Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585752 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586903
bork skrev:klart vi måste ha en bra älgstam...tänk vad många turister från Europa älgen drar så vi kan hyra ut boenden

ulf 1 skrev:nä bork de flesta kommer hit för naturen

Så viltfattig natur drar fler turister än viltrik natur?

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586904 det finaste svenska ord jag vet lars är LAGOM och bork försök och tänk älg utan att lägga till skjuta, så förstår du de tyska turisterna .. 1,8% jagar älg av befolkningen, någon promille av svenska folket lever helt på att bruka skog .. det är här som allt går åt helvete, för vår natur .... det kallas särintresse, det finns en naturlag som jag upptäckt ... att särintresset MÅSTE ljuga ... varför då tänker någon nyfiken .. jo för att få tillåtelse av allmänintresset som ju representeras av i slutänden våra folkvalda politiker, så kan man ju inte säga som det är, för sa vi att vi bedrev extensiv köttproduktion på medborgarnas bekostnad eller skövling av naturen så hade det ju inte fått ske, så vi tricksar med sanningen och i slutänden så blir allt fel .. det är oundvikligt, att kalla folk för naturmuppar är ju bara ett sätt att försöka rena sitt samvete .. 1984 hade jägarna ljugit sig in i ett hörn och allmänheten hade får nog efter 25 dödsolyckor det året (50 enligt vissa forskare) och fick börja skjuta kossorna motvilligt, 2024 har säkert skogsindustrin ljugit färdigt också .. men jag, som själv vill bruka och bestämma över min skog utan att nån jävla hjärndöd politiker med allmänhetens tryck på sig förbjuder det. försöker faktiskt med mina inlägg få skogsbrukare på bättre tankar, då kan vi förhindra att vi går för långt i den hysteriska tillväxtidiotin ... skog är ingen volvofabrik lika lite som älgar är köttproduktion.. det är bara särintressen som får stå oemotsagda som tror det..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586907
ulf 1 skrev:det finns en naturlag som jag upptäckt ... att särintresset MÅSTE ljuga

Ett särintresse är "ett intresse som avviker från gemensamt intresse eller gemensamma intressen, till exempel en idé inom politiken som är speciellt ägnad att gynna en begränsad grupp människors intressen (oftast de själva) snarare än samtliga människors intresse."(Wikipedia)

Du har ett intresse av att sälja dina tavlor, viltstängsel, osv, och hatar kalhyggen, vilket gör att du per definition företräder ett särintresse, dig själv. Enligt din egen "naturlag" MÅSTE du alltså ljuga? :)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586908 "särintresset MÅSTE ljuga"
Aha. Det är därför du är så verklighetsfrånvänd.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-01  
#586913
bork skrev:klart vi måste ha en bra älgstam...tänk vad många turister från Europa älgen drar så vi kan hyra ut boenden


"försök tänka älg utan att skjuta"?

nån av oss kan tydligen inte läsa... jag ser inte att jag skrev nåt om att skjuta,jag skrev TURISTER...om du menar att dom tjuvjagar ska du ringa polisen

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#586915 Jägarna vill gärna förneka att dom sparar kor och hellre skjuter tjurar.

Man lindar in det i omskrivningar som; "vi sparar kor nu för att få hit fler kor och tjurar till oktoberjakten".

Siffrorna(samma som grafen i ulf1:s) i Palakangas länk visar att det årligen skjuts färre kor än tjurar.
Inte konstigt att betesskadorna blir så omfattande år efter år med så stort antal ko+kalvar.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#586916
ulf 1 skrev:det finaste svenska ord jag vet lars är LAGOM

=)) Men du har tydligen inte listat ut vad det ordet betyder..

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586917
axwell skrev:Jägarna vill gärna förneka att dom sparar kor och hellre skjuter tjurar.

Man lindar in det i omskrivningar som; "vi sparar kor nu för att få hit fler kor och tjurar till oktoberjakten".

Siffrorna(samma som grafen i ulf1:s) i Palakangas länk visar att det årligen skjuts färre kor än tjurar.
Inte konstigt att betesskadorna blir så omfattande år efter år med så stort antal ko+kalvar.

Men det ändå långt i från vad en person framhärdar. Ingenting är så enkelt som denne tycks tro.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#586918 Älgen är ju skogens konung, är uffe narren?.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#586919
axwell skrev:Siffrorna(samma som grafen i ulf1:s) i Palakangas länk visar att det årligen skjuts färre kor än tjurar.

Nej, den officiella statistiken som jag la upp kommer från sidan som Palakangas länkade till och bilden visar motsatsen: Det skjuts fler kor än tjurar, lch det har de flesta år skjutits fler kalvar än vuxna tjurar.

Titta en gång till. Brunt är kor, blått är tjurar.

1568542449_60534782-9439-4b3b-a51e-c5cd70ebaedc.jpeg

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586920 Inte alla som är färgblinda, ser jag.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#586921 jag kan förklara axwell, det är bara så att man ljuger för alla och är så van att bli trodda, och när det uppdagas emellanåt så låtsas man inte höra, eller skyller på varandra, jag kallar sånt för sandlåda, och små barn vill inte växa upp och se den tråkiga verkligheten .. jägare som kollektiv är väldigt enfaldiga och barnsliga .. såna här kommentarer kommer från alla som vill se, här en från 90 talet, men det kan lika gärna vara från igår, inget har hänt .." Många var förbryllade över denna snabbt ökande skadenivå, men det visade sig i efterhand att älgstammen på många håll var dubbelt så hög som de fastställda riktlinjerna i de lokalt förankrade förvaltningsdiskussionerna var." ... dubbelt så höga siffror, och man sitter och diskuterar hälften av älgpopulationen, varför då .. som jag säger, ärthjärnornas kamp, vem fan tror dessa barnungar att dom lurar .. nya förvaltningar kommer och går .. fan, lite jävla ordning får det väl vara på fåntrattarna som inte ens förstår vilka fån dom är .. utan har mage att mästra nån som säger hur det ser ut .. det är ingen jävla angelägenhet för denna lilla klick jägare, det är en angelägenhet för hela svenska folket som under sin livstid "får" 1miljon "möjligheter" att köra in i en älg .. och för alla skogsägare (tyvärr samma stol) som förlorar miljarder på detta sandlådefolk .. och titta på rovdjurasförvaltningen, där 6 av de samhällsgrupper som ska vara representerade är det av en jägare, va fan är det .. ta bort alla befogenheter från det här packet så det blir lite ordning .. fan man blir bara trött ... väx upp ..men nu ska ni väl hota att inte göra eftersök eller eller nåt annat larv .. varför inte hämta mamma ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#586922
bork skrev:jag som alltid trott att älgen hörde till naturen...

lite lustigt att tyska turister gärna vill se älg då


Älgsafaris och älgparker är väldigt populära av turister. Många som får inkomst därifrån.
Det är som Lars skrivit. Vi fick ej ökad tilldelning på älg av Länsstyrelsen på slutet av 70talet trots att vi försökte. Kändes som att dom inte trodde på oss trots att tallungskogen blev hårt betad.
Vi sköt 21 älgar 1981 0ch 1983. Nu brukar vi har 6 i tilldelning så älgstammen är nedskjuten till låg nivå.
Senast redigerad av halvproffs sön 15 sep 2019, 12:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

axwell  
#586923
Lars Lundqvist SLU skrev:Titta en gång till. Brunt är kor, blått är tjurar.


Jodå, jag har tittat på grafen en gång till och åter kommit till att jag inte förstår den i detalj.

Grön linje för samtliga, blå för tjur, brunt kor och ??? för kalvar.

Väljer därför att lita mer på reella förklarande siffror intill för där borde inte faktasamlaren ha kunnat missa så grovt.
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... -20142015/

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#586924
axwell skrev:
Lars Lundqvist SLU skrev:Titta en gång till. Brunt är kor, blått är tjurar.


Jodå, jag har tittat på grafen en gång till och åter kommit till att jag inte förstår den i detalj.

Grön linje för samtliga, blå för tjur, brunt kor och ??? för kalvar.

Väljer därför att lita mer på reella förklarande siffror intill för där borde inte faktasamlaren ha kunnat missa så grovt.
https://jordbruketisiffror.wordpress.co ... -20142015/

???

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).