Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 56491 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
svampbob skrev:Om man googlar på de båda begreppen så blir det rätt entydigt vilket begrepp som gäller.
Det märktes efter bara ett par inlägg att Ulf är en bitter rättshaverist och att han ska bättra sig är föga troligt.

otroligt irriterande att få läsa sånt här ...
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, det heter lodgepole pine ”over there”.
eller sånt här .. har jag sagt att pinus contorta HETER tent pole trees, men eftersom ni ifrågasätter vad jag säger så ska jag tala om hur det ligger till med detta idiotträd som ni tydligen från byfånar till professorer hyllar .. för det första är detta träd uppsatt på listan över invasiva arter i usa bland 590 andra https://www.invasiveplantatlas.org/list.html?id=103 .. i sverige står contorta som kategori 4, vilket betyder att om klimatförändringarna gör att det blir liknande förhållanden som där den är bedömd som invasiv så "kan det bli problem" typiskt svenskt krypande för storindustrin .. invasiv art är ju något som skadar ekosystemet, så ni som planterar detta träd får väl dra på er en dumstrut åtminstonde https://sv.wikipedia.org/wiki/Invasiv_art om ni har lite bättre förstånd än svensk skogsindustri .. till ilket inte behövs särskilt hög iq .. ja mycket finns att läsa om detta skitträd, för den röda tråden är just skitträd .. det "common name" är helt rätt lodge pole, men ett ofta använt namn är också twisted pine ... vill ni höra mer så säg till ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509920oj jag glömde ju förklara tent pole, vilket egentligen har samma betydelse som lodge pole, nämligen att det användes i indianernas tipis, alltså tält .. går att läsa på wiki om man orkar bry sig, innan man dömer ut folk som idioter när dom bara säger som det är, men vem fan bryr sig om sanningen i det här skitlandet .. och att vara förbannad är inte att vara bitter, det är snarare varandras motpoler, jag unnar mig själv att bli förbannad minst en gån varje dag, det kan verkligen rekomenderas rena hälsokuren, testa om ni törs .. "Lodgepole pine is named for its common use as structural poles for the Native American tipi shelter."

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509934vi tar en grej till om contortan sen får det väl vara nog .. "Pinus contorta is a serious invasive species of wilding conifer in New Zealand, along with several other western North American pine species. It is listed on the National Pest Plant Accord and is prohibited from sale, commercial propagation, and distribution."

Användarvisningsbild

kalhuggo  
#509936Och?

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509938Ulf 1! Jag tror inte Mellberg har sin skogsfastighet på Nya Zeeland, utan snarare i mellersta Norrland. Alltså är det helt irrelevant för tråden hur vida Contortan är invasiv i Nya Zeeland eller ej!
/Niklas

Användarvisningsbild

svampbob  
ulf 1 skrev:
svampbob skrev:Om man googlar på de båda begreppen så blir det rätt entydigt vilket begrepp som gäller.
Det märktes efter bara ett par inlägg att Ulf är en bitter rättshaverist och att han ska bättra sig är föga troligt.

otroligt irriterande att få läsa sånt här .

Motbevisa mig då visa att du är vuxen nog för att föra en seriös diskussion och visa att det bara är en slump att du har blivit portad från de forum där du har rört dig tidigare. Det skiulle glädja mig om du kunde komma med i matchen och bidra med något konstruktivt istället för som nu bara invektiv och skitsnack.

..
Lars Lundqvist SLU skrev:Nej, det heter lodgepole pine ”over there”.
eller sånt här .. har jag sagt att pinus contorta HETER tent pole trees, men eftersom ni ifrågasätter vad jag säger så ska jag tala om hur det ligger till med detta idiotträd som ni tydligen från byfånar till professorer hyllar .. för det första är detta träd uppsatt på listan över invasiva arter i usa bland 590 andra https://www.invasiveplantatlas.org/list.html?id=103 .. i sverige står contorta som kategori 4, vilket betyder att om klimatförändringarna gör att det blir liknande förhållanden som där den är bedömd som invasiv så "kan det bli problem" typiskt svenskt krypande för storindustrin .. invasiv art är ju något som skadar ekosystemet, så ni som planterar detta träd får väl dra på er en dumstrut åtminstonde https://sv.wikipedia.org/wiki/Invasiv_art om ni har lite bättre förstånd än svensk skogsindustri .. till ilket inte behövs särskilt hög iq .. ja mycket finns att läsa om detta skitträd, för den röda tråden är just skitträd .. det "common name" är helt rätt lodge pole, men ett ofta använt namn är också twisted pine ... vill ni höra mer så säg till ..

Användarvisningsbild

Mellberg  
#509945Om man befinner sig mellan Obbola och Östrand och SCA fortsätter sin satsning på contortan, nog måste det vara en faktor att beakta vid val av trädslag. Stor frihet att sköta contortabestånden, men frågan är vilket planteringsförband som gäller, eller skall man välja sådd.

Helt klart är att contortan skall skötas annorlunda än gran och tall.

TS
Användarvisningsbild

kalhuggo  
#509948Verkar vara egen forskning som gäller, bolagen har ingen bestämd skötselplan iaf.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev: eftersom ni ifrågasätter vad jag säger så ska jag tala om hur det ligger till med detta idiotträd som ni tydligen från byfånar till professorer hyllar .. för det första är detta träd uppsatt på listan över invasiva arter i usa bland 590 andra https://www.invasiveplantatlas.org/list.html?id=103
- - -
invasiv art är ju något som skadar ekosystemet, så ni som planterar detta träd får väl dra på er en dumstrut åtminstonde

Då har vi stora problem inte bara i Sverige utan i stora delar av Europa. På listan finns nämligen tall (Pinus sylvestris), gran (Picea abies), vårtbjörk (Betula pendula), asp (Populus tremula), rönn (Sorbus accuparia), ek (Quercus robur), ...

Våra skogar består alltså bara av invasiva arter och enligt Ulf1 skadar de samtliga ekosystemet, alltså även de som växer på Ulf1:s fastighet. Hur trivs du i dumstruten? :)

boksson  
#509955Ha ha. Den var bra 😀

isteskog  
#509972Här lite om Skogssällskapets fastighet Västerälven där de planterat mycket Contorta. Intressant också Urban Nilssons (forskare på SLU) klarläggande om Contortan.
Läs själva och bilda er en uppfattning! :ugeek:
Länk: https://www.skogssallskapet.se/kunskaps ... tland.html

Användarvisningsbild

Sne4  
#509977Oj oj, det blev till att snabbskumma några sidor....

Tyvärr kommer min erfarenhet av Contorta enbart från Colorado, när jag tillbringade en del tid där. Imponerande tätt klarade de av att växa och snötrycket stod de pall för också på ett bra sätt. Självgallringen var inte så farlig i de täta bestånden. Dock skiljde det en hel del på hur grenarna såg ut på träden som växte vid 2500m höjd och de som växte lägre ner, där det inte var lika tufft klimat.

Så att trädarten klarar snötrycket är ingen tvekan i min mening, frågan är bara hur provenienerna har valts/ändrats över tiden här i Sverige?

Jag bygger på med en fråga här: Hur ser betningsskadorna ut fö er som har både vanlig tall och contorta på markerna?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509981hur många hundra miljarder som våra kommande generationer kommer att få lägga ner på att ta bort contortan står skrivet i stjärnorna, men givetvis så blir det ett förbud .. den följa john lek som svansen bakom slus "vetenskapsmänniskor"ägnar sig åt är baa patetisk, och som jag konstaterade så går skogsmästare och jägmästare från utbildningen med "kunskapen" att contorta bara förökar sig efter brand ... men dom är helt fullärda om möjligheterna för de stora skogsbolagens möjligheter att sälja av de stora skövlade skogsfastigheterna för att sedan med länsstyrelsens goda minne göra ett nytt inköp av en avverkningsfärdig privat fastighet av motsvarande bonitet .. så den långsiktighet i skogsbruket som skapas av den möjligheten är inte värd ett ruttet lingon, då man under en hundraårs cykel byter ut sitt innehav .. vem tar ansvaret, givetvis ingen, jag pekar på område efter område som är helt åt helvete och som inte kommer att sluta bra .. skogsindustrin är befolkad av ryggradslösa människor, och en svans av lurade privata skogsägare med stockholmssyndromet .. https://sv.wikipedia.org/wiki/Stockholmssyndromet .. jag kan tyvärr inte säga annat än vad jag ser .. om contortan förbjuds ligger i våra egna händer, ingen kommer för att hjälpa oss .. http://www.greenpeace.org/sweden/se/nyh ... log/61111/ den totala brist på insikt och handlingskraft som svenska forskare och politiker visar upp, skapas givetvis från den aggressiva och desperata kampen från skogsbolagen att försöka rädda skövlade marker .. detta träd växer lätt på 3000 meters höjd, så vi kan ta bort ordet trädgräns i våra lagar .. jag har i den här frågan gjort vad jag kan, och lämnar över till människors förstånd, särskilt forskarnas att vidta de åtgärder som måste göras .. http://nelson.govt.nz/environment/biodi ... -contorta/ .. man får hoppas det ordnar sig ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509982de latinska namnen är ofta en bra definition på vad det rör sig om för växt, contorta kommer från contorted, vilket betyder förvriden ...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509984och kampen kommer att pågå i 100 år .. http://www.stuff.co.nz/environment/9248 ... comes-next

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).