Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201691 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
ulf 1 skrev:Jag får (nästan) alltid rätt...

Ulf1! Det ska nog stå ...(nästan) aldrig rätt..., skulle jag tro av denna och tidigare trådar som du driver...
/Niklas
Senast redigerad av Niking lör 06 jun 2020, 21:42, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:jag brukar säga att min skog är mitt vardagsrum, och till den kommer inget löst patrask, tänk om man hyrde ut sitt vardagsrum till en hyresgäst som skrev ett 70 årskontrakt, och du betalade värme och mat under alla år, för att först efter 70år få hyran betald . Hur jävla dum får man bli.

Skillnaden är väl att den som slutavverkar får betalt för hela omloppstiden på ett bräde. Det är väl inte så dumt? Det enda som krävs är att man ser till att det kommer ny skog efteråt, och den kostnaden är liten i förhållande till intäkten. Det är ungefär som att få 70 års hyra i förväg och sen bara behöva städa lite innan hyresgästen flyttar in. Vad som händer sen, under resten av framtiden, finns det inga regler om. Inga krav på varken röjning eller gallring eller nånting annat.

gurka  
ulf 1 skrev:, "klipp er och skaffa ett jobb" mamma kan säkert hjälpa om inte pengarna räcker.
Hur jävla dum får man bli.

Mycket tjat om mamma,någon form av "mamma" komplex kanske.....

Avslutat-02  
#648871"Men nio människor av tio är värd all beundran, de sliter och gör rätt för sig, och jag är full av beundran för dessa människor.
Den tionde är ofta pest för oss andra, och skor sig brutalt på andra människor,"

Hur ska jag tolka detta?
Är den tionde en parasit? Den lever alltså på oss andra, eller ska jag säga av oss andra...
Hmm där faller många olika kategorier av människor in...

Pensionärer, sjuka, skadade m.fl så vilken är det då som inte drar sitt strå till stacken?
Är det pensionären som hela livet arbetat, men nu lever på extrem existens minimum? Eller är det pensionären som sågar virke men utnyttjar andra? Eller är det barnen som nu växer upp som har ett handikapp som gör att man inte kan bidra på samma sätt som alla andra?

En skev och otrevlig människosyn du har där Ulf.

Jag betalar gärna för att alla ska ha det bra, och inte är jag så intresserad av stora summor på kontot heller, livsglädjen är viktigare.
Och kommande generationer.

Jag har i många år haft kunder som jobbar på Samhall eller åt kommunen, de är jättegoda arbetare, men man får ta dem för deras kompetens, inte deras handikapp.
En kram på morgonen och ett tack för att man ser dem, betyder mycket, det ska du veta.

Så igen nu Ulf, vem är denne 10:de som inte duger? Den som köper virke? Den som leder ett bolag som gör pengar till statskassan, så att du kan få din pension?
Eller tror du att det är du själv som tjänat ihop till den enkomt?

Eller är det den där mamman som man ser ibland med ungarna som är vilda och hon svettas för att komma till bilen och komma hem, är det hon som inte räcker till?

Pappan som blivit själv med sitt/sina barn, är det han?

Kvinnan/mannen som lider av psykisk ohälsa, är det han eller hon?

Nä du tänk om...

För mig är det den som leker messias, och hoppas att folk ska följa honom, oavsett vad priset blir framöver...

WarPeter  
#648945Upprepar min fråga så att något värde kanske kan komma ur tråden :-)

Ulf, kan du inte istället för att fortsätta idiotförklara alla ge lite konkreta tips. Som jag ser det är det svåraste att hitta kunder som är intresserade av (och villiga att betala för ) specialsortiment. Hur går du till väga med det?

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:jag brukar säga att min skog är mitt vardagsrum, och till den kommer inget löst patrask, tänk om man hyrde ut sitt vardagsrum till en hyresgäst som skrev ett 70 årskontrakt, och du betalade värme och mat under alla år, för att först efter 70år få hyran betald . Hur jävla dum får man bli.

Skillnaden är väl att den som slutavverkar får betalt för hela omloppstiden på ett bräde. Det är väl inte så dumt? Det enda som krävs är att man ser till att det kommer ny skog efteråt, och den kostnaden är liten i förhållande till intäkten. Det är ungefär som att få 70 års hyra i förväg och sen bara behöva städa lite innan hyresgästen flyttar in. Vad som händer sen, under resten av framtiden, finns det inga regler om. Inga krav på varken röjning eller gallring eller nånting annat.

Det stämmer att den som avverkar får betalt för hela omloppstiden i stort sett på ett bräde.
Det är ju bara lite synd att det är omloppstiden för dem fällda träden, vilkas planteringskostnad har förräntat sig i 70 år, som detta gäller för och inte den kommande generationen.
Att få 70 års hyra i förväg för den nya generationen i samband med föryngringen blir det nog däremot lite värre att hitta något sågverk som går med på.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#648955Hur den har förräntat sig spelar ingen roll den dag du avverkar. Då är det bara avverkningsnettot som är av intresse

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Lars Lundqvist SLU skrev:Hur den har förräntat sig spelar ingen roll den dag du avverkar. Då är det bara avverkningsnettot som är av intresse

Ja självklart, helt trivialt.

Kostnaderna är ju redan nedlagda för länge sedan och det enda som återstår är att förhandla fram ett så bra pris som möjligt.
När man har gjort det så ser man att det investerade kapitalet i beståndet har gett en ränta på kanske runt 3 procent förutsatt att man har sluppit stormar och röta osv.

Därefter får man bestämma sig om man tycker att det är en bra affär eller inte att investera 20000 kr/ha i kanske 70 år framöver till någon liknande avkastning eller om man vill satsa på självföryngring om marken medger detta och investera summan i något lönsammare projekt.

Hur som helst hör avverkningsintäkten ihop med planteringen för 70 år sedan och inte med den nya generationen.
Det blir nog dessvärre svårt att hitta någon som vill betala 70 års tillväxt i förväg för planteringen.

gurka  
Sid Fernwilter skrev:
Det blir nog dessvärre svårt att hitta någon som vill betala 70 års tillväxt i förväg för planteringen.

Det beror nog mycket på vilka alternativa investeringar man överväger och risker ,avkastning / räntan på dem.
Vid 0 räntekalkyl står nog köparna på rad.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Sid Fernwilter skrev:Därefter får man bestämma sig om man tycker att det är en bra affär eller inte att investera 20000 kr/ha i kanske 70 år framöver till någon liknande avkastning eller om man vill satsa på självföryngring om marken medger detta och investera summan i något lönsammare projekt.

Det övervägandet bör du ha gjort i förväg och fått godkänt av Skogsstyrelsen, eftersom det är staten som ställer krav på återbeskogning. Det finns nog få privatpersoner som betraktar en normal skogsföryngring som en investering och baserar beslut på en investeringskalkyl.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Sid Fernwilter skrev:[Hur som helst hör avverkningsintäkten ihop med planteringen för 70 år sedan och inte med den nya generationen.

Nej den hör inte ihop med nånting. Den är helt fristående sett rent ekonomiskt.

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Sid Fernwilter skrev:Därefter får man bestämma sig om man tycker att det är en bra affär eller inte att investera 20000 kr/ha i kanske 70 år framöver till någon liknande avkastning eller om man vill satsa på självföryngring om marken medger detta och investera summan i något lönsammare projekt.

Det övervägandet bör du ha gjort i förväg och fått godkänt av Skogsstyrelsen, eftersom det är staten som ställer krav på återbeskogning. Det finns nog få privatpersoner som betraktar en normal skogsföryngring som en investering och baserar beslut på en investeringskalkyl.

Javisst skall man det, självklart.

Staten har inga problem alls med själföryngringar som återbeskogning, det är helt ok för den skogsägare som föredrar den metoden.

Åjo, det finns allt många skogsägare som behärskar grundläggande investeringskalkyler.
Det är andra skäl som gör att du inte ser det användas så ofta, till exempel

Känslan av att se en fin granplantering som växer så det knakar.
Ha en värdefullare och mer lättsåld fastighet.
Man gillar att själv plantera med familjen.
Det är vackert med välskötta planteringar.
Man är van att arbeta med den metoden och gillar den.

Det finns massor med fler bra skäl än så att plantera. Man skall dock inte lura sig själv med att ekonomin i metoden är bättre än i verkligheten. Det är bättre vara realist, och därefter ta ett genomtänkt beslut.

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Sid Fernwilter skrev:[Hur som helst hör avverkningsintäkten ihop med planteringen för 70 år sedan och inte med den nya generationen.

Nej den hör inte ihop med nånting. Den är helt fristående sett rent ekonomiskt.

Inte alls. Avverkningsnetto jämfört med kostnadet under omloppstiden avgör vilken ränta metoden ger.
Med hjälp av resultatet kan man bestämma sig om man vill använda samma metod fler gånger eller inte.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
#649049Fast det låter sig knappast göras eftersom du knappast har koll på föryngringskostnaden för 80-100 år sen. Och även om du har det så är det en irrelevant jämförelse företagsekonomiskt eftersom det är helt andra förutsättningar idag än det var då.

Det är som att ha ett kapital på banken. Vilken ränta det har varit historiskt, flera decennier bakåt i tiden, är irrelevant när du ska besluta om hur du ska hantera ditt kapital idag.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#649060Ja det är ju två skolor det där. Jag ser egentligen bara ett rimligt sätt att räkna och då på det man vet. Avverkningsnettot vet du när avverkningen är klar. Planteringskostnaden vet du när den är klar och den är direkt avdragsbar. Det är således en kostnad som kan jämföras med avverkningskostnaden. I min värld innebär det bara att du drar av den från avverkningsnettot.

För det enda som är intressant är avkastningen per hektar långsiktigt. Jag struntar väl i en hög ränta om det leder till att det blir mindre intäkter.

Men detta med räntor är ju många bolag som håller på med och det sänker ju totala tillväxten då det innebär att skogarna huggs alldeles för tidigt. Det är möjligt Sveaskog tex är nöjda med sin avkastningsränta men tittar du på det som betyder något alltså avkastning i kronor per hektar så är den löjligt låg.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).