Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogsinsikt

86 inlägg 16557 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799629
Josephine skrev:
Det har ju visat sig att bäckar och mindre åar där det tidigare fanns öring, där har fisken helt försvunnit när vattenflödet har påverkats bland annat av modernt skogsbruk.

Söndags-hälsningar,
Josephine


Inte för att jag kan sånt här, men jag tror att det finns fler orsaker, försurningen kanske, en massa föroreningar från industri, som förr gick rätt ut i naturen utan rening.

Pratade med en som hade varit med på någon form av provfiske i en bäck / å, där hittade man fisk som varit borta länge, detta tyder kanske på att i alla fall det vattendraget håller på att återhämta sig? troligen med stor hjälp av kalkning, minskade utsläpp från industri och hushåll, bättre rening av vatten....

Så att skylla allt på skogsbruket är kanske lite fel!?

Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

jannee  
#799633 En sak som i alla fall är säker är att luften idag inte är bättre än vad den var för 20 eller 30 år sedan.
Jag grundar min uppfattning på hur gräsmattorna mår. Med all den mossbildning som idag bildas kan endast bero på vår dåliga luft.
En vall som har legat i 5 år visar idag tendenser till att bli mossbelupen, var inget som skedde längre tillbaka i tiden.
Snön som faller ser till början ut att vara vit men efter något/några dygn börjar den bli grå just p.g.a.alla luftföroreningar.
Ett vitt staket är oftast grönt inom några år, ok förr innehöll färgen bly men det kan inte vara enda orsaken till att mögel/mossa bildas så snabbt.
Tvättade stenplattorna med klorin, fick dem i nyskick, året efter är de återigen gröna av just mossa.
Tror inte skogen eller skogsskötsel är någon större bov när det gäller föroreningar, här nere i söder får man nog skylla på den västerländska industrin (Holland och England).
Det är just utsläppen i luften som påverkar vår närmiljö som mest, både dagligen men även långsiktigt.
Fordonsflottans utsläpp av farliga ämnen har ju minskat, dock ökar de försurande ämnena - vad kan det bero på.?

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

anersimyra  
#799637 https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf Lite fakta kring luftkvaliteten..🙂👍

Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

jannee  
#799638 Läser man IVL Rapporten borde allt var bra eller betydligt bättre, varför är det då som det är?
Vad är det som inte mäts eller döljs?

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

anersimyra  
#799640 En rik förekomst av lavar och mossor är i själva verket en indikator på ren luft. https://studentportal.gu.se/digitalAsse ... ansson.pdf

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

Josephine  
#799715
anersimyra skrev:En rik förekomst av lavar och mossor är i själva verket en indikator på ren luft. https://studentportal.gu.se/digitalAsse ... ansson.pdf


Intressant utveckling av tråden! :-)

Om lavar och mossor - det är väl som med andra växter och djur; en del arter gynnas och andra missgynnas?
Mosstillväxten kanske beror på andra faktorer än surt regn?

och för att återknyta lite till ämnet om att bevara skog - jag lyssnar nu på Skogspodden, det rekommenderade avsnittet med dig @Lars och det blir lite festligt det där att i en genomskiktad skog blir man tvungen att öppna upp gläntor för att gynna arter som nu gynnas av trakthyggesbruket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799736 En bekant nämnde under pandemin att utemöblerna höll sig vita.Det gick ju nästan inga plan under en period då, var tomt och tyst i skyn. Att bo under inflygningspassage till Gardemoen sätter tydligen sina spår.

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

anersimyra  
#799741
bengt.a skrev:En bekant nämnde under pandemin att utemöblerna höll sig vita.Det gick ju nästan inga plan under en period då, var tomt och tyst i skyn. Att bo under inflygningspassage till Gardemoen sätter tydligen sina spår.

Alger gynnas av nedfall av kväveoxider som ju är en biprodukt från förbränning av bland annat flygbränsle.

Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

jannee  
#799746 Har även märkt att mosstillväxten eller alger varierar lite år från år.
Regnet eller fukt har en stor betydelse för tillväxten.
Hitintills denna vår är fortfarande stenplattorna fria påväxt, ifjol vid denna tid var de helt gröna, ändå vart de rengjorda under året innan.

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

Lars Lundqvist SLU  
#799753 (jag kikar ut…)
Mmm… dom har precis tinat fram. Ingenting alls växer, utom nåt slags vårlökar längs sydväggen i solskenet. Men det är bara en knapp halvmeter snö kvar, så det blir nog snöfritt till 1 maj. 😀

Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

Bosse1  
#799836 Särintresset turism: Det blev ganska ..gran ?? 😀


Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

isteskog  
#799841 Han kanske vill ha en generation margranar? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

Lars Lundqvist SLU  
#799842 Leif Öster gör samma misstag som nästan alla från "alternativ"-sidan: Man pratar bara om avverkning här-och-nu, inte om hur det blir sen. Hur ser skogen ut om 10, 20, 50 år? Vad är nästa åtgärd och när?

Om det inte spelar nån roll hur det blir sen så är det exploaterande avverkning och inte uthålligt skogsbruk.
Om det inte finns en långsiktig plan så var det en rent exploaterande avverkning.
Om avverkningen bara hade som syfte att tjäna lite pengar just nu så var det en exploaterande avverkning.

Om syftet inte vara att tjäna pengar och det inte finns nån långsiktig plan, varför i hela friden avverka alls?

Avatar Fallback

Re: Skogsinsikt

Fixaren1  
#799870 Ja i den filmen var det klassisk tallmark men det som kommer underifrån är gran som inte på något vis är ett hållbart trädslag just där. Jag är positivt nyfiken på kontinuitetsskogsbruk men ju mer jag lär mig desto mer skeptisk blir jag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsinsikt

Sjögården  
#799911 Det var nog ett av de bästa exemplen på hur tokigt det kan bli.
Att stegvis ersätta den fina tallen med undertryckta margranar och tro att det skall bli skog av det på tallmark är nog ren kapitalförstöring.
Har sett en del goda exempel med bättre förutsättningar men detta är det inte.
Trodde nog Leif Öster om bättre..😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).