Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sveriges tre trädslag

7724 inlägg 585577 visningar 90 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#560494 Bara lugn, rätt som det är blir det nog fart igen :lol:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560495
tallen100 skrev:Bara lugn, rätt som det är blir det nog fart igen :lol:



Det är det jag är rädd för... :-ss :-ss

:-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

tallen100  
#560496 Bara lugn, rätt som det är blir det nog lugnt igen :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Palakangas  
#560498
vinterrojarn skrev:
tallen100 skrev:Bara lugn, rätt som det är blir det nog fart igen :lol:



Det är det jag är rädd för... :-ss :-ss

:-bd

Medicineringen verkar fungera.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560501 Eller alla hemskheter jag skrev..... :((

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Nyborg  
#560505 Det var nog mer fakta i de "hemskheterna".. :-bd

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560510 Fakta är farliga saker, man kan bli lärd.

Och genom lärdom kommer kunskap, genom kunskap kommer vishet.

Nä, fy jag skrämmer mig själv..... :-ss :-ss

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#560522 Bidra med något själv då och låt bli att invänta Ulf:s inlägg ...... 😉

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560531 Menar du mera än jag redan gjort?

Åh herre gud då måste jag ju fundera......

Åhh jag känner huvudvärken komma... :wink:

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

Pilimasare  
#560533 Det här var en illuster tråd! Själv är jag som avändarnamnet antyder amatör t o m rätt nybliven (2 år) i skogen och i smått format.
Det som slår mig är att vi hela tiden ställer framtidens marknad/efterfrågan mot dagens val och förutsätter att den är lika. Hur kommer efterfrågan på t ex fågelbärsträ att utvecklas?
Har köpt ett hemman som har gott om konfliktbestånd och annat. Jag närmar mig 60 så jag får motion, ugifter och litet glädje. Men vad kommer sedan av det jag lämnar efter mig?
Kan inte tillräckligt för att uttala mig med någon grad av säkerhet men några (i det här sammanhanget) relevanta megatrender tycker jag borde vara informationspridningen ökar (köpare o säljare hittar varandra långt bort, kunskap o okunskap sprids långt o snabbt som det här forumet), kvalitatativa, småskaliga lösningar är attraktiva för konsumenterna som komplement (ikea och hantverk) eller markör, materialutvecklingen fortsätter (cellusa är en häftig polymer).
Vad betyder det i skogen? Men det kan väl vara litet bränsle till tråden och tröst till mina albestånd som jag borde konkurera med Weber om som räkflis eller chunks.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560534 Skogarna i öst drevs väldigt hårt av Sovjetunionen ockupation, varför i hela friden skulle Sverige anamma dess förfallna skogsskötsel?

Vi ju även fått en skrivelse från SLU, som för övrigt går att läsa på Isteskogs tråd, att öka virkesproduktionen är bra för klimatet.
Sveriges skogsbruk är stabilt och bygger på långsiktigt brukande.

Att jämföra sig med länder som inte har samma struktur inom både industri som skötsel ger bara fel utkomst.

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#560537 Tror att du har lika telefon som mig, bokstäver försvinner eller blir fel, avänder, ugifter, räkflis.
Blir lika för mig. En pillimasare här är en som njuter av livet och inte sliter ut sig.
Tredje trädslaget är ju björken enligt trådskaparen och så är det väl och det känns som det sparas mycket met björk nu än för 30 år sedan. Delvis pga att den räknas som huvudstam och inte något som skulle röjas bort snarast.
Massaindustrin måste ha sitt likaså sågverken och där vill knappt någon såga björk och hur det ser ut i framtiden är skrivet i stjärnorna.
Fågelbr blir det nog ingen stor efterfrågan på.
Björken däremot spara jag även till rena bestånd för efterfrgan till brännved är stor och sen är det ju estetiskt fint med enorma vitsippsbestånd och vita fina stammar med mycket ljus i bestånden.
Lärk är ett träd som jag tror en hel del på pga av rötmotstånd isf tryckt virke. Växer både bra och snabbt.
Alen har jag ju också en förkärlek till som du kan läsa om i altråden. Dock har den ju sina speciella växtplatser och trivs inte varsom helst.
Ja vad vet jag om framtiden? Ingenting men det går ju att sprida risker och göra det man tror på och gillar.
Grattis till skogen också för är man intresserad är det svårt att inte vara där och njuta av den för det är inte bara jobb i den!

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

Avslutat-02  
#560539 Björk är ett fantastiskt trädslag, som vi behöver använda oss mera av.

Al skulle jag vilja se en vidare utveckling på.
Om man lyckas få dem att bilda grovlek så att det går att såga.

Asp jättefint virke men även där för lite användnings områden.

Avatar Fallback

Re: sveriges tre trädslag

isteskog  
#560542 Sedär! Ni kan ju.... diskutera Sveriges tre trädslag utan Ulf:s frälsaSverigeinlägg 😉 Jag tror på mångfald av trädslag och lite exprimenterande i liten skala(iaf i början) Hugger själv fram björken i vissa bestånd, har 3 ha lärk och kommer att öka den arealen lite grann. Skulle vilja få upp aspbestånd men älgen har en annan åsikt 😤 Småskalig förädling tror jag på som en nisch, där tycker jag faktiskt Ulf är ett föredöme ..... 🌲

Användarvisningsbild

Re: sveriges tre trädslag

halvproffs  
#560544
vinterrojarn skrev:Björk är ett fantastiskt trädslag, som vi behöver använda oss mera av.

Al skulle jag vilja se en vidare utveckling på.
Om man lyckas få dem att bilda grovlek så att det går att såga.

Asp jättefint virke men även där för lite användnings områden.


Klibbalen är det inga problem att få grovlek på. Växer snabbare än både gran o tall.
Har sparat klibbal i många år och sett hur bra dom växer.
Gråalen är det värre med. Alla har blivit barkgnagda av älg för mig och blir inte riktigt raka och fina heller.
Har du läst altråden rojjan?
Asp är nog som Iste skriver svårt att få upp när det finns älg.

Skogsdagen med SS som jag var på i höstas där rekommenderade dom att spara aspbestånd.
Tänkte så efteråt att kommer den vitryggade dit så är man av med den skogen när den blivit gammal.
Känns konspiratoriskt men ändå...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).