Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Kvalitetsvirke fura

175 inlägg 44178 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Kvalitetsvirke fura

Elis76  
hfab skrev:Men nog hade väl förädlingsvinsten kunnat öka, om föreningarna velat sälja vidare det någon annan kan förädla?

Nu har ju exempelvis Norra, i alla fall för tillfället skall jag tillägga, beslutat sig för att inte förädla mer än man gör idag. Anledningen kan stavas stora investeringskostnader med osäkert utfall. För tillfället investerar Norra i Norra Timber i stället.

Vad som gäller för Södras förädlingsambitioner låter jag någon annan svara på.

Användarvisningsbild

Sjögården  
hfab skrev:
Elis76 skrev:Så genom att leverera sitt virke till sin förening, får man del av förädlingsvinsten vilket man inte får om man levererar till en privat eller statlig koncern.

Men nog hade väl förädlingsvinsten kunnat öka, om föreningarna velat sälja vidare det någon annan kan förädla?

Södra både säljer och byter timmer framförallt där andra kan ta ut mervärdet på marknaden.
Rotstockar av tall, övergrovt grantimmer och ektimmer är väl tydligaste exemplet.
Förädling av specialkvaliteter mår bäst i mindre företag med snabba beslutsvägar och örat på marknaden.😉

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:Noterade att senaste handeln med emitterade insatser landade på 135 % av nominella värdet.
Många räknar med hög insatsränta när vinsten skall fördelas…😉

Om du menar Södra så blev det 130% för emitterat kapital.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Mangan skrev:
Sjögården skrev:Noterade att senaste handeln med emitterade insatser landade på 135 % av nominella värdet.

Nej det var augusti, septemberhandeln hamnade på 135, kollade nyss på inloggade hemsidan.

hfab  
Elis76 skrev:
Nu har ju exempelvis Norra, i alla fall för tillfället skall jag tillägga, beslutat sig för att inte förädla mer än man gör idag. Anledningen kan stavas stora investeringskostnader med osäkert utfall. För tillfället investerar Norra i Norra Timber i stället.

Det är väl lite av problemet.
Norra kan inte låta någon köpa det dom inte själva kan förädla.

Virke som inte passar in i Norras sågverk blir flis.
Många gånger hade en småsågare kunnat förädla istället.

Men nu är ju Norra precis som SCA livrädda för att någon liten småsågare ska tjäna en liten slant. Då kan ju uppstickaren bli kaxig och börja konkurrera på bulkmarknaden.

Är det svårt att förstå att det är inte är samma kunder som köper splintvirke på byggmax som den som köper tätvuxen kärnfura?

Torleif  
#774292Jag håller med älgfoderodlaren.
I Tyskland betalas det ett verkligt bra pristillägg för övergrovt. Det har jag både läst och fått berättat för mig av en tysk före detta skogsarbetare. Eftersom man dels får bättre sågutbyte av det och dels kan såga dimensioner som inte går att få ur vanlig klenstock.
Det är enbart prispolitik och oligopol och ingenting annat som gör att det är svårt att få vettiga pengar för övergrovt i Finland och Sverige.

Användarvisningsbild

Elis76  
Torleif skrev:Jag håller med älgfoderodlaren.
I Tyskland betalas det ett verkligt bra pristillägg för övergrovt. Det har jag både läst och fått berättat för mig av en tysk före detta skogsarbetare. Eftersom man dels får bättre sågutbyte av det och dels kan såga dimensioner som inte går att få ur vanlig klenstock.
Det är enbart prispolitik och oligopol och ingenting annat som gör att det är svårt att få vettiga pengar för övergrovt i Finland och Sverige.

Åker man till Bayern, Österrike och Schweiz har de en annan byggnadstradition än i Sverige. I Sverige slutade vi bygga hus i timmer efter andra världskriget.

Fönster är numera gjorda av aluminiumprofiler snarare än av senvuxen gran.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774305...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Elis76  
#774306Jag tror inte vi är på väg dit, inte vi nu levande i alla fall. Möjligtvis framtida generationer.

Användarvisningsbild

Sjögården  
Älgfoderodlare skrev:"Åker man till Bayern, Österrike och Schweiz har de en annan byggnadstradition än i Sverige. I Sverige slutade vi bygga hus i timmer efter andra världskriget."

Men det är ju den förändringen man vill tillbaka till i större utsträckning, att bygga mer i långlivade träprodukter för att binda mer CO2. Om man då dessutom låter träd stå längre, bli grövre o binda mer CO2 innan man tar ner dom. Så får man ut mer av såna långlivade produkter / träd.

Det kommer alltid behövas små kvantiteter av tätvuxna timmerträd som är huggna i bestånd som är skötta eller oskötta på ett lite eget sätt.De kommer ur skogen till högt pris och till höga kostnader för avverkning ,transport och särhållning.
Men huvudparten av de som köper vårt virke vill ha raka, lagom frodvuxna, lagom finkvistiga timmerträd för ett rimligt pris.
Det fungerar med aktiv skötsel och hög produktion och också med måttliga omloppstider.
Och är faktiskt också klimatsmart då en hög tillväxt också är en faktor i klimatsmart skogsbruk.
Så egentligen behövs bägge varianterna av skogsbruk precis som idag.. 😉

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#774314...
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 16 dec 2022, 08:47, redigerad totalt 1 gång.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Sjögården skrev:
Mangan skrev:

Nej det var augusti, septemberhandeln hamnade på 135, kollade nyss på inloggade hemsidan.

Men vafan, jag uppdaterade ju sidan precis innan? 😎

Användarvisningsbild

Elis76  
#774316Bra skrivet @Sjögården

Användarvisningsbild

Sjögården  
Elis76 skrev:Bra skrivet @Sjögården

Man tackar, även en blind höna kan hitta ett korn.. 😉

Användarvisningsbild

Sjögården  
#774318Men vafan, jag uppdaterade ju sidan precis innan? 😎[/quote]
Kom nog in sekunden efter dig.. 😉

Annons:
Eco Log
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).