Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 586626 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577205 Anders Granström är den som forskat mest om skogsbränder i Sverige. Han har studerat varför det brinner, hur det brinner, och hur man kan kontrollera bränder. Han intervjuades inför TV-programmet men ströks. Det han sa stämde inte med det som den kanadensiska forskaren sa så man tog inte med honom i programmet. Ola Engelmark har studerat effekter av bränder men jag ser inga studier av varför det brinner osv när jag tittar på vad han publicerat.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577259 jag har talat med anders granström, minst tre gånger, och ska jag vara snäll så lät det mellan raderna som han höll med om min beskrivning av varför elden går upp i topparna på planterad barrskog, men kunde inte förmå sig att klanka ner på vårt skogsbruk, som skapar just de skogarna ...
hur gör man för att hålla sig till fakta, när olika forskare säger tvärtemot varandra .... tror man mer på svensken då, eller ... lars brukar anklaga mig för att samla på forskning som stöder min egen bild av verkligheten, då oftast forskning som är negativ till kalhyggesbruk .. jag undrar då alltid vad som skulle vara så fel med det .. jag betraktar ofta mig själv genom mina kritikers ögon, och har ganska mycket material till det, som alla ser .. jag undrar hur många som någonsin gjort det, jag gör det ständigt ... jag har aldrig sett lars kritik som hot utan möjligheter att närma mig sanningen om det mycket outforskade området, skogsbruk ... jag låter ofta tvärsäker på saker, men erkänner gärna att det inte är så tvärsäkert som det låter ..de flesta möten mellan människor i sverige, särskilt dessa på ett anonymt forum men även i debattsidor i media, brukar landa i ett skyttegravskrig ... inställning, attityd och övertygelser styr vad som händer, mycket sällan finns en nyfikenhet på den andra sidans perspektiv .. jag dras inte till människor som tycker som jag, och det är ganska bra tror jag, att ägna tid åt vem som har mest rätt eller fel är väl egentligen helt fruktlöst i ett sånt här land, vi går med skyddslapparna på och har oftast bara förstärkt vår egen övertygelse efter ett möte .. av alla forskare som står på "min sida" har jag ingen som jag kan säga tänker som jag, och det gör mig faktiskt glad .. för det betyder att vi vet för lite för att kunna övertyga någon om vad som är rätt eller fel ... så okunniga är vi om vad vi håller på med just nu ... vårt mänskliga behov av att ha rätt i sakfrågor gör allt så komplext, att lars tycker att jag försöker förstärka min övertygelse om kalhyggets dåliga inverkan på vår natur, är ju helt naturligt, för han är ju likadan kring det positiva med kalhygge, och då oftast med ekonomi i tanken .. på sig själv känner man andra .. risken att upptäcka att jag har fel, finns ju alltid där, men för mig är den inget stort hot, jag har möjligen en personlig kris att hantera om det visar sig vara uppåt väggarna, när det gäller industrin och de som forskar och godkänt detta skogsbruk ligger så mycket mer i potten, kanske så mycket att det gjort det omöjligt att ta ett enda litet steg tillbaka .. det var en lång utläggning för att förklara varför anders granström måste säga det han säger ... men varför döma människor för att dom visar att dom är mänskliga, och att ha fel är lika viktigt som att ha rätt, i en människas lärande ...rätt hanterat utökar det ditt viktigaste verktyg i livet, perspektivet, att kunna se det jag vanligtvis inte ser, eller lika ofta .. inte vill se .. att se saker från alla slags vinklar och tom genom andras ögon, här kommer också historien in, vad man inte kunde se förut men kan se nu, jag har själv ändrat på många uppfattningar jag haft .. men aldrig låtit mig hjärntvättats med någon pk propaganda, utan sett till att försöka ta reda på sådant som står emot min uppfattning direkt av källan ... anders granström lyckades inte övertyga mig, men flera nya detaljer tog jag med mig från våra samtal .. jag har talat med väldigt många viktiga personer i skogssverige och jag har faktiskt suttit och skrattat för mig själv efter en del samtal ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577291
ulf 1 skrev:jag har talat med väldigt många viktiga personer i skogssverige och jag har faktiskt suttit och skrattat för mig själv efter en del samtal ..

Jag misstänker att reaktionen var ömsesidig. :)

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#577293
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:jag har talat med väldigt många viktiga personer i skogssverige och jag har faktiskt suttit och skrattat för mig själv efter en del samtal ..

Jag misstänker att reaktionen var ömsesidig. :)

Antagligen😁eller, säkerligen.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577295 den galna klimathysteri som allt mer stegras år för år står mig upp i halsen, jag är på inget vis klimatförnekare, (skulle nog inte våga) men jag är jävligt trött på alla miljörörelser, politiker och hycklande industrier som ser ett försäljningsargument i klimathysterin ... för givetvis skiter dom fullständigt i om det är ett reellt hot eller inte, som vanligt är det bara nästa kvartalsrapport som måste bli bra ... en totalt okunnig (om sakernas tillstånd) "greta" åker världen runt och läxar upp världens ledare .. marc reisinger, en belgisk psykiatriker, försökte få en intervju med henne, "för han var nyfiken på henne" mötet filmades av marcs son ... marc började med att fråga om de vetenskapliga ramarna för hennes kamp ... omedelbart gick en person in och avbröt intervjun efter några sekunder ... efteråt sa psykiatrikern att hon befinner sig i ett bisarrt tillstånd, närmast oroande och helt klart är hon i andras händer nu ... det typiska med vår nuvarande epok, är att inget får ifrågasättas, ungdomsgenerationen är trångsynt och upplysningsfientlig .. mickael fonton skriver i franska tidskriften "valeurs actuelles" .. " Den officiella vetenskapen, betraktad som ett verktyg för att få de som säger emot att tiga, har gjort den verkliga vetenskapen föråldrad." .. ja det går bra att se här .. och att den har haft fel hundratals gånger får inte pk maffian att ge upp, mickael fortsätter " Ju mindre profetiorna uppfylls desto högre skriker profeterna. Ju mer de tar fel, desto mindre tillåtet blir det att antyda möjligheten att de begår misstag. Det är i synnerhet detta – debattens död, förnuftets död – man bör frukta, och inte någon världsomspännande kataklysm." ... min kommentar till dagens hysteriska debattklimat är att vi påverkar givetvis vårt klimat en del, men varmare vintrar vi har som gör växtsäsongen längre, hade kommit även utan människor på jorden ... problemet med tidigare vårar är att de torkar ut "vinterfukten" och får våra skogar att bli snustorra, när värmeböljorna (som varit likadana i 200 år) kommer blir det extremt torrt ... vad gör man åt det då ... jo man skaffar sig lövrika skogar ... något som jag är så lycklig att jag har, och tänker behålla, nu vill jag bara höra er andra på forumet och hur ni lyckas med föryngringar och att hålla tillväxten uppe i blandskogar .. det är det jag försöker klura ut, tyvärr har de senaste två åren varit jobbiga ekonomiskt då en storkund jävlas med mig, (jag står med material för en miljon som bara kan användas till denna kund, och han beställer inget, men lider mest själv av det) så den mesta tiden läggs på småjobb för att överleva, men min brädgård med virke från skogar som får vara skogar har jag inte skrinlagt, senast nästa sommar är den i full blomning .. kataklysm betyder naturkatastrof ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#577301 Det där med Greta är din personliga åsikt.
Inte min, jag vill nog gärna se lite bevis på dessa påståenden.

Jag är ingen miljönisse, men ingen klimatförnekare heller, anser att allt klimat är i förändring och vad detta beror på har jag ingen större uppfattning om, då det inte intresserar mig. Jag tar klimatet och vädret som det kommer.

Jag ska ta några bilder på ett bestånd som jag köpte här i våras.... Så får vi se och hör vad folk tycker om detta.......

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577309 ja lite bilder vore kul vinterrojarn, jag hade inte kameran med när jag såg de planterade tallarna röjas och självsådd gran sparas, men åker nog upp dit nån dag då det är fina hjortronmyrar där ... lars strömberg (vet inte vem det är) skrev i en kommentar på en klimatblogg för en vecka sen, något som är tänkvärt för alla pk människor .. "När man befinner sig inne i flocken förlorar man perspektiven. Man ser varken hastighet eller riktning, eftersom flocken är stor och tät. Det man har runtomkring sig rör sig åt ett och samma håll, med en och samma hastighet. Varken rörelsen eller riktningen går då att förnimma." vad vet vi tex om hur andra länder ser på saker, vi tycker är självklara i lilla sandlådan sverige .. jag tog emot ett ungt par från schweiz igår kväll, till stugan där dom ska bo i 8 dagar ... dom skulle ha kommit med tåg kl 14 men var framme 7 på kvällen... och givetvis upprörda över den usla svenska järnvägen (på många sätt även utan den stora förseningen) jag frågade om ett tåg aldrig kommer för sent i deras land, de svarade förvånat/förnärmat ... NEJ .. aldrig, det hade hänt ett par gånger för dom att tåget kommit in 3 minuter efter utsatt tid, och då var tågpersonalen förtvivlad .. ja tänk så fantastiskt sverige är, vi tycker antagligen att det är jävligt elakt att klaga på våra tåg, om de är 5 timmar sena... nåt stort fel är det på oss, det är jag helt säker på .. synd att min fru och jag inte fick våra "greencard" i alaska, fast kanske ännu mer för er som ska behöva vara upprörda av allt jag har mage att tycka om ditt o datt ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#577315 Det gäller ett bestånd på ca 0.5 ha.
Där stod det grovbjörk, som jag avverkade sedan har det fått stått fritt.

Fullt med asp,rönn,sälg,gran,tall,björk.

Jag funderade ett tag på att avverka allt och börja om, men nu fått en idé att börja gallra och spara stammar på ca 3 meters förband. Sedan låta det komma nytt i botten igen... Vi får väl se vad de andra har för åsikter...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Mellberg  
#577340 Efter att ha varit verksam inom skogsbruk i närmare 60 år, vill jag nog påstå att skogen verkligen har kommit igen de senaste åren och det mycket tack vare trakthyggesbruket :ymparty:

Framförallt 70 - talet var en katastrof, där målet nog var att avskaffa det privata småskogsägandet. Fanns igen lönsamhet och blev det några kronor över försvann 75 - 99 % i skatt :((

Skattereformen 1992 gynnade verkligen privatskogsbruket och skattetrycket sjönk dramatiskt :-bd Jordförvärvslagens avskaffande 1987 var även det en mycket bra åtgärd :grin:

Så kom så stormen Gudrun och fastighetspriserna tog fart på allvar :surp: Lönsamheten har de senaste 10 åren varit mycket god och med ett fortsatt lågt ränteläge, verkar det hålla i sig 8)

Plock och dimensionshuggning som Ulf 1 förespråkar är ett förlegat och ett ålderdomligt sätt att bruka skogen och är egentligen ingen skogsskötselmetod :mrgreen:

Kom ihåg Ulf 1, det är även tillåtet att plantera 3 plantor för varje avverkat träd i den Svenska skogen =))

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#577361 jag tog en sväng nu på förmiddagen i min hemmaskog (där jag bor) och som jag ägt i 25 år och kollade och fotade ett par områden som jag "befriade från gran för 12 år sen de har varit intressanta att följa särskilt björkskogen, de "metspön" som stod där efter att granarna tagits bort har växt otroligt bra och med risk att få lars på mig, så beräknar jag en tillväxt på 15-20 kubik/år, enligt sprillans ny skogsbruksplan (behövde ta ett lån) så är boniteten 6,7 ... de grövsta björkarna nu är över 40cm i brösthöjd, på en konstig plätt som inte hade några träd på grantiden heller växer fortfarande inga träd (ses i bakgrunden) och en sak till jag noterat är att där jag lät riset ligga kvar så fördröjde jag självsådden med 10 år ... där jag har aspskog är det ett enormt uppslag av alla möjliga träd, men jag röjer inget för att "kväva" asparna som var miljoner första åren men nu dött dom flesta .. är aspen den klenaste av pionjärträden, jag tror det .. men när jag väl röjer har jag stor chans att få fram en framtida rönnskog under de pampiga hybridasparna, de grövsta har diameter runt 70cm .... enligt skogsbruksplanen har jag 351 kubik per hektar, och borde väl sinnesundersökas för att jag inte slutavverkar hela skiten (det där sista stod inte i planen) ..

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577371
ulf 1 skrev: områden som jag "befriade från gran för 12 år sen de har varit intressanta att följa särskilt björkskogen, de "metspön" som stod där efter att granarna tagits bort har växt otroligt bra och med risk att få lars på mig, så beräknar jag en tillväxt på 15-20 kubik/år, enligt sprillans ny skogsbruksplan (behövde ta ett lån) så är boniteten 6,7 ... de grövsta björkarna nu är över 40cm i brösthöjd, ..

Synd att du inte fotograferade någon av de grövsta björkarna eller där du idag enligt dina beräkningar borde ha drygt 200 m3sk/ha.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#577372 Fota några hybridaspar också.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#577379
ulf 1 skrev:de grövsta björkarna nu är över 40cm i brösthöjd,

En detalj: Menar du diameter eller omkrets? Björkarna på bilden ser ut att vara 40-45 i omkrets, inte i diameter. Hur mätte du björkarna?

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#577394 Nja, Lars! Nog ser det ut som de två grövsta björkarna är runt 40 cm i diameter. Har själv björk som ser ut som på bilden och den brukar vara grövre än man tror ..... 🙂

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#577400 Runt 40 cm i diameter i brösthöjd......
Men det är bara två..

Trodde att hans skog innehöll 5-9 kubik i rotstocken?? :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).