Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585845 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#518777
ulf 1 skrev:lantmäteriet hade en fin tjänst efter branden i sala, där man kunde titta på hela det stora området före och efter ... det togs bort väldigt snabbt efter påtryckningar från skogsindustrin..... varför .. jag kan bara spekulera,.

Nu hittar du på igen. Tjänsten finns kvar och skogsstyrelsen har en ännu utförligare version.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#518787 va bra .. du får väl länka den, så vi alla kan se var bränderna finns i för slags skogar .... är det inte märkligt att jag är den ende som säger detta om ett felaktigt skogsbruk som orsak ... ingenstans kan du läsa något om att kalhyggesbruk är orsaken till ostoppbara skogsbränder, ingen har ens ställt frågan i tiotusentals reportage ... snacka om hjärntvättat folk ... och än värre obildad och hjärntvättad journalistkår

   TS
Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#518792
ulf 1 skrev:. är det inte märkligt att jag är den ende som säger detta om ett felaktigt skogsbruk som orsak ...


Nej, det är väl ganska väntat? Du brukar ju vara ganska ensam om det du påstår och det finns väl två enkla alternativa förklaringar:
Antingen är du den ende som ser Sanningen, eller så har du helt enkelt fel och alla andra rätt. :)

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#518821 lars, jag har alltid litat mer på vad jag ser med mina egna ögon, än vad andra säger att jag ser ... givetvis borde det gälla alla människor, men gissa om jag tvivlar ... de flesta svenskar som läser vad en professor skrive,r tror på allt som denna person har att säga, vi är bara såna .. så ta nu en titt på kartorna före och efter branden (var är dom palakangas) och du lars säger att det inte är skräpiga ungskogar, risiga hyggen och den svenska idiotmodellen som är orsaken till att det inte går att få stopp på dom ... jag säger tvärtom, det är just detta som är orsaken till de livsfarliga bränderna ... men herregud vad jag är glad att jag är en fri man ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#518823 https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvserv ... andkartan/
https://www.lantmateriet.se/demotjanstf ... alabranden
Här är länkarna till "information som de stora skogsbolagen stoppat".

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Värmlänning  
#518825
Palakangas skrev:https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvservice/karttjanster/brandkartan/
https://www.lantmateriet.se/demotjanstf ... alabranden
Här är länkarna till "information som de stora skogsbolagen stoppat".

Asgarv!! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518830
Värmlänning skrev:
Palakangas skrev:https://www.skogsstyrelsen.se/sjalvservice/karttjanster/brandkartan/
https://www.lantmateriet.se/demotjanstf ... alabranden
Här är länkarna till "information som de stora skogsbolagen stoppat".

Asgarv!! :mrgreen:

+1!

Ulf 1 står åter där med nerdragna byxor efter ännu ett grundlöst påstående.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#518834
ulf 1 skrev:lars, jag har alltid litat mer på vad jag ser med mina egna ögon


... fast du har väl knappast varit runt och tittat på hela brandområdet eller gjort en objektiv analys av vilka områden som brann och inte brann när det gäller Sala-branden eller de bränder som är aktuella nu?


ulf 1 skrev: du lars säger att det inte är skräpiga ungskogar, risiga hyggen och den svenska idiotmodellen som är orsaken till att det inte går att få stopp på dom ... jag säger tvärtom, det är just detta som är orsaken till de livsfarliga bränderna ... ..


Eftersom dagens skogar består av hyggen, ungskogar, gallringsskog och äldre skog så är det sån skog som brinner, men skälet till att det brinner är att det är varmt och torrt. Det säger dom som kan om bränder och eld, och då tror jag mer på dom än på dig.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

JensSkoog  
#518847
Lars Lundqvist SLU skrev:........... men skälet till att det brinner är att det är varmt och torrt. Det säger dom som kan om bränder och eld, och då tror jag mer på dom än på dig.
:-bd :-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#518872 tänk vilket behov det verkar finnas att leva i en lögn .. men jag förstår det givetvis .. har man sina livsfarliga rishögar på de sönderbrända hyggena och röjda planteringar fulla av torra björkar och knastertorra planerade ungskogar som numera är rena majbrasor .... så vad ska man göra/säga annat en att "asgarva" åt den som säger vad han ser ... och när lars lundqvist, får med sig dessa personer som står och nu nervöst hånar någon som säger som det är med orden "det kan vara alla andra som har rätt och du som hasr fel" så visst känns det skönt med dessa professorsord ... men "alla andra" är ju inte många, och dom som förstår är ännu färre och dom som tvivlar har ju inte sagt sitt ... så var står vi då ... jo i ett tragisk landskap, skapat av en girig industri, omgiven av rädda och undrande forskare, skogsägare, och politiker ... det tvivel på den" förträffliga" skogsbruksmetod sverige bedriver, kanske visar sig vara en kvarglömd engångsgrill i en 20 årig tallungskog ... och då får vi säga som lars "Eftersom dagens skogar består av hyggen, ungskogar, gallringsskog och äldre skog så är det sån skog som brinner" ... tack palakangas för länkarna, jag satt i två timmar i går kväll och tittade på sala skogar och gissa hur mycket gammal skog det var som brann, inte mycket, det var ofta där bränderna slutade .. och ja lars jag åkte till sala och gick i de nerbrunna ungskogarna, det var faktiskt mest sånna skogar som brann .... skogsbolagen tyckte mycket illa om de tjänster som lantmateriet la ut och ville att de skulle tas bort, och på alla länkar jag hade var en "404" så därav min förhastade slutsats att de tagits bort för gott .. men jag uppmanar alla att göra en resa på datorskärmen, det är för mig ännu ett stort bevis för att kalhyggesbruk är idiotiskt ... i lybeck lät man ofta stora bokar och ekars grenar ligga kvar, men man sågade ner dom så att de hade markkontakt och på så vis via kapillärkrafterna ruttnade på några få år, vidare så lät man alltid tillräckligt med ljus komma ner för att det även skulle vara möjligt för nya växter och träd att komma upp ... sådana skogar torkar inte ut ..

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#518880 Skulle tro att med en brand som det är i Hälsingland så skulle även dina skogar brinna som fnöske, Ulf! :???:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

T Landström  
#518892
isteskog skrev:Skulle tro att med en brand som det är i Hälsingland så skulle även dina skogar brinna som fnöske, Ulf! :???:

Är det inte som är problemet nu...att det är så inih-vete torrt att det spelar ingen roll hur skogen ser ut...den kommer att brinna oavsett vilken skog det är...

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

ulf 1  
#518909 nej ni har fel när ni skyller på vädret, det är vad som kan brinna som avgör om branden blir stor eller liten .. nästa steg är längden på eldslågorna och farten på branden, de avgörs också av "bränslet" bränslet är skapat av en skogsbruksmodell som vräker ut majbrasor, som lätt torkar ut marker, som planterar rishögar till träd, som röjer och gallrar och låter veden ligga kvar, och som de senaste 40 åren, har skapat detta mordbrännar scenario på 8 miljoner hektar av sveriges 23 miljoner hektar produktiv skogsmark... varför är det så svårt att se sanningen i vitögat .. sanningen kommer alltid ikapp lögnen, även om det ibland blir alltför sent ... vad är det för mening att förbjuda folk att grilla på sin veranda, eller lägga en tidning i soprummet för brandfaran, när hela jävla "svenska modellen" är som en jättekonspiration av mordbrännare som slagit sig samman för att skapa ett helvete vid första bästa torka ... man får verkligen hoppas det ordnar sig i skallarna på alla strateger för ett tryggt samhälle ... för vädret kan vi inte ändra på, det viker sig inte för fibermaffian, eller ens alla ni skogsägare som förbannar att jag säger det jag ser ... men lars kanske kan säga nåt vetenskapligt om det ...

   TS
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#518911 Torrt, brinner.
Blött, pyr eller brinner inte alls.

Svårt va? :surp:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Lars Lundqvist SLU  
#518918
ulf 1 skrev:nej ni har fel när ni skyller på vädret.


Och varför har vi inte haft stora bränder tidigare under efterkrigstiden?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).