Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt lärande

48 inlägg 2652 visningar 5 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Skogforsk: Hyggesfritt skogsbruk 1 - ett gemensamt läran

Lars Lundqvist SLU  
#913364Det måste bli ordentligt glest för att höjdtillväxten ska påverkas, och den påverkar alla trädslag.
Det handlar inte om ljuset utan om att kraftig vindpåkänning minskar höjdtillväxten.

Användarvisningsbild

Jl2  
#913370Har läst Lars Lundqvists bok om blädning, tyvärr har jag ingen skog som är fullskiktad, för det skulle vara roligt att prova på.

Denna film om att använda sig av björk vid omställning till blädningsskog för att minska pruduktions förlust under omställlningsfasen har varit uppe tidigare.

Men det skulle vara intresant att höra fler åsikter om det skulle kuna fungera, då dom flesta bestånd jag har som är delvis skiktade har börjat som björkskog med ett vist inslag av gran. Och under åren har det kommit mer och mer gran som har växt in i beståndet .

Nu har jag nog huggit alldeles för mycket av björken, skulle ha glesat ut den mycket långsammare men det blev bra ved.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#913371Snabbaste sättet att omvandla en enskiktad skog påmedelgod mark till en fullskiktad skog, är nog att kalhugga men lämna hyfsat många fröträd, och sen åka därifrån. Om det blir väldigt mycket löv vore det nog klokt att röja bort en del, men i övrigt inte göra nånting alls. Bara vänta i 80-100 år.
Har man tur gör konkurrensen att en del av föryngringen stannar av och en del växer på, så med tiden ökar höjdspridningen och till sist, efter 80-100 år, aå blir beståndet fullskiktat, men med en blandning av trädslag i de övre höljdklasserna. Då kan man börja bläda, och efter ytterligare kanske 50-100 år så är det ett rent granbestånd, fullskiktat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).