Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201311 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Sid Fernwilter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Fast det låter sig knappast göras eftersom du knappast har koll på föryngringskostnaden för 80-100 år sen. Och även om du har det så är det en irrelevant jämförelse företagsekonomiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag än det var då.

Det är som att ha ett kapital på banken. Vilken ränta det har varit historiskt, flera decennier bakåt i tiden, är irrelevant när du ska besluta om hur du ska hantera ditt kapital idag.

Där har du en viss poäng Lars. Det enda jag vet säkert idag är föryngringskostnaden men vad virkespriserna är om 70 år vet ingen. Mitt resonemang förutsätter att priset på virke jämfört med priset på andra varor är liknande då som nu men det lär bli antingen högre eller lägre.
I alla fall om man överhuvudtaget skall göra en investering måste man ju ha en bedömning eller uppfattning om vad man kan få ut av investeringen. Har man inte det så skall man nog låta bli att investera, då går det troligen illa.
Att tro på oförändrade realpriser är min bästa gissning och det är svårt att motivera att en gissning på mycket högre eller mycket lägre priser är rimligare att utgå ifrån.

För den som är intresserad av skogliga investeringar så finns det en mycket bra skrift som heter Skogsskötselns ekonomi skriven av Hans Ekvall, SkogLic i skogsekonomi, universitetsadjunkt, SLU och Göran Bostedt, FD i nationalekonomi, forskare, SLU. Den är nyttig att läsa för alla oavsett utbildningsnivå.

https://www.skogsstyrelsen.se/globalass ... konomi.pdf

Här följer några citat som hör till denna diskussionen.

"Investeringsproblemet• handlar om hur skogsägaren bör uppställa in-vesteringskalkyler på ett riktigt sätt för att därigenom kunna välja det bästa investeringsalternativet. Märk att i en riktig investeringskalkyl kommer den kostsamma grundinvesteringen i form av markberedning och plantering i början av investeringens tidsförlopp och avverkning-arna i slutet av detsamma."

"Den sista punkten ovan gör att skogsägaren upplever föryngringskostnaderna som om de vore avverkningskostnader. ”Döljs” kostnaderna för skogsvård i avverkningsnettot kommer en investeringskalkyl i virkesproduktionen, grun-dad på felaktiga kalkyleringsprinciper, dvs att kostnaderna för föryngring kommer i slutet av investeringens tidsförlopp, att ge felaktigt höga positiva nuvärden och följaktligen betraktas som ytterst lönsam. "

Jag lämnar diskussionen här Lars, har tyvärr brist på tid och jag tror inte att jag kan övertyga dig i vilket fall som helst.

Hoppas att någon som läser detta testar att göra en investeringskalkyl. Det är kul.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649069Så länge som 100 procent av Sveriges skogsägare som köpt sin skog för lånade pengar inte kan leva på den, (det är en omöjlighet), så kan ni lägga ner ekonomisnacket, men vem som helst kan leva på skogar som man fått ärva, en vecka en månad ibland några år, men sen får man kamma sig och skaffa andra inkomster.
Om man inte gör som mig och många andra, förädlar timret från sin skog, och ofta köper från någon som (givetvis inte LEVER på sin skog, men säljer). Den som inbillar sig att man som slav till Bolagen och deras skogsindustri kan leva på skogen, har inte förstått nånting.
Sen det här jävla mumbo jumbot med nuvärde, det borde glömts och begravts 1860.
Jag citerar från skogsstyrelsens skötselserie Ekonomi, "För att nuvärdet skall betraktas som ett giltigt rangordningsinstrument brukar man i traditionell (skogs-)ekonomisk analys göra vissa antaganden.
Kapitalmarknaden är perfekt. Vem som helst kan låna hur mycket som helst till rådande ränta. Inlåningsräntan är lika med utlåningsräntan. De framtida räntorna är kända med säkerhet.
De framtida virkespriserna är kända med säkerhet.
Skogsmark med stående skog kan köpas och säljas på en fri perfekt marknad.
Den volym- och kvalitetsmässiga produktionen i skogsbestånden är känd med säkerhet." Någon.
Någon ville ha mera tips om hur man gör pengar på löv, så jag tar en med det där man inte kunde såga enligt Lars, som ju är expert på allt, jag lovar att han ligger långt bakom mig.
Men jag sågar i bland lite faner , 2,5 mm (1 åttondels tum) men en del föredrar lite grövre, tex han som gör trummor.
Det är inget man gör av gran och tall, men al, björk, alm, ask funkar bra, det ska vara lätt att böja, och det blir allt populärare att göra saker av faner, både för rena amatörer men även mer industrimässigt.
Internet kan berätta mer, i framtiden kommer det att vara en stor produkt, och jag får alltid rätt (nästan).

TS
Användarvisningsbild

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Lars Lundqvist SLU skrev:Fast det låter sig knappast göras eftersom du knappast har koll på föryngringskostnaden för 80-100 år sen. Och även om du har det så är det en irrelevant jämförelse företagsekonomiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag än det var då.

Det är som att ha ett kapital på banken. Vilken ränta det har varit historiskt, flera decennier bakåt i tiden, är irrelevant när du ska besluta om hur du ska hantera ditt kapital idag.

Hur resonerade man innan 1903 års skogsvårdslag som gjorde föryngring obligatorisk?
I princip kunde ju föryngringskostnaden vara noll och det kom ändå upp skog som kunde avverkas 100 år senare, dvs. man får då en oändlig ränta om man räknar som Sid vill.
Eftersom föryngringskostnaderna uppstår p.g.a. att man avverkat så borde ju även en ekonom se att de borde kopplas till den nuvarande avverkningen och inte till en kommande avverkning. Innan 1903 hade man ju möjlighet att avstå från föryngringskostnader men det har man inte nu (även självsådd har ju kostnader med kvarlämnade fröträd).

Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Så länge som 100 procent av Sveriges skogsägare som köpt sin skog för lånade pengar inte kan leva på den, (det är en omöjlighet), så kan ni lägga ner ekonomisnacket, men vem som helst kan leva på skogar som man fått ärva, en vecka en månad ibland några år, men sen får man kamma sig och skaffa andra inkomster.
Om man inte gör som mig och många andra, förädlar timret från sin skog, och ofta köper från någon som (givetvis inte LEVER på sin skog, men säljer). Den som inbillar sig att man som slav till Bolagen och deras skogsindustri kan leva på skogen, har inte förstått nånting.
Sen det här jävla mumbo jumbot med nuvärde, det borde glömts och begravts 1860.
Jag citerar från skogsstyrelsens skötselserie Ekonomi, "För att nuvärdet skall betraktas som ett giltigt rangordningsinstrument brukar man i traditionell (skogs-)ekonomisk analys göra vissa antaganden.
Kapitalmarknaden är perfekt. Vem som helst kan låna hur mycket som helst till rådande ränta. Inlåningsräntan är lika med utlåningsräntan. De framtida räntorna är kända med säkerhet.
De framtida virkespriserna är kända med säkerhet.
Skogsmark med stående skog kan köpas och säljas på en fri perfekt marknad.
Den volym- och kvalitetsmässiga produktionen i skogsbestånden är känd med säkerhet." Någon.
Någon ville ha mera tips om hur man gör pengar på löv, så jag tar en med det där man inte kunde såga enligt Lars, som ju är expert på allt, jag lovar att han ligger långt bakom mig.
Men jag sågar i bland lite faner , 2,5 mm (1 åttondels tum) men en del föredrar lite grövre, tex han som gör trummor.
Det är inget man gör av gran och tall, men al, björk, alm, ask funkar bra, det ska vara lätt att böja, och det blir allt populärare att göra saker av faner, både för rena amatörer men även mer industrimässigt.
Internet kan berätta mer, i framtiden kommer det att vara en stor produkt, och jag får alltid rätt (nästan).

Som jag ser en stor del av mitt skogsägares är att jag måste ändå bo någonstans. Om det råkar vara en gård med skog så måste jag ändå dra av de pengarna då jag ändå måste ut med de pengarna på ett boende.

Så jag har nu ett hus med 9 rum och kök och en tomt på 995000 m2. Det som skogen ger går tillbaka till skogen och utveckling av gården. Vi behöver de investeringarna nu.
Men skogen växer in med ca 1000 m3 om året så vi kan leva gått på skogen när vi blir äldre eller vill vi gå ner i arbetstid.

Och det är oss 95% skogsägare du snackar ner till berggrunden!

Tack så mycket för det Uffe.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649110Jag hoppas du är kapabel att läsa innantill, titta i min graf från igår och du ser att 85% av utbor och 75% av åbor hade 0-15% av sin inkomst från skogen.
Du får väl fundera på varför 95% av skogsägarna ägnar sig åt fiberproduktion, likt förbannat.
Jag är ganska säker på att om inte alla skogsägare var lurade upp på läktaren av industri och bolag så hade de genast gått under, för deras eget skogsbruk går inte ihop, Sveaskog äger 4 miljoner hektar men avverkar 65% av timret på privata marker,man blir bara trött på dessa bullshittare, 260 kr hektar är vinsten per år och hektar på den egna skogen, för ett av alla dessa bolag som i stället lever på de privata skogsägarna det blir 18 tusen på 70 år .
Jag skulle inte bry mig om det inte var för att man förstör vår natur för ..... ingenting.

TS
Användarvisningsbild

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#649123Du är nog ändå lite dum Uffe. Läs vag jag skrev. Jag skiter fullständigt om sveaskog eller något annat bolag hugger fiber i min skog då det ger mig ett mervärde i rena pengar som jag annars måste låna till. Lurad eller ej har jag inte möjlighet att lura ut någon förtappad själ att tro att min skog är bättre än det virke de skulle kunna köpa på en brädgård. Då måste jag lägga ner tid som jag nu lägger ner på att göra ett så stabilt liv som jag kan göra med den tid jag har. Vi började med gård och kött. Nu är det grönsaker som gäller ben även detta är en del av ett liv på en gård. Inte bara några plankor eller toarullar.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#649129Ja jag vet inte om jag också är slav under fibermaffian. Säljer barrmassaved som jag inte vill ha och köper björkmassaved. Sista 11 åren har jag dock köpt mycket mer än jag sålt. Så jag kanske rent av tillhör fibermaffian? Jag får fråga dig Ulf var jag ska placeras? Hur som helst så tycker jag det är bra att kunna sälja volymer som jag inte vill ha och möjlighet att köpa det jag vill ha fibermaffia eller inte.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:Jag hoppas du är kapabel att läsa innantill, titta i min graf från igår och du ser att 85% av utbor och 75% av åbor hade 0-15% av sin inkomst från skogen.
- - -
Jag skulle inte bry mig om det inte var för att man förstör vår natur för ..... ingenting.

Om vi bortser från att kandidatarbeten inte är ett pålitligt faktaunderlag så utgör 15% av någons årsinkomst ganska mycket pengar. Det motsvarar två extra månadslöner. Skogen bidrar alltså högst påtagligt även till dessa skogsägares inkomst, trots att de har små fastigheter. Två månadslöner är inte "ingenting".

Användarvisningsbild

svampbob  
#649150Visst är det fantastiskt att han som själv är sämsta affärsmannen här är ivrigast på att döma ut alla andras affärssinne.
Är en rimlig prissättning på skogsmark att man kan köpa den till fullbelåning och sedan efter att ha betalat banken ska kunna sitta hemma och leva på avkastningen?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649187Om Svenska skogsbolag med egna industrier betalar 230 kronor för björktimmer som klassas ner som massa, och man i tex Lettland och Tyskland betalar 1500kronor för samma produkt, då vet jag inte varför ni alla försvarar ett uselt system skapat av en maffia, som har en löjligt uppenbar kartell.
Har ni fått Stockholmssyndromet eller.
Kanske dags att göra något åt att de som har skogsfastigheter i Sverige till 80% bara har 0-15% av sin inkomst från skogen, fan min stuga på 12 kvadratmeter med utedass, drar in tre gånger mer varje år än vad jag skulle få från tillväxten i skogen om jag bedrev industrins beställda skogsbruk.
Och då hade fastigheten sett ut som västfronten 1918 och inte en jävel hade hyrt stugan.
Inse vad som kunde varit och hur det är.
Visst är det jobbigt att höra detta gång på gång, men det blir inte mindre sant för det, era hyllningar till industrin är ju patetiska.
Tänk att man är så ensam på detta forum, man blir verkligen skrämd, hur lättlurad är Svensken egentligen.

TS

Blivande snickare  
#649200Hur stor avkastning tror du din stuga skulle ge om vi alla plötsligt blev frälsta av dina profetior och smällde upp en egen liten kåk med tillhörande dass å satte till uthyrning?
40.000 små stugor till uthyrning och till och ned du hamnar inse att det är frågan om utbud och efterfrågan. I proportion.

Lika med sågen. Om vi alla slutade sälja åt bolagen och köpte en egen liten bandsåg å sågade allt. Då skulle också priset på det gå ner och du skulle lika så få ta ner priserna eller rent av stänga!
Då skulle iofs priserna från industrierna stiga å Mellberg bli rik :mrgreen:

Samma sak här, tillgång och efterfrågan.
Så var nöjd med det du har och jobba med det så länge det funkar.

Användarvisningsbild

Torbjörn Johnsen  
Om Svenska skogsbolag med egna industrier betalar 230 kronor för björktimmer som klassas ner som massa, och man i tex Lettland och Tyskland betalar 1500kronor för samma produkt, då vet jag inte varför ni alla försvarar ett uselt system skapat av en maffia, som har en löjligt uppenbar kartell.

Om det här stämmer så borde det finnas utrymme för någon driftig virkeshandlare att göra goda affärer. Mellanskillnaden mellan 230 kr 1500 kr borde ju gå att få marginal på även med kostnader för hantering och skeppning.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#649229Ja visst är det konstigt, varför har Svenska skogsägare inte några som representerar dom på riktigt.
Vad ägnar sig skogsägarföreningarna åt mer än att låta sina industrier såga med 7 kr i "vinst" per kubik.
Något luktar riktigt ruttet.
Om en VD för en skogsägarförening har en lön på 1 miljon i månaden, så bevisar det bara en sak, han spelar i en annan liga än de han representerar, och i den ligan talar man nog inte om hur mycket mer medlemmarna ska få för sin skog eller om man kan hjälpa dom att sälja på en annan marknad än den Svenska.
Jag hoppas fler orkar tänka varvet runt, så vi får slut på skitskogsbruket.

TS
Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Torbjörn Johnsen skrev:
Om Svenska skogsbolag med egna industrier betalar 230 kronor för björktimmer som klassas ner som massa, och man i tex Lettland och Tyskland betalar 1500kronor för samma produkt, då vet jag inte varför ni alla försvarar ett uselt system skapat av en maffia, som har en löjligt uppenbar kartell.

Om det här stämmer så borde det finnas utrymme för någon driftig virkeshandlare att göra goda affärer. Mellanskillnaden mellan 230 kr 1500 kr borde ju gå att få marginal på även med kostnader för hantering och skeppning.

Frågan är ju om det verkligen stämmer. Ty av erfarenhet vet jag att man bör ta Ulf1's påståenden med en mycket stor nypa salt.
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Något luktar riktigt ruttet.

Ulf1! Jag skulle nog tro att det i så fall är dina sågade mögliga björkplankor som luktar. Möjligtvis luktar också den blöta veden du eldar med.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 08 jun 2020, 20:02, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).