skövla skogar gör dom på frukosten .. här kommer inga sketna forskare och hart egna ideer .... det har ni väl sett nu ... tur att det finns en och annan fri man med ryggrad ...

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529460
ulf 1 skrev:fråga 1. 4miljoner hektar, som idag .... här är statens förvaltningsberättelsen från 1981 ... "Av landets totala produktiva skogsmark innehar domänverket ca en femtedel eUer omkring 4 milj. ha."

Från Sveaskogs webb:
"Sveaskog äger 4,0 miljoner hektar mark, varav 3,1 miljoner hektar är produktiv skogsmark"

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529461
ulf 1 skrev:vi fortsätter att plantera igen åker och betesmark och passerar snart 3 miljoner på de senaste 70 åren ..

Då kanske du kan presentera en källa som visar det, och som visar att arealen skogsmark har ökat med 3 miljoner hektar sen 1lutet av 1940-talet? Om du har rätt så hade vi alltså bara 20 miljoner hektar produktiv skogsmark 1948?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#529462 "fri man med ryggrad"?
En fri man med ryggrad försöker inte att få folk att knäböja inför sitt sanningsaltare.det gör bara diktatorer och, nja, säger inte mer.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#529466 Den som vill veta mer om hur markanvändningen ser ut i Sverige och hur den förändrats över tiden kan lämpligen läsa SCBs sammanställning. Den är visserligen från 2010 men npgra extrema förändringar har knappast skett under de sista åren:

https://www.scb.se/Statistik/_Publikati ... BR1301.pdf

Där kan man bland annat läsa att "Under 1910-talet var åkerarealen som störst i Sverige. År 1919 fanns det knappt 3,8 miljoner hektar, därefter har åkerarealen stadigt minskat. Mellan år 1951 och 2010 minskade åkerarealen med mer än 1 miljon hektar, eller 28 procent" och idag är den 2,6 miljoner ha, vilket betyder att den minskat med 1,2 miljoner ha sen 1910-talet, inte 3 miljoner.

Om skogsmarken står det bl a "En grov beräkning av nettoförändringen av arealen skogsmark sedan 1920-talet ger en ökning av 600–800 tusen hektar". Och detta gäller total areal skogsmark.

När det gäller sysselsättningen konstaterar SCB att ca 50 000 jobbar inom jordbruket och 30 000 inom skogsbruket (0,7% av alla yrkesarbetande).

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).