Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Hur ser framtidens skogsbruk ut

17 inlägg 9600 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#370826 Sitter att fundera över mina åtgärder framöver och inser att mycket av den skog jag under min tid ska sköta kommer mina barn att få skörda. Inget konstigt med det men det får ju en direkt betydelse vad jag gör på skiftet. Har ungskog i olika stadier och en nygjort hygge samtligt på kanske 15 ha, hela skiftet på lite drygt 30 ha. Mycket av det som är kvar är äldre blädningsskog och en smula impediment över några hällor.

Nu är ju frågan om jag som manuellhuggare ska fortsätta med blädning på det som står att hugga timmer på, dels för att det är ganska mycket ungskog och hyggen att ta reda på redan för mig som är ensam om jobbet. Det beror på hur framtiden ser ut, var bär det egentligen ? Nyttjar jag blädning kommer i princip hela skiftet att vara avverkningsbart den dag mina barn är till ålders men även tidigare om något oförväntat skulle hända mig och jag har nyttjat blädning som avverkningsmetod eftersom den delen skulle ses som avverkningsbar tidigare.

Jag har gjort en liten gallring -13 som övergår i 30-60 årig skog ned till minsta planta, ser ut att vara en perfekt skog att nyttja blädning och börja höggallra, samtidigt blir jag hemskt sugen att genomföra en sen röjning på området och få det likställt som en pelarsal att stå ihop med resterande gallring... hur gör man ? vad blir bäst ? finns det någon blädare här på forumet ? ... jag kan inte bestämma mig ! Fördelar ? nackdelar ? Likställer jag är blädningsmöjligheten borta och det är väl det som gör mig oviss.



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#371151 Lyfter min tråd, trodde det skulle bli full diskussion om rätt och fel. Är det någon av oss tappra som både nyttjar trakthyggesbruk och blädar eller någon form av hyggesfritt tillsammans med trakthyggesbruk ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

alias  
#371155
husqvarna_med_sthil skrev:Lyfter min tråd, trodde det skulle bli full diskussion om rätt och fel. Är det någon av oss tappra som både nyttjar trakthyggesbruk och blädar eller någon form av hyggesfritt tillsammans med trakthyggesbruk ?


Personligen gillar jag någorlunda enhetliga pelarsalar framför skiktad skog med en massa smått i botten. Ska jag kunna njuta av skogen så vill jag kunna se en bit in i bestånden och inte bara mötas av en grön vägg framför näsan (den fasen bör begränsas tidsmässigt till mellan sistaröjning och förstagallring).

En fråga är ju också vad du har för krav på avkastning från skogen?

Vågar man behålla något flerskiktat/fullskiktat bestånd av natur-/kulturskogskaraktär - eller kommer det att bli en död hand över det i så fall av naturvårdsskäl?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

jannee  
#371157 Än så länge gör var och en som han/hon finner bäst.
Själv gallrar jag bort allt smått och dåligt, satsar på en slutavverkning när det slutat växa eller när rötan börja växa fortare än träden.
Håller fortfarande på i gammal självföryngrad blandskog.
Försöker att få en jämnare åldersfördelning av skogen, trots att kvarvarande grovskog ligger på närmare 80 till 90 år tar jag bara lite undan för undan.

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#371166 Det låter mycket vettigt Jannee. Ja hur mycket vågar man är ju frågan ? ... Tror nog att jag röjer ur till ett jämt bestånd, gallrar och låter mina barn släppa en slutavverkning när tiden är slagen. Vad gäller terroristerna i miljöföreningarna har jag ett och annat att säga men det är nog bäst jag låter bli, trivs bra här på skogsforum. Jag kan inte greppa sambandet mellan den kontraproduktivitet de står för i förhållande till deras uttalade mål.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

isteskog  
#371175 Sjung ut Husqvarna med Stihl ..... Du kan väl inte bli censurerad om du har kritik mot miljömaffian? ..... eller? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur ser framtidens skogsbruk ut

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371176 Kam jag inte tänka mig att han blir! :|

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#371243 Jag blir på så dåligt humör när jag ska tvåla till åt det hållet så det blir svårt att hålla den ton jag anser skogsforum förtjänar. Försöker inrikta mig på själva bruket som gör rena motsatsen med samma humör :grin:

Vad gäller så kommer jag att röja till likartat bestånd, det känns mest rationellt, det blir fint och jag tror också en bättre skörd för mina efterkommande. Ska iväg nu, bara kaffekoppen visar bottnen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#371325 Röjning påbörjad, det här blir bra det och nu får det vara färdigvelat, man ska få något gjort också ! Pelarsalar och väl skötta bestånd är ju en fröjd både att hålla på med men även i jakten och för andra som friluftar osv.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

Torbjörn Johnsen  
#371479 Det skulle vara trevligt om du tar några bilder och lägger upp här husqvarna_med_stihl. Typ "före och efter" din röjning. Sånt är alltid ispirerande att titta på!

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#371531 Jag måste helt klart bli bättre med att få med kameran ! .. det gör mycket i beskrivningar osv med bilder samt att det blir lättare och intressantare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

alias  
#371823
husqvarna_med_sthil skrev:Jag måste helt klart bli bättre med att få med kameran ! .. det gör mycket i beskrivningar osv med bilder samt att det blir lättare och intressantare.


Känner igen det där problemet.

Skulle man dessutom ha kamera med sig så kommer man på att "det här blev ju bra" när man ska bege sig hemåt - och då har man ju ingen "före" bild som visar vilken heroisk insats man gjort för dagen.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

åberg  
#372094 Mitt bidrag till diskussionen kommer för sent så jag skippar att leta rätt på den där studien om avverkningskostnad. Det blev ju rätt beslut ändå. :smile:

husqvarna_med_sthil skrev:Jag blir på så dåligt humör när jag ska tvåla till åt det hållet så det blir svårt att hålla den ton jag anser skogsforum förtjänar. Försöker inrikta mig på själva bruket som gör rena motsatsen med samma humör :grin:

Bättre göra nåt bra än gnälla på nåt dåligt. :-BD

Avatar Fallback

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

husqvarna_med_sthil  
#372204 Jag har även hittat gammal skog i anslutning till dessa "småhyggen" och där finns lite väl mycket död skog kan jag tycka och är orolig att skogen står och dör men att ta en skördare blir bara tok när det är nån fläck här och där och sedan ungskog emellan... Sedan har jag nu tillgång till ett område (ny väg) med lite grövre skog, vattendrag osv där det inte är rört sedan gud vette när nån var där sist. Där ska jag hugga manuellt så mycket jag bara orkar nästa säsong och minst ta undan lite och släppa upp lövsly runt vattendragen. Dessutom har jag ett skapligt gäng frötall som ska ner innan jag kan påbörja en del röjning så nog finns det att göra, ska lägga upp en plan för mig själv hur jag ska gå fram med en vettig tidsplan (har ju en förmåga att bli för tajt jämt).

Har haft en svag länk i skotningen tidigare men det problemet är ju löst så nu har jag inga problem att hålla undan virket jag hugger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur ser framtidens skogsbruk ut

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372233 [quote="alias"]

Skulle man dessutom ha kamera med sig så kommer man på att "det här blev ju bra" när man ska bege sig hemåt - och då har man ju ingen "före" bild som visar vilken heroisk insats man gjort för dagen.

MVH
Alias[/quote

:lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).