Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 156144 visningar 48 följer Svara, dela mm...   

Re: Lövträd som ger pengar

Avslutat-02  
Fredrik Reuter skrev:Nu är det snart två sidor flams och nu börjar också orerandet. Nu är det stopp för detta annars blir det varningar!

On topic, lövträd verkar kunna ge pengar i USA. Enligt utsago går det ganska bra för dessa killar i Ohio.

https://www.urbntimber.com/slabs

Möjligt, jag med flera har frågat ett antal gånger vart är diskussionen om lövträdens ekonomi..
Och löften på listor...

Inget har ännu kommit..behöver inte göra det heller för min del..för jag har och kan redan svaret på dessa frågor....

Är mycket som skall frysa eller brinna i helvetet innan lövträden når upp till barrets ekonomi...

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Fredrik Reuter skrev:On topic, lövträd verkar kunna ge pengar i USA. Enligt utsago går det ganska bra för dessa killar i Ohio.

Det är ett litet annat upplägg än det som presenterats i denna tråd:

"The wood slabs are stacked and air-dry for 12 to 24 months to preserve their vibrant colors and rich character. Completing the drying process, each live edge slab is kiln-dried for three months resulting in a single digit moisture content to ensure stability and longevity for your furniture."

1-2 år lufttorkning och sen 3 månader ugnstorkning ner till en fukthalt under 10%. Där är det definitivt inte fråga om några svampangripna, halvfuktiga träskivor.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#652198 Här är det plommonträ som det blir bla smörknivar av.

Användarvisningsbild

halvproffs  
#652199 Detta plommonträvirke har jag låtit torka i flera år med barken på. Likadant har jag gjort med äppelträ. Trådens titel är nog inte till för smörknivar kom jag på så admin får väl ta bort det om han vill. Lätt att det spårar ur.
Senast redigerad av halvproffs lör 27 jun 2020, 07:02, redigerad totalt 1 gång.

Avslutat-02  
#652200 Tur du kan förädla själv, för hade du försökt sälja detta till industrin hade inte ens högen för energiveden dugit....

Kommer bli fina smörknivar av detta..
Virket är väldigt fint, och synd att kast bort...
Tyckte det var synd på syrenen som far sågade ner i fjol att den var lite röten i mitten, hade blivit jättefina ämnen, med det där lila ränderna i...knivskaft kanske? ..pepparkvarn? Jaja det åkte i veden, och är borta nu...tyvärr...

Avslutat-02  
halvproffs skrev:Detta plommonträvirke har jag låtit torka i flera år med barken på. Likadant har jag gjort med äppelträ.

Det är väl lite det som är en hemlighet med lövet... Virket måste få åldras och torka i sin takt..?....

Användarvisningsbild

ulf 1  
#652208 Det är viktigt att låta slöjdvirke torka länge, jag har därför givetvis startat en del av min brädgård med ett enormt parti av logtorkat virke, mellan 10-20 år har detta lövvirke legat och jag skulle nog inte ha tänkt på att rikta min marknadsföring till slöjdare om jag inte haft detta stora parti.
Nu är det så att det jag får från olika håll alltid har helt skilda historier, ett parti Ek hade legat 20 år ute efter att det avverkats, de som inte legat direkt på backen var helt klara att göra bord av när jag sågade dom, detta händer ofta med träd från trädgårdar och parker oxå, de har stått och torkat och är färdiga att hyvla och bearbeta direkt efter sågning.
Träd är inget dött material som går att sätta in i en industris kalkyler och storproduktion, de är alla individer, och måste behandlas som sådana.
I går sålde jag 80 kvadratmeter vildmarkspanel av gran den är helt färsk och är antagligen redan uppspikad, då får man spika med en teknik att den kan krympa utan att spiken spräcker brädorna när de krymper, det ska jag berätta en annan gång.
Mitt standardsortiment med brädor reglar och plank är ju också något som hör till en riktig brädgård, men så mycket bekymmer som de flesta verkar ha med vad jag gör, så förstår jag att min brädgård kommer att bli helt unik.
Ni vet vad jag sagt, om man ska få vara ensam om något, ja då är det Hard to copy som gäller.
Lars säger "Nej, eftersom det jag och andra "skogsforskare" forskar om är skogen, inte industrin. Själv tillhör jag dom som forskar om skogsskötsel och skogsproduktion, och då är målet med forskningen att förstå hur träden och bestånden växer och hur de reagerar på olika ingrepp."
Det Lars gör här är att låtsas som att inte industrin påverkar forskningen, vilket ursäkta, är ren bullshit.
I utlysningarna i dag ska en forskare redan i ansökan ange hur resultatet ska implementeras.
Och givetvis är all ny riktig forskning, som kommer fram kring hur skogar borde skötas, alldeles för jobbig för industrin och entreprenörerna ska bry sig, och forkarna känner att det här blir för krävande så man ignorerar, lägger i paperskorgen och går vidare i sin bullshittvärld.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Lars säger "Nej, eftersom det jag och andra "skogsforskare" forskar om är skogen, inte industrin. Själv tillhör jag dom som forskar om skogsskötsel och skogsproduktion, och då är målet med forskningen att förstå hur träden och bestånden växer och hur de reagerar på olika ingrepp."
Det Lars gör här är att låtsas som att inte industrin påverkar forskningen, vilket ursäkta, är ren bullshit.
I utlysningarna i dag ska en forskare redan i ansökan ange hur resultatet ska implementeras.

Nej.

Det man anger i ansökan är "projektets möjliga samhällsnytta och planerad kommunikation med intressenter/användare".

Användarvisningsbild

ulf 1  
#652299 Jasså.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#652327 ...???

Användarvisningsbild

pyntan  
#652330 Eftersom det verkar vara både fram och tillbaka i tråden så efterfrågar jag en lista där det går att utläsa ungefär när olika (löv)träd släpper sina frön.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#652351 "Andelen beställd forskning har ökat. I en artikel i Expressen den 15 april skriver journalisten Victoria Enqvist om den av företag beställda forskningen och hur företagen manipulerar massmedia, allmänhet och beslutsfattare. Hon visar i artikeln hur i övrigt välrenommerade svenska forskare frivilligt medverkar i denna vilseledande manipulation."
Lars, du är snart den sista forskare som förnekar sakernas tillstånd.
Pyntan, många lövträd har svårt att självföröka sig längre norrut, då frön inte hinner mogna där de är planterade.
Men där de självförökar sig så blir det förstås frön, tidigast är Almen som släpper frön just nu i Juni Juli, Fågelbär/Körsbär är ju mogna i juli, Lönn i september, Avenbok och Lind oktober nov.
Lägg ett lakan under trädet och slå lite på grenarna eller låt lakanet ligga några dagar om du ska ha många frön, de flesta fröer som man tar själv behöver frövila,(simulerad vinter) i kylskåpet, eller tom i frysfacket.
Läs denna fantastiska blogg, som Jonas har, så får du lära dig hur man klarar att få fram träd från frön.
http://trees.tamlin.se/?page_id=2

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#652356 Ulf, ditt citat kommer från en sedan länge nedlagd blogg som primärt handlade om whiplashskador. Den artkel som bloggaren hänvisade till (men som inte finns på nätet) handlade om hur ett företag som säljer naturläkemedel beställde en opinionsundersökning från SIFO med frågor om sömn.

Så det handlade alltså varken om skog, skogsindustri, forskning eller finansiering av forskning.

Förstod du inte det du läste eller var det ett medvetet försök att vilseleda?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#652364 Jag pratar om forskare, är du finare forskare än alla andra forskare, varför säger du då inte rent ut att "SLU är finare okorrumperade forskare än alla andra forskare, du gör ju alltid hänvisningar till FORSKARE generellt.
Det tragiska är ju att paradigmet på SLU skogsforskning dömer ut all skogsforskning som inkräktar på produktionen, och som inte visar vad SLU och Skogforsk produktionsforskning lägger ut som sanningar om produktionsskogarna.
Massor av debattinlägg från oroliga forskare avfärdas som nonsens och du är ju en av dom.
Så du får bestämma dig, talar du för forskarna generellt, skogsforskning i världen, skogsforskning i Sverige eller forskarna på SLU (som är bättre och okorrumperade) jag tog artikeln från expressen som en generell utveckling som just nu diskuteras i alla forskarläger, vad gör man som forskare för att inte bli korrumperad.
Svaret är ... ingenting, det är som med övervakningen av oss människor, man accepterar det motvilligt, att det mesta i skogsforkningen är beställningsverk från politik och industri är väl numera löjligt att förneka.
Och hur ska då vi små skogsägare vara säkra på att det är sant att det inte går att få någon lönsamhet med Löv i våra skogar, eller blandbestånd eller hyggesfritt, om du inte förstår vad jag pratar om, blir jag orolig att vi blivit grundlurade av en bunt forskare som har skogsindustrins bästa för sina ögon.

TS

Avslutat-02  
#652367 Söndag morgon...inga lövträd i sikte...
Och ändå sommar....

Jösses...

Ekonomin lyser fortfarande med sin frånvaro....

Annons:
Farma LF8 Tour
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).