Nu är ju frågan om jag som manuellhuggare ska fortsätta med blädning på det som står att hugga timmer på, dels för att det är ganska mycket ungskog och hyggen att ta reda på redan för mig som är ensam om jobbet. Det beror på hur framtiden ser ut, var bär det egentligen ? Nyttjar jag blädning kommer i princip hela skiftet att vara avverkningsbart den dag mina barn är till ålders men även tidigare om något oförväntat skulle hända mig och jag har nyttjat blädning som avverkningsmetod eftersom den delen skulle ses som avverkningsbar tidigare.
Jag har gjort en liten gallring -13 som övergår i 30-60 årig skog ned till minsta planta, ser ut att vara en perfekt skog att nyttja blädning och börja höggallra, samtidigt blir jag hemskt sugen att genomföra en sen röjning på området och få det likställt som en pelarsal att stå ihop med resterande gallring... hur gör man ? vad blir bäst ? finns det någon blädare här på forumet ? ... jag kan inte bestämma mig ! Fördelar ? nackdelar ? Likställer jag är blädningsmöjligheten borta och det är väl det som gör mig oviss.