Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

183 inlägg 41059 visningar 35 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510151
ulf 1 skrev:varför jag är så provocerande, - - - beror inte på felaktig fakta eller att jag är oförskämd .. det beror på att jag säger saker som andra inte ens vågat tänka, eller möjligtvis tänkt men inte velat tro på ...


... fast det gör du ju inte. Du presenterar inga nya tankar utan säger bara att alla andra gör fel och motiverar det med egna ”fakta”. Det spelar ingen roll hur du vill uppfattas när det inte är så du uppfattas av andra. Du uppfattas som provocerande därför att du kommer med felaktiga ”fakta” och är allmänt oförskämd och så länge du inte förstår det så kommer ingen lyssna. Det är mottagaren av ett budskap som avgör hur det uppfattas, inte avsändaren. Om budskapet inte uppfattas rätt så måste avsändaren ändra på hur budskapet presenteras.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

svampbob  
#510154 Problemet är väl att i princip inga av Ulfs alla såkallade fakta är trovärdiga. Huggkubbarna för 500 kr/st var en bra inledning. Visst Ulf kan dela ut de i julklapp till hela släkten och påpekå att de minsann är värda 500 stycket. Den undertryckta granen var guld värd som tavelramar och lister men sanningen är att det klena virket inte betalas för annat än massaved. Visst Ulf kan köpa ett snickeri fullt av maskiner och börja såga och hyvla och sedan sälja ramarna. Om han då bortser från allt arbete, investeringar och kostnader och att det finns en marknad för träramar så kan han nog komma framtill att granen var guld värd. Sanningen är att Norrland är överfullt av senvuxet virket.

Av virket som Trafikverket högg på Ulfs mark så skulle det bli golv för 20 000 kr/m3 Jag kollade att Basecos massiva furugolv kostade via återförsäljare. Om alla jobbar ideellt och såg, hyvel och transporter är gratis och inga påslag i något led så är virkesvärdet 6500 kr/m3.

Om Ulf kommer med någon trovärdig affärsplan så är nog många här beredda att lyssna.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510157 Fast skulle Ulf 1 plötsligt börja komma med trovärdiga kalkyler, så blir det väl ingen vinst kvar att tala om...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510259 vad roligt att ni sätter lite press på mig, det sånt jag gillar .. som ger mig motivation att fortsätta att jobba för att saker ska bli bättre.. vi är faktiskt inte så många som bara ser möjligheterna i vår vardag, och som inte fokuserar på att bevara det som som redan funkar, eller har funkat och tycker förändringar är onödigt .. jag har inte haft tid att ens tala om för folk, att jag har fina huggkubbar, men jag ska berätta när jag sålt några det lovar jag ..i mitt snickeri tillverkas en hel del grejer redan, så det rullar på, min senaste grej är att svarva baseballträn med en kopiersvarv som jag fått gratis. hundra kronor styck får jag för träna och en beställning på 500 avverkas just nu .. de ska bara vara till prydnad så det finns inga kvalitetskrav, men beställaren är jättenöjd med proverna .. just nu står laimetsågen på reparation, men snart kommer alla stockar vara sågade .. jag är ju född till entreprenör och allt jag gör är på något vis förknippat med att bevisa att det inte är så svårt att utveckla saker till något lönsamt .. det enda svåra är att försöka klura ut vad som är värt att satsa på, men det är där friheten ligger .. risktagandet och ansvar för sin egen försörjning och att kanske ge några andra en försörjning är väl grunden för ett fungerande samhälle, idag behöver jag sälja mina produkter för närmare 10 000 kronor varje arbetsdag, annars går det inte runt .. detta har jag ju lyckats med i många år nu och den känsla man får när det fungerar är ju det som är värt att leva för .. men det ansvar man har för andra gör också att man funderar allt mer på hur det ska kunna fungera på lång sikt, trygghet för de anställda skapas ju av hållbarhet, jag bygger kontakter med stora kunder för att ha en grundinkomst, för att sedan ha råd att "leka" med innovationer som kanske inte blir något, ansvaret för mitt företag och mina anställda, står ju lite i kontrast till mitt "lekande" med nya ideer .. av tio försäljningsideer som jag kommer på, skulle jag tippa att en blir inkomster till företaget .. kanske en förklaring till att så få blir framgångsrika entreprenör .. det krävs en hel del mod, hängivenhet och uthållighet för att överleva, och det kan ju vara därför många ser på entreprenörer med lite skepsis.. men vi är viktiga för ett samhälle, vad man än tycker om oss ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

svampbob  
#510263 En sak har jag lärt mig genom att studera framgångsrika entreprenörer och det är en positiv grundsyn väsentlig. Den som kallar alla andra för lurade och idioter blir aldrig framgångsrik så försök inte lura i mig att du med det sättet lyckas i affärer.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Mellberg  
#510264 Åter till frågeställningen. Vet att det fanns ett förbandsförsök med contorta utanför Matfors. Skall se om jag kan återfinna området. Kan vara avverkat, borde vara runt 50 år gammalt nu.

Med markberedning och 2500 plantor/ha, blir kostnaden 8.000 kr/ha. Vill jag ha 4000 plantor/ha blir kostnaden ytterligare 3.500 kr/ha.

Någon kostnadskalkyl för sådd har jag inte. Någon här som vet?

Tydligen mycket som contortan duger till, både stolpar och basebollträn!
Senast redigerad av Mellberg mån 30 apr 2018, 09:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510265 På exkursionen i juni är det tänkt att vi ska besöka ett förbandsförsök i contorta. Där kan deltagarna med egna ögon se skillnaden mellan 1- och 3-meters förband.

1525073195_img_1429.jpg

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510288 Lars! Vilken exkursion då?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510293 det är lite svårt att förstå sig på svensk skogsforskning .. samtidigt som artdatabanken och naturvårdsverket jobbar för att sätta upp contortan på den invasiva lista som kommer till hösten, så åker skogsforskare land och rike runt och visar på "fördelarna" med denna invasiva art .. vi har bara en sorts skog som inte hotas i sverige och det är fjällbjörkskogen (den får inte avverkas, annars hade den varit biobränsle nu) .. nu planteras hejvillt med contorta i gränsen till just såna skogar .. en fråga till er som pratar om att plantera contorta, vill ni verkligen ha ett träd som står på invasiva listan, för det kommer ju givetvis att bli så i höst .. och lars, hur uppdaterad är de egentligen .. bergvik skriver om contortan .. "När contorta används förstärks naturvårdshänsynen i aktuellt landskap. Information om åtgärder för att förstärka viktiga miljö- och naturvärden i relation till contortaanvändning lämnas ut på begäran." hmm verkar vara lite dåligt samvete än då ...

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510304
Niking skrev:Lars! Vilken exkursion då?
/Niklas


Torbjörn Johnsen - SFO-träff i Västerbotten 2018

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510307 lars vad är dina kriterier för invasiv art .. är inte contortan mycket tvivelaktig, när vi nu vet så mycket mer än bara för tio år sen, då man fortfarande var helt inne på att den behövde brand för att sprida sig på ett invasivt vis .. som vanligt har ni satt nåt examensarbete som ni inte behöver ansvara för, att utröna lite mer, varför inga kritiska rapporter från färdiga forskare på slu .. https://stud.epsilon.slu.se/4210/1/Sjodin_J_120514.pdf .. givetvis var kandidaten hårt övervakad av sca ledningen, dom har säkert fått rätta till lite i arbetet ... men läs lite mellan raderna så framgår att man inte vet ett skit om hur det går för naturen ..ska jag tippa (om det nu inte förbjuds) så har vi om 30 år contorta på marker där inga träd växt förut ..

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510308
ulf 1 skrev:artdatabanken och naturvårdsverket jobbar för att sätta upp contortan på den invasiva lista som kommer till hösten

Fel

ulf 1 skrev:så åker skogsforskare land och rike runt och visar på "fördelarna" med denna invasiva art

Fel

ulf 1 skrev:nu planteras hejvillt med contorta i gränsen till just såna skogar

Fel

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
#510309
ulf 1 skrev:som vanligt har ni satt nåt examensarbete som ni inte behöver ansvara för, att utröna lite mer

Fel

ulf 1 skrev:givetvis var kandidaten hårt övervakad av sca ledningen, dom har säkert fått rätta till lite i arbetet

Fel

Avatar Fallback

Re: Contorta och gallringsfritt?

RONiL  
#510316 @ulf 1.
Kan du inte starta en egen tråd, kanske med ditt namn som rubrik?
Där kan du skriva allt vad du vill ang dina tankar och funderingar när det gäller skogsbruk över lag. Istället för att förstöra andras trådar med dina åsikter och allt vad det nu är du måste få ur dig. Så kan dom som vill diskutera med dig, få göra det i den tråden.

Jag tycker det är ganska enkelt. Kan du inget (och då menar jag kan! Inget som du fått för dig.) om det som rubriken på tråden anger, så skriv inte i den. Vad jag kan minnas så har du hitintills inte skrivit något som liknar ett svar, eller tillfört något till diskussionen. Som inte försvunnit i massa oväsentligheter i övrigt.

Frågan här gäller Contorta och gallringsfritt sådant! Inget annat!

Jag är nyfiken och vill väldigt gärna själv få lära mig mer faktabaserad kunskap om ämnet. Tack vare dina oväsentligheter gällande ämnet och att det tydligt krävs att andra granskar faktan och påvisar felen i det du skriver så har det nu blivit 134 inlägg i tråden, utan att själva ämnet diskuterats.....

Rent ut sagt så är det så här!
Jag personligen skiter över lag i vad folk tycker och tänker. Jag är intresserad av fakta, som kan styrkas och kontrolleras. Så att jag kan skaffa mig en egen uppfattning av saker och ting. Men nu gör jag som dig och skriver hur JAG uppfattar saker och ting, utan att det kan faktagranskas. HÅLL DIG FÖR F*N IFRÅN TRÅDARNA där du inte tillför något till ämnet. ADHD är bra på många viss och det finns mediciner som kan göra det ännu bättre för personer med adhd, du kan ju göra som många andra gör med dina texter. Fakta granska min text ang. adhd.

Ber trådskaparen och er andra om ursäkt för ännu ett inlägg som inte berör ämnet och ulf 1s kommande inlägg på grund av mig.

Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#510319 jag vet inte om du var med i detta examensarbete lars, men du är inte nämnd med namn, men så många fel kan jag inte säga när jag bara refererar ur arbetet, och vad folk på myndugheterna sagt åt mig ..när det gäller övervakningen från sca så är det förfan bara att läsa innantill .. "Handledare/ Supervisor:Per HanssonSLU, Inst för skogens ekologi och skötsel / SLU, Dept of Forest Ecology and ManagementExtern handledar External supervisor: Magnus Andersson, SCA Skog AB" .. och om det är något som har med tråden att göra för oss skogsägare är det väl för fan att veta vad vi planterar för träd ..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).