lör 27 jun 2020, 07:30#652208
Det är viktigt att låta slöjdvirke torka länge, jag har därför givetvis startat en del av min brädgård med ett enormt parti av logtorkat virke, mellan 10-20 år har detta lövvirke legat och jag skulle nog inte ha tänkt på att rikta min marknadsföring till slöjdare om jag inte haft detta stora parti.
Nu är det så att det jag får från olika håll alltid har helt skilda historier, ett parti Ek hade legat 20 år ute efter att det avverkats, de som inte legat direkt på backen var helt klara att göra bord av när jag sågade dom, detta händer ofta med träd från trädgårdar och parker oxå, de har stått och torkat och är färdiga att hyvla och bearbeta direkt efter sågning.
Träd är inget dött material som går att sätta in i en industris kalkyler och storproduktion, de är alla individer, och måste behandlas som sådana.
I går sålde jag 80 kvadratmeter vildmarkspanel av gran den är helt färsk och är antagligen redan uppspikad, då får man spika med en teknik att den kan krympa utan att spiken spräcker brädorna när de krymper, det ska jag berätta en annan gång.
Mitt standardsortiment med brädor reglar och plank är ju också något som hör till en riktig brädgård, men så mycket bekymmer som de flesta verkar ha med vad jag gör, så förstår jag att min brädgård kommer att bli helt unik.
Ni vet vad jag sagt, om man ska få vara ensam om något, ja då är det Hard to copy som gäller.
Lars säger "Nej, eftersom det jag och andra "skogsforskare" forskar om är skogen, inte industrin. Själv tillhör jag dom som forskar om skogsskötsel och skogsproduktion, och då är målet med forskningen att förstå hur träden och bestånden växer och hur de reagerar på olika ingrepp."
Det Lars gör här är att låtsas som att inte industrin påverkar forskningen, vilket ursäkta, är ren bullshit.
I utlysningarna i dag ska en forskare redan i ansökan ange hur resultatet ska implementeras.
Och givetvis är all ny riktig forskning, som kommer fram kring hur skogar borde skötas, alldeles för jobbig för industrin och entreprenörerna ska bry sig, och forkarna känner att det här blir för krävande så man ignorerar, lägger i paperskorgen och går vidare i sin bullshittvärld.