Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 56384 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:att lars lundqvist skulle komma till contortans försvar var överraskande ..

Ännu ett lysande exempel på hur Ulf1 ser på världen: alla som inte håller med är motståndare; alla som inte säger att det Ulf ogillar är åt helvete antas försvara, förspråka, propagera för det Ulf ogillar. I Ulf1:s värld finns inget utrymme för nyanser, inget intresse att lära sig mer om inte det nya styrker den redan förutfattade åsikten.

Du skulle lära dig mer och få en större förståelse för hur andra tänker och resonerar om du lyssnade och läste utan att direkt filtrera allt du hör/ser.

Om du läser mina inlägg en gång till så borde du se att jag faktiskt varken försvarar eller angriper contorta utan bara ger ytterligar information för att vidga bilden.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509742lars om jag nu ibland drar förhastade slutsatser pga att jag har lite förutfattade/bestämda åsikter om hur saker är och borde vara, så föredrar jag det framför att vara hal som en ål .. här tex gjorde jag ett för snabbt konstaterande utifrån mina förutfattade åsikter som jag inte kan göra mig av med, då det allt för ofta stämmer .. ja isteskog, nu skäms jag .. det jag läste i hast var ju det här ... " 300 000 hektar : Hittills handlar det om provsågningar men SCA planerar att starta kontinuerlig produktion av contortaträvaror. Bolaget har nu contorta på cirka 300 000 hektar, mer än halva det svenska beståndet, och räknar med att under de närmaste 20-30 åren producera en till två miljoner kubimeter contortavirke per år." .. det var det där med "halva svenska beståndet" och jag som alltid tjatar om att vi ska tänka själva, ursäkta mig om det går .. ett litet tips till er privata skogsägare som fortfarande inte tagits av fibertalibanerna .. inom några få år kommer de som inte bedriver kalhyggesbruk att ha många fördelar .... och möjligheter till betydligt större inkomster på sin skog .. att en naturlig skog är överlägsen en plantering behövs inte ens bevisas, det är ju en självklarhet, men det revolutionerande är till sist vad konsumenterna tycker, hur än ett samhälle ser ut så är det trots allt konsumtionen som är grunden för oss företagare, och därmed landet, kan vi inte sälja så går vi under .. eftersom kalhygget är fel på så många sätt kommer det att få en döskallestämpel på sig, och inget vore bättre för oss alla, då det är helt oundvikligt, så är ju förr ju bättre .. vi har bara att anpassa oss, det har vi gjort så många gånger under århundradena så det blir inga stora problem .. den som har en kristallkula har i såna skeden alla möjligheter att tjäna pengar på omställningen .. och nu ger jag alla chansen till att titta i denna kristallkula genom mig .. kvalitet på virke, belönas enormt mycket mer om några år, efterfrågan på virke från kalhyggesfritt skogsbruk kommer att göra dessa skogar de enda lönsamma, löv blir uppvärderat, att hyra en enkel stuga "mitt" i en skog blir givetvis ett måste någon gång varje år för en storstadsbo .. fastigheter med naturskogar kommer att öka i pris medan planterade skogsfastigheter blir mycket svårsålda utan förlust .. kombiskördare/skotare kommer att göra det enkelt att skörda hyggesfria skogar, och till slut vi skogsägare kommer att vara beundrade av allmänheten, särskilt naturmänniskorna, och vi kommer att må så bra av det .. det är ingen ide att kämpa emot, det är så här det blir ..

Användarvisningsbild

Mellberg  
#509744Mycket talar för att jag kommer att planera för ett contortabestånd detta år. Vet att grannen kommer att avverka mot rågången, så det är nog bara att haka på där.

Inte så mycket negativt längre om contortan, och vem vill tacka nej till en produktionsökning på upp mot 50 %.

Pratade igår med en representant för ett av de största bolagen. De gallrade bestånden upp till en viss höjd, var den höjden passerad, körde man ogallrat!

TS
Användarvisningsbild

svampbob  
Mellberg skrev:Mycket talar för att jag kommer att planera för ett contortabestånd detta år. Vet att grannen kommer att avverka mot rågången, så det är nog bara att haka på där.

Inte så mycket negativt längre om contortan, och vem vill tacka nej till en produktionsökning på upp mot 50 %.

Pratade igår med en representant för ett av de största bolagen. De gallrade bestånden upp till en viss höjd, var den höjden passerad, körde man ogallrat!

Hur yta tänker du dig att plantera Contorta på? Vi planterade ca ett ha för tio år sedan och vanlig tall på resten av hygget. Såhär i backspegeln hade det gärna ha fått varit en större fläck Contorta.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509777ja contorta är ju trädet med stort T i dårarnas paradis, så lycka till ... när man läser lite mellan raderna som jag alltid gör så blir man ofta sittande som en fågelholk .. vad har bolagen för sig egentligen, man hatar ordet skövling och blånekar alltid för oss som påpekar det .. men då tar vi det här contortaplantaget på 100 hektar, så många frågor, men inga svar ..
... skogssällskapet köper år 2000 flera hundra hektar "gamla hyggen" bara en sån grej, vem hur varför .. de ligger på 600 meters höjd, har man avverkat flera hundr hektar på 600 meters höjd, varför, vad sa skogsstyrelsen, vi gör väl inga flera hundra hektar stora hyggen, säger herman, varför fick man tillstånd .. osv .. ja nu har skogsällskappet tydligen köpt skövlingen, nä just ja, vi skövlar inte .. ja då köper dom och planterar med tall, men det skiter sig efter 10 år så finns 200 plantor i bedrövligt tillstånd kvar, snilleblixt, man har varit på excursion med sca, och deras bagdad bob har förklarat att det här trädet funkar övverallt, men va skönt för alla skövlade marker som inte längre orka föda ett träd, contorta kan inen stoppa, bara att köra .. ja herregud va vi bär oss åt ... http://www.landskogsbruk.se/skog/bytte- ... -contorta/ man får hoppas att vi sansar oss, annars blir det jobbigt för dom som ska ta över, som våra barn tex ...

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509778" Ett 40-tal skogsägare från hela Jämtland har samlats för en skogsdag på Skogssällskapets egen fastighet.
Marken på Västerälven är mycket mager. Mattias Berglund berättar om hur föryngringen som planterades tog sig dåligt. Av tallplantorna klarade sig bara ett par hundra stycken per hektar, och de såg dessutom riktigt risiga ut.
Så 2011 stod vi inför ett nytt beslut – skulle vi låta det vara eller skulle vi göra om och prova contortatall istället?" fågelholk igen, skulle man "låta det vara" ... med 200 plantor ... och vem köpte man flera 100 hektar oplanterade av, på 600 meters höjd .. ja man får väl hoppas att det snart är över .. ni vet det där med frihet under ansvar, för bolagen ..vilken annan näring har fått det .....

Användarvisningsbild

Mellberg  
#509781Kommer nog att handla om 5 - 10 ha, vill om möjligt söka naturliga beståndsgränser. Allt får då bli contorta . Förbandet vid plantering ca 2 m = 2500 plantor/ha. Alternativet sådd klart intressant, då får man ev. tänka sig en plantröjning till 1 m förband = ca 10.000 plantor/ha och sedan självgallring.

Om detta är ett bra beslut vet vi först om 50 år. Att ta till vara skogsmarkens produktionsförmåga med framsynt skogsskötsel har varit en framgångssaga för landet de sista 100 åren! Inget talar för att det blir så mycket annorlunda de kommande 100 åren.

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
1524765105_skogsaellskapet_2018.jpg
det hycklas och ljugs nog inte så mycket i någon annan näring, skogsällskapet står för "hållbarhet i skogsbruket" och vem säger inte det av alla hycklande stora skogsägare, bolag och korkade politiker men gissa om det blir hållbart att vara så långt bort från sanningen, i långa loppet .. vi gör ju inga stora kalhyggen längre, "det var nåt man gjorde förr i tiden" så låt oss titta vad skogssällskapet gjort de senast fem åren https://www.skogssallskapet.se/om-oss.html och jag mätte bara en av många enorma avverkningar dom gjort på 600 meters höjd, den här var över 140 hektar, man brukar säga från herman, lars och övriga mytspridare att snittet är 5 hektar, men va fan har snittet med 140 hektar att göra, om du sitter med fötterna i kokande vatten och arselet på ett isblock så kanske du har kroppstemperatur i snitt men inte fan hjälper det dig ...

Axl  
#509790Ulf kan du inte starta en egen tråd istället för att skriva en massa som inte har med saken att göra i andras trådar.

Jag tror att det är en utmärkt idé att sköta contorta med få eller inga gallringar. I Canada har jag för mig att dom också kallar den för lodge pole pine för att dom blir så långa och raka... det är ju inte riktigt den bilden man har i Sverige.

Användarvisningsbild

ulf 1  
1524812100_reservat.jpg
du trodde helt fel axl .. TENT pole pine kallas contortan i kanada och det är ju inte speciellt smickrande, men som vanligt i svenskt skogsbruksbeskrivning så förvanskas all fakta till något som ska verka bra, hur galet det än är .. att skogssällskapet som verkar för hållbar och ekologiskt skogsbruk nu har en 1400 hektar stor skogsfastighet på 600 meters höjd där 90% är kalhyggen eller nyplanterad skog i olika stadier av förfall och där man nu avverkar/retaurerar ungskog som inte kan växa i de skövlade markerna .. och som i ett SISTA desperat försök att rädda sin investering planterar den invasiva contortan är ju bara ytterligare ett bevis på den skövling som pågår i svensk natur just nu .. om man hade tagit till sig de senaste tio årens forskning, (inte i sverige) så hade man förstått att dessa en gång så fantastiska skogar på 600 meters höjd behöver minst 200 år på sig att bli stabila igen efter skövlingen, och det gäller så små enheter som en hektar .. här är ju allt borta, så frågan är om det inte blir ännu ett bevis på att vi är galna .. man kan helt enkelt inte kalhugga såna skogar för de nya träden behöver symbioset med svamparna för att klara att växa upp ... men svamparna som också behöver trädens fotosyntes för att överleva, dog ju när träden togs bort, det är en brutal avverkning som tar minst 200 år att reparera, vilka idioter ... och certifierade är dom också .. en certifiering som är värd lika mycket som min toarulle .. men inte nog med detta, nu ska det bli vindkraftverk en masse på hyggena, blir något att titta på för häpna turister som besöker myrarna på västra sidan som blev, kanske kommer skogssällskapet att dika dom och pröva contorta, eller vad säger ni ansvarsfulla skogsmänniskor ..

Palakangas  
#509863"TENT pole pine", vart fick du det i från. De kallas lodge pole pine och ingenting annat. Men det struntar du väl fullständigt i. Som allt annat som inte passar dig.

Användarvisningsbild

Mellberg  
#509865Har en lyckad 10-årig granföryngring på ca 20 ha på detta skifte, så det borde gå bra med contorta också.

Vad jag förstått så fortsätter SCA med contortan på tillåten areal? Kunskapen om trädslaget är nu på en helt annan nivå än för 50 år sedan. Därför känns det säkrare att idag använda trädslaget på en del av arealen.

Provade 30-40 plantor 1970, med mindre lyckat resultat. Några lever fortfarande!

TS
Användarvisningsbild

ulf 1  
#509870palakangas det där med tent pole är gammalt som gatan, många gånger har jag hört det, det här skrev en som bott i kanada i många år "Contorta är en styggelse, de snillen som kom på den idén skulle ha straffats på lämpligt sätt.
Contorta kallas för övrigt tent-pole-trees “over there” och när det gäller kunskaperna om contorta här hemma i sverige så är den lika med noll, hörde faktiskt så sent som i morse den ansvarige för contortaplanteringarna vid västerälven 1 ... fastigheten som skogssällskapet planterar med contorta, hundratals hektar, säga åt mig att "contortan kan bara självså vid brand, han gick ut skogsskolan för tre år sen ... jag pratade med honom för att få reda på vem som sålde till skogssällskapet, och jag blev ju inte lugnare av att en ny generation nu tar över tänkandet i svenskt skogsbruk, upplärda av lars lundqvist med kollegor ..

Användarvisningsbild

svampbob  
Palakangas skrev:"TENT pole pine", vart fick du det i från. De kallas lodge pole pine och ingenting annat. Men det struntar du väl fullständigt i. Som allt annat som inte passar dig.

Om man googlar på de båda begreppen så blir det rätt entydigt vilket begrepp som gäller.
Det märktes efter bara ett par inlägg att Ulf är en bitter rättshaverist och att han ska bättra sig är föga troligt.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#509880Nej, det heter lodgepole pine ”over there”.

https://treecanada.ca/resources/trees-o ... latifolia/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).