Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

183 inlägg 41057 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510321 1) Examensarbeten är inte forskning. Syftet är att träna studenterna i hur man genomför ett projekt.
29 Handledarna styr inte innehållet, det gör studenten eftersom det är studenten som examineras.

En del examensarbeten är väldigt bra, en del ganska dåliga. Det varierar. Och resultaten är vad en student kommit fram till i ett begränsat projektarbete, och dom är inte vetenskapligt granskade eftersom det inte är det som är syftet med arbetet.
Om examensarbetet är riktigt bra så händer det att det skrivs om på engelska och skickas in till en vetenskaplig tidskrift. Där granskas det vetenskapligt och om det håller måttet kan det bli publicerat, och först då kan man lita någorlunda på själva sakinnehållet, resultaten.

Om du verkligen vill lära dig, läs den vetenskapliga litteraturen istället för att försöka hitta stöd för dina åsikter i studentarbeten.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510332 om jag kan hindra en enda person från att plantera contorta så har jag gjort något som jag är nöjd med .. om contorta börjar diskuteras av politiker så blir jag väldigt glad, och om contorta sätts upp på invasiva listan i höst så har jag ju också haft helt rätt och inte fel, då är frågan, vad har du då lars, rätt eller fel .. dessutom bekräftar du hela tiden det jag säger,
1) Examensarbeten är inte forskning. Syftet är att träna studenterna i hur man genomför ett projekt.2) Handledarna styr inte innehållet, det gör studenten eftersom det är studenten som examineras."[/quote] ja det var ju vad jag skrev .. " som vanligt har ni satt nåt examensarbete som ni inte behöver ansvara för, att utröna lite mer, varför inga kritiska rapporter från färdiga forskare på slu " och sen säger du att jag bara kan lära mig från forskarna likt förbannat ... [quote="Lars Lundqvist SLU skrev:Om du verkligen vill lära dig, läs den vetenskapliga litteraturen istället för att försöka hitta stöd för dina åsikter i studentarbeten.
jag råkar vara en sån där utrotningshotad människa som bildar mig egna uppfattningar om sakernas tillstånd och tänker fritt, så det går inte att tala om för mig hur jag ska tänka och var jag ska hitta fakta .. den sanna beskrivningen får man bäst från två människotyper, barn och idioter .. och ibland från slu studenter som inte hunnit ställa in sig i sig på kontoret hos fibertalibanerna ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510335
ulf 1 skrev:den sanna beskrivningen får man bäst från två människotyper, barn och idioter ..


... och du är ju inget barn, så..? :)

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

isteskog  
#510347 Oops ..... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510348 och så finns då resten av befolkningen, de som bestämmer över våra liv, de med makt, som talar med varandra .. här ett litet utdrag när vår statsminister häpet sitter och lyssnar på holmen skogs härförare.. henrik sjölund som säger " I Sverige ritar man in nyckelbiotoper till höger och vänster där det blir omöjligt att bruka skogen. Äganderätten naggas i kanten. Och frågan är, om man vill bevara skatorna, ska det innebär att bevara ALLA skator? Vi vill också ha biologisk mångfald och ett hållbart skogsbruk, men diskussionen har blivit för ensidig, säger Holmens vd Henrik Sjölund."Statsministern lyssnar. på de kloka orden reportern skriver vidare "Här, strax utanför sin uppväxtstad Örnsköldsvik, står Stefan Löfven i lånade stövlar och en elegant ny oljerock. Statsministern har just hört skogsbolaget Holmens ledningsgrupp berätta att det finns fler träd än någonsin i Sverige.
Enligt bolaget har Sverige därmed en fantastisk möjlighet att öka produktionen av träprodukter, timmer och massaved. Stefan Löfven nickar gillande och säger. " Det finns en fantastisk potential i skogen. Den är vårt gröna guld, säger han." vem vill lämna sitt liv i dessa herrars händer..

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

henrikett  
#510349 [emoji106][emoji23]

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510351 Jag tror i alla fall jag känner mig tryggare med Löfven än med Ulf 1 vid rodret. :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510352 "Ekosystem som omvandlas, t.ex. skog eller beteslandskap som ”contortafieras”, kan heller inte återställas utan övergår till andra faser även om försök görs att minska contortatallens utbredning. Ekologiska processer sker inte
rätlinjigt utan arter reagerar funktionellt och anpassar sig eller försvinner i relation till rådande klimat och störningar i ekosystemet, vartefter nya artkonstellationer uppstår.Det är inte många svenska ekologiska contortastudier som utförts. Trots att materialet är litet har de ett högt värde och det är viktigt att ta fasta på kunskapsluckor som identifierats. Forskning, praktik och samhälle får inte missa den unika möjlighet till uppföljning av det storskaliga eko-logiska experiment som contortaodling i norra Sverige utgör. Det brådskar att starta ett uppföljningsprogram som övervakar förekomst av patogener, självspridning och långsiktiga effekter på biologisk mångfald." .. det här var en vädjan från ola engelmark för 7 år sen i "rön från slu" .. tystnaden har sen dess varit skrämmande från slu .. man har vetat om problemen med den invasiva contortan i 20år nu och diskussionen har varit het internt men nu kör man med excursioner där den hyllas som ett alternativ när du "misslyckats med allt" här ett svar på om contortans förökning från slu .. https://www.skogssverige.se/ar-eld-det- ... v-contorta och här ett foto från samma tid där man visar en självsådd contorta i fjällbjörkskogen på 820 meters höjd .. 2 mil från närmsta contorta plantage ...

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510354 ola engelmark skriver vidare i denna rapport "En exots ankomst följer schematiskt ett antal barriärer: 1.ankomst, 2. etablering, 3. populationstillväxt, 4. spridning, 5. integrering och 6. dominans.
Varje barriär utgör en möjlighet att med aktiva åtgärder hantera artens fortsatta expansion. På den södra hemisfären har 16 tallarter passerat alla barriärer under 1900-talet och trots tallens korta historia på södra hemisfären är tallar idag ett påtagligt och iögonfallande inslag där resurser nu läggs på att förhindra oönskad
spridning. Contortatall i Sverige befinner sig i dagsläget, beroende på lokal, mellan barriär 2, etablering och 5, integrering. Med andra ord kan aktiva val och åtgärder mot oönskad spridning ännu vidtas.".. för mig är det obegripligt att försvara detta träd som ett träd som bör finnas i våra skogar, forskarna har ju inte en aning, och de som tigs ihjäl idag och hånas imorgon kommer givetvis att stå för något självklart när trädet förbjuds .. men det kanske är som med skatorna, vi behöver väl inte ha dom öveallt .. vem skulle förresten köpa bil av lars ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

kalhuggo  
#510365 Minns en gammal skräckis (nåja), Triffidernas dag.
Är det nåt sånt som väntar oss :shock: hujedamej

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510374
ulf 1 skrev:lars vad är dina kriterier för invasiv art .. är inte contortan mycket tvivelaktig


I mina ögon är en invasiv art en art som spontant förökar sig lite överallt, exempelvis även inne i sluten skog, och som ganska effektivt konkurrerar ut andra arter och till sist blir helt dominerande och är snudd på omöjlig att bli av med. Gran (Picea abies) är ett väldigt bra exempel.
Om man tittar på införda arter så har vi exempelvis parkslide.

Jag har väldigt svårt att se contorta som en invasiv art. Att den kan föryngra sig utan brand gör inte med automatik att den blir invasiv. Den kräver oftast blottlagd mineraljord och väldigt öppen mark, exempelvis dikesrenar eller markberedda hyggen, för att föryngra sig i nån större grad. Den har svårt att spontant föryngra sig inne i sluten skog. Enstaka exemplar, ja, men den tar inte över på det sätt som exempelvis vår vanliga gran gör.

Däremot skulle det antagligen vara svårt att helt utrota den, i och med att den finns på så stora arealer, men det är inte det som är kriteriet på invasiv.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510388 bra svar lars, då vet jag hur du ser på saken .. du hänvisar ofta/alltid till att vi ska lita på vad vetenskapen står för dagen, du säger inte att den alltid har rätt och att de kan få ändra på vår uppfattning om saker och ting i vår värld och det är jag med på .. när det gäller contortan så har vi ju en hårt lobbande skogsindustri som självklart vill ha contorta, vem skulle inte vilja ha ett träd som kan växa på 3000 meters höjd, som kan växa där alla våra inhemska arter inte klarar att växa och som ger en potential att skapa produktiva skogar där vi nu har impediment .. att den dessutom duger mycket bra till fiberproduktion och en del sågtimmer kommer att få skogsindustrin att kämpa med allt dom har för att få behålla detta träd .. men på andra sidan står naturvårdsverk, artdatabanken och som jag visat en hel del forskare .. och dom är verkligen oroade .. då ställer jag frågan till dig lars, som forskare ... vilken sida bör du stå på, skogsägarföreningar, skogsindustri och penningvädrande politiker vill ha detta träd, forskare och ekologer på artdatabanken, naturvårdsverk och även slu vill föra upp detta träd på den invasiva listan .. och hoppas kunna göra det under året .. vilken sida väljer du .. så sent som för 7 år sen såg man så här allvarligt på contorta som nästan upphörde att planteras mellan 1995 och 2005 .. och var omgärdad av restriktioner som nu allt mer luckras upp efter att vi fått hjärnsläpp och ska ha skogen till ALLT .. http://shop.skogsstyrelsen.se/shop/9098 ... 1572-1.pdf

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510400 Forskare bör inte stå på nån sida alls utan ta fram så pålitlig kunskap som möjligt. När forskare tydligt väljer sida är risken stor att de inte klarar av att vara objektiva. Och subjektivt tyckande är samhället inte hjälpta av.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510414 Mycket bra att Lars står för objektivitet och vetenskaplighet, istället för att jamsa med Ulf 1 och miljörörelsens alla nyckfulla hittepån. :-bd

Å Ulf 1! Eftersom du inte tillför tråden ett smack, kan du lika gärna lägga ner. Möjligtvis kan du starta en egen blogg eller en egen tråd, där du ostört kan köra fram din rappakalja för den som orkar läsa.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510430 men då får jag väl tillföra lite mer då .. alla skogsägare som vill sälja sitt virke till tex de stora bolagen, måste underkasta sig fsc certifieringslagar .. det ska du inte kunna göra om du har contorta, av någon anledning verkar det inte gå in i de hycklande trögskallarna på svenska fsc att contorta är klassad som invasiv och därmed ska rendera indragningen av certifikatet om den planteras .. sånt här kan man ju ta reda på om man är läskunnig, det gäller även lars lundqvist som tydligen inte heller förstått, det blir lite väl tragiskt att berätta om förträffligheten hos ett träd som ska vara bannlyst i svenska skogar om man ska följa de certifieringsgrunder som finns .. så här står det, (översatt av mig) då fsc har förvanskat grundskrivningen .. "10.8.1S. Exotiska trädslag kan användas, med stor restriktion, efter försök eller erfarenhet har visat att arten:
- ger betydande produktionsfördelar eller andra fördelar jämfört med inhemska trädslag
- är ekologiskt väl anpassad till förhållandena på de platser där den används
- är inte invasiv
- inte medför betydande negativa konsekvenser för andra ekosystem eller biologisk mångfald
- inte orsakar väsentlig negativ påverkan på naturliga markprocesser eller långsiktig produktivitet"
jag har mycket svårt att se contortan bli godkänd, när eu nu tar ett krafttag med den invasiva listan i år .. mer än halva europa har den redan uppsatt och vi kommer givetvis att tvingas göra det också .. tillförde jag något till contortatråden nu då niklas .. kan ju vara bra att veta för er som tänker plantera, det är jävligt stort besvär att riva upp gamla plantager ... det förstår ni kanske ..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).