mån 16 jul 2012, 10:23#180683
Har läst delar av materialet och finner ämnet intressant. Jag slås bl.a. av hur olika fakta kan både framställas och tolkas. Att kvalitetsaspekter kan tala för bra ekonomi i koninuitetsbruk är väl den huvudpunkt jag fastnat för tidigare i liknande diskussioner, men att totalvolym skulle vara jämförbar över en ompoppstid har jag hittills funnit svårsmält. Men nu ser jag i materialet att det område där trakthyggesbruket var bäst i den finska studien var i bördig granskog i södra Finland och sådan mark finns det ju gott om i mina trakter i södra Sverige.
Några motfrågor till dig Peter Lohmander. Inte menat som kritik, men ändå i hög grad väsentliga tycker jag:
Skogsindustrin är viktig ekonomiskt för Sverige varför marken bör producera nära maximalt. Även ur klimataspekt bör (i mina ögon) max möjligt kol bindas.
Om den s.k. paragraf 10-kurvan tas bort helt, hur kan man då påverka
allt skogsbruk (särskilt trakthyggesbruk) i riktning mot ovan nämnda mål? Det finns gott om kortsiktighet bland bolag och ägare. Se t.ex. Vida-tråden här på forumet där avverkningsmogen skog av bolaget på ett skogligt sett närmast perverst sätt "gallrades" ända ner till paragraf 10-kurvan i kortsiktigt syfte att komma över billig råvara. Ska då den s.k. paragraf 5-kurvan, dvs minsta tillåtna förråd för att slippa återbeskogning, istället vara den nya "botten"? Borde man i så fall inte hellre särskilja regler för kontinuitetsbruk från de idag gällande?
Angående lönsamheten. Vad är oddsen för att en genomsnittlig skogsägare (sannolikt äldre eftersom verkligheten ser ut så) klarar att välja just de
optimala gallringsåtgärder som krävs för att kontinuitet ska "slå" trakthyggesbruket? Det har ju tidigare påpekats att trakthyggesbruket är just den
enkla lösningen i skogen. Kontinuitet kräver mer egagemang och
kunskap. Ska denna kunskap köpas och hur ser då kalkylen ut?
Jag är principiellt för frihet att använda rätt brukningssätt i därför lämplig skog, alltså inte negativ till kontinuitetsbruk i sig. Men det får inte medföra ett regelverk som gör det tillåtet att god mark står för fäfot.
Ser fram mot din syn på vilka ytterligare regeländringar du förespråkar utöver att slopa paragraf 10-kurvan.
(Ber i förväg om ursäkt om jag missuppfattat eller svaren står någonstans långt inne i materialet. Har pga dålig sommartäckning endast mäktat genom en del.)