Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Contorta och gallringsfritt?

202 inlägg 56382 visningar 38 följer Svara, dela mm...  
Den här tråden har en sammanfattning på första sidan.
Användarvisningsbild

Re: Contorta och gallringsfritt?

ulf 1  
#509609det finns saker som man inte behöver/ska vara utbildad vetenskapsman för att kunna ha en bättre analys av .. läs einstein "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." ... när jag ser hur sveriges forskare (ja just dom) dansar runt guldkalven, svenska skogar, med industri och politik blir jag bedrövad .. vi får varje dag höra hur den svenska skogen ska räcka till det eller det, inga stora reflektioner på om det är möjligt, vi skattebetalare betalar miljarder till industrin varje år för rena hittepå projekten initierade av industri och forskning i samförstånd, idag fick jag på ekot höra hur naturvårdsverket ger över 100 miljoner till ett sågverk för att dom ska göra tallolja (tror jag dom sa) av restprodukterna, men var inte dom redan bokade för pellets, stallströ, etanol, fiberplattor, massakok, träkol, biogas, textil, plaster, ja tom läkemedel och matvaror vi har panncentraler som skriker efter något att elda, alla som behöver träd i sin produktion börjar få svårt att köpa in dessa och vi har nu lagt i en ny växel för att ÖKA med er forkare och korkade naiva politiker villt påhejande .. när ska vi lugna ner oss och bli realister, varför ignoreras de forskare som höjer ett varningen finger, varför vinner alltid fibertalibanerna .. ställ den frågan till sveriges forskare, ni kan inte längre låtsas som ni inte har något med detta orealistiska överuttag att göra.. på forumet här har många viktiga saker kommit fram, alla som är till nackdel för skogsindustrin ignoreras eller ifrågasätts, du har nyss fått en hel drös med likes på ditt förra svar, är det någon utanför industrin eller kalhyllandet som gillar vad du säger tror du .. det borde ge en tankeställare om det jag säger om er forskare, ska ni verkligen hyllas av storindustrin riskkapitalet läs om hur vi antagligen tar ut mycket mer av tillväxten än vad vi redovisar, den tråden dog sotdöden ... Gallringsmallarna överskattar verkligheten när det gäller contortan så har svensk forskning visat upp sig på exakt det vis jag anklagar dom för, naturvårdsverket beskriver contortan som en invasiv art som tränger ut naturliga arter och är ett allvarligt hot mot mångfalden, den svarta lista fylls på med mördarsnigel, mårdhund bla .. och min anklagelse att bara examensarbeten från skogshögskolan tar i problem som inte industrin vill höra finns ju bekräftad hur många gånger som helst .. här tex "Förr var sanningen att contortatallen endast kunde sprida sig vid hårda skogsbränder – först vid en hetta stark som i själva helvetet öppnades ”kådlåset” på de serotina kottarna. Det var en bekväm sanning när trädet skulle introduceras. Många visste förstås att det inte var hela sanningen.
Den nuvarande sanningen är att contorta trots kådiga kottar sprider sig minst lika bra som svensk tall. Det konstaterades i den miljökonsekvensbeskrivning som Skogforsk gjorde 1999.
Men det är mest en begåvad gissning. En modell. Ingen vet riktigt. Den enda mera övergripande fält-inventering som gjorts är märkligt nog ett examensarbete från Skogsmästarskolan med 20 år på nacken. Då hittades fröplantor upp till 150 meter från contortabestånden. Det innebär möjligen att dagens 600 000 hektar contorta snart har skapat några hundratusen hektar till med inslag av självföryngrad contorta." .. suck .

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509610karuerik du får väl läsa innantill i prislistorna, här är norras prislista "Contorta betalas med 85% av grundpriset för massaved barr. Lagringsskadad samt ej färsk massaved och på rot torkad ved betalas med 65% av grundpriset för massaved " lite bättre än lagringsskadad .. alltid något ..
.

karhuerik  
ulf 1 skrev:karuerik du får väl läsa innantill i prislistorna, här är norras prislista "Contorta betalas med 85% av grundpriset för massaved barr. Lagringsskadad samt ej färsk massaved och på rot torkad ved betalas med 65% av grundpriset för massaved " lite bättre än lagringsskadad .. alltid något ..
.

Tackar, det var länge sen jag läste någon prislista från Norra så jag hade bommat det.
Det var svar på halva frågan, vilka vrakar contortan? Något jag aldrig hört talas om.

Användarvisningsbild

svampbob  
ulf 1 skrev:karuerik du får väl läsa innantill i prislistorna, här är norras prislista "Contorta betalas med 85% av grundpriset för massaved barr. Lagringsskadad samt ej färsk massaved och på rot torkad ved betalas med 65% av grundpriset för massaved " lite bättre än lagringsskadad .. alltid något ..
.

Det där blev jag tvungen att kolla upp och det stämmer att Norrskog betalar sämre för Contortan. Hos övriga bolag hittar jag ingen skillnad annat än att Contortan ska levereras rensorterad.
Jag vet inte om detta stämmer men jag har hört att Norrskog är på tillbakagång och att Norra breder ut sig söderut och tar över. Det finns säkert någon här som kan bekräfta eller dementera det.

karhuerik  
svampbob skrev:
.

Det där blev jag tvungen att kolla upp och det stämmer att Norrskog betalar sämre för Contortan. Hos övriga bolag hittar jag ingen skillnad annat än att Contortan ska levereras rensorterad.
Jag vet inte om detta stämmer men jag har hört att Norrskog är på tillbakagång och att Norra breder ut sig söderut och tar över. Det finns säkert någon här som kan bekräfta eller dementera det.

Norra breder ut sig söder och västerut, känns väldigt märkligt att två skogsägarföreningar skall konkurrera om samma kunder.
Kanske är det ett uppköp på gång?

isteskog  
#509615Skogsägarföreningar kan inte bli uppköpta, snarare ombildade eller ingående i någon annan skogsägarförening och då upphör den.

axwell  
svampbob skrev:Jag vet inte om detta stämmer men jag har hört att Norrskog är på tillbakagång och att Norra breder ut sig söderut och tar över. Det finns säkert någon här som kan bekräfta eller dementera det.

Den striden har pågått under årtionden, senaste är ett kontor i Härnösand.
Norrskog trycks tillbaks.
Prislistan (19:e april 2018) omfattar numera även Härnösand, Östrand i Timrå mottagare.

https://www.norraskogvirke.se/-/media/n ... anland.pdf

SCA listan från 1a april 2018 ligger nu 50 kr/fub lägre för barrmassa.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509617lite mer om contorta https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/5 ... gramid=412 .. när det gäller att vraka träden så har vi den mest sjuka regeln i världen .. om en timmerstock är över tex 5,40 meter (lite olika hos olika bolag) så vrakas den, alla vi som bygger vet att man alltid vill ha låååånga plank, reglar och bjälkar .. tex när man gör en carport, men i svenska sågverk får man hjärtstopp om det kommer in en 6 meters stock ... vi är numera bara ett skämt i virkesvärlden .. men sen är ju kvaliteten på virket så pissigt att byggnader nog skulle rasa som korthus om man snickrade med lååånga bjälkar .. förresten bjälke finns väl inte i brädgårdarnas sortiment längre, det är väl numera svindyra balkar som dom kallas .. suck igen ..

Användarvisningsbild

ulf 1  
1524642065_xl.jpg
dagen virke, som är mitt lilla hatobjekt .. kolla in virkes högen som xl bygg har på sin hemsida utan att skämmas .. en regel kommer från ett 20-25 år gammalt gallringsträd en annan regel är vrak, suck suck ..

Sandström87  
#509634Måste be om ursäkt ingen va jag vet vrakar contorta de va lärk ja hade blanda ihop de me. Men att det betalas mindra för contorta förekommer.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509636Ulf 1! Varför är du så kritisk mot contortan? Går det inte att göra svindyra huggkubbar av dem eller vad då? :lol:
/Niklas

Användarvisningsbild

kalhuggo  
Sandström87 skrev:Måste be om ursäkt ingen va jag vet vrakar contorta de va lärk ja hade blanda ihop de me. Men att det betalas mindra för contorta förekommer.

Stämmer i Västernorrland, Norr och Västerbotten samma pris som annan barrmassa.

Användarvisningsbild

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#509699Vi planterar drygt 1 trakt per år med contorta dvs ca 0,4% av plantvolymen. Tror bara ett eller två hyggen under en 12 års tid har varit hos privata markägare. Hos privata markägare planterar vi oftare lärk jämfört med contorta.... Skogsbolaget har önskat att få plantera mer men FSC och samråden med samerna har satt stopp för det. (vilket syns i traktdirektiven)

På slutet är det främst sådd i samband med markberedning som gäller åtminstone hos den uppdragsgivaren man har. I år har vi ingen trakt som skall planteras med contorta. Vi har däremot ej SCA som uppdragsgivare, inte än iallafall

Vi röjjer några contorta bestånd per år, både ungskog och underröjning vilket är mer tidskrävande än tallbestånden. Vi har sett extremt "hemska" bestånd som tagits ned innan det ens nått första gallring men överlag har det mesta sett bra ut ur volymproduktion. (själv föredrar jag sylvestris framför contorta)

Tycker även att man får upp mycket mer trädformade rönnar i contortabestånden jämfört med tallbestånden.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#509733contorta är bara ett enda stort bevis på det jag säger om svensk skogsbruk, att det är helt åt helvete .. hur många argument ska staplas på varann innan polletten ramlar ner ..sca har hälften av sina svenska skogar i contorta plantager och kommer likt bagdad bob aldrig att erkänna att det är några som helst problem .. men det värsta är att detta visar så uppenbart hur det svenska skogsbruket beter sig när allvarliga fel uppenbaras, det gäller ju även försvaret av den stora bilden .. dom kommer aldrig att erkänna att kalhyggesbruket är fel, fören det felaktiga skogsbruket knäckt både naturen och ekonomin i skogsbruket .. inte ens när gallringar i gran och tallplanteringar KOSTAR för de privata skogsägarna, så verkar dom förstå att dom snart kokas tillsammans med massan i grytan som skogsidustrin satt dom i .. contortan kommer givetvis att avvecklas, frågan är väl bara om den låter sig tas bort, eller om den blir sveriges nya lupiner .. hur korkade man är på sca är svårt att sätta sig in i, men att lars lundqvist skulle komma till contortans försvar var överraskande .. http://kvikkjokk.nu/muddus-i-forfallstid/

isteskog  
#509739Ulf! Kan du aldrig kolla fakta! SCA har 2 000 000 ha produktiv skogsmark, därav 280 000 ha contorta (2009) Även om man skulle räkna in vad som får planteras av Contorta per år (14 000 h/år) så skulle det ändå bli 400 000 ha.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).