Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Lövträd som ger pengar

1612 inlägg 201324 visningar 46 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lövträd som ger pengar

Vedproducent  
#648617Här är intresset i stort sett obefintligt för lövtimmer inklusive björktimmer. Så om det inte blir fiber så blir det ved. Lite synd kan väl jag med tycka ibland. Men sånt är det och när man får björktimmer i produktionen blir det fort kubik och bra lönsamhet. Här är några stockar som kom för 2 år sen. I stort sett rent björktimmer alltihopa för massavedspris.

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648618Och ändå håller du inte med om att vårt skogsbruk och vår industri är dålig, Vedproducenten
Och så avslutar vi Faustmann med den här.

TS
Användarvisningsbild

Vedproducent  
ulf 1 skrev:Och ändå håller du inte med om att vårt skogsbruk och vår industri är dålig, Vedproducenten

Har väl då rakt aldrig sagt att saker och ting inte kan bli bättre. Men ingen verkar hitta någon lönsamhet med lövtimret. Då är det väl efterfrågan hos kunderna som saknas för man kan ju inte betala lägre för björktimret än massaveden. Så då är man ju mindre klok om man satsar mer på löv i skogen som ingen vill ha och som växer med en tredjedel av volymen i Södra Sverige. Priserna bör ju vara det dubbla mot grantimret minst för att ens fundera på det. Så det är ju bara av andra skäl man kan ha lite löv.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:en sak retade upp mig, allt detta tjatande om min okunskap, från Lars "

När du blandar ihop, förvränger, plockar citat ur sitt sammanhang, påstår direkta felaktigheter, osv, så har jag tolkat det välvilligt som ett tecken på att du inte vet vad du skriver om. Men du menar alltså att jag missförstått dig? Du gör det alltså helt medvetet för att manipulera och föra andra bakom ljuset? Är det det du menar?

Användarvisningsbild

Nyborg  
#648632Jag har stor respekt för alla som orkar att gång på gång bemöta trådskaparens inlägg. Att ni orkar. Jag har ju lyckats att inte få påminnelse om inläggen i tråden "Sveriges tre trädslag" och därför kunnat avgöra själv om jag vill läsa inläggen i tråden. Jag har väl då och då skummat igenom även denna tråd också, men tycker väl att det är samma tugg i denna också. Ts är nog opåverkat vad det verkar som, men det som är läsvärt är ju alla svaren! Kan säga att det är fruktansvärt skönt att kunna bara "trycka bort" det jag inte orkar läsa.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Vedproducent skrev:
ulf 1 skrev:Och ändå håller du inte med om att vårt skogsbruk och vår industri är dålig, Vedproducenten

Har väl då rakt aldrig sagt att saker och ting inte kan bli bättre. Men ingen verkar hitta någon lönsamhet med lövtimret. Då är det väl efterfrågan hos kunderna som saknas för man kan ju inte betala lägre för björktimret än massaveden. Så då är man ju mindre klok om man satsar mer på löv i skogen som ingen vill ha och som växer med en tredjedel av volymen i Södra Sverige. Priserna bör ju vara det dubbla mot grantimret minst för att ens fundera på det. Så det är ju bara av andra skäl man kan ha lite löv.

Å skulle det svenska björktimret plötsligt kosta dubbelt så mycket som grantimret, så skulle det nog bli mycket billigare för sågverken att köpa björktimret från andra sidan Östersjön, var på skogsägaren likväl står med skägget i brevlådan med en massa osäljbart björktimmer.
/Niklas

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Nyborg skrev:Jag har stor respekt för alla som orkar att gång på gång bemöta trådskaparens inlägg. Att ni orkar. Jag har ju lyckats att inte få påminnelse om inläggen i tråden "Sveriges tre trädslag" och därför kunnat avgöra själv om jag vill läsa inläggen i tråden. Jag har väl då och då skummat igenom även denna tråd också, men tycker väl att det är samma tugg i denna också. Ts är nog opåverkat vad det verkar som, men det som är läsvärt är ju alla svaren! Kan säga att det är fruktansvärt skönt att kunna bara "trycka bort" det jag inte orkar läsa.

Jo, det är nog många här som irriterar sig på trådskaparen och dennes egenartade argumentationsteknik.
/Niklas

Användarvisningsbild

machonisti  
#648671Ännu värre...
De som faller för argumenten och tekniken.

Avslutat-02  
#648678Lätt att argumentera för sin sak om man inte behöver uppvisa resultat eller fakta.

Användarvisningsbild

Sid Fernwilter  
Niking skrev:Å skulle det svenska björktimret plötsligt kosta dubbelt så mycket som grantimret, så skulle det nog bli mycket billigare för sågverken att köpa björktimret från andra sidan Östersjön, var på skogsägaren likväl står med skägget i brevlådan med en massa osäljbart björktimmer.
/Niklas

Ja du Niking, B-stockarna vore väl lönt att hämta från baltikum till det dubbla svenska grantimmerpriset men inte det fina björktimret. Den finaste björken får man cirka 1300 sek/m3 för i dagsläget i Lettland. Med tanke på att omloppstiden är kortare än för granen så blir nuvärdet för skött björkskog bättre än för granskog där.

Jag hade gärna sålt mina granar innan barkborrarna äter upp dem eller att de blåser ner för baltiska björktimmerpriser men tyvärr har jag inte hittat något sågverk som vill betala så höga priser för gran. Har du kanske något tips på vart jag kan vända mig? Många tack på förhand!

För min del hoppas jag snarare på att björktimmer kommer att gfå i andra riktningen över östersjön, till dem som är kompetenta till att ta vara på det och som förstår att lövträd ger pengar om man bara låter bli att koka massa av det.

Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
Sid Fernwilter skrev:För min del hoppas jag snarare på att björktimmer kommer att gfå i andra riktningen över östersjön, till dem som är kompetenta till att ta vara på det och som förstår att lövträd ger pengar om man bara låter bli att koka massa av det.

Vem är det som ska köpa all sågad vara av björk? Och vad ska den användas till?

Användarvisningsbild

ulf 1  
#648694Det är lite komiskt när Lars ger sig in på områden han inte alls behärskar, denna fråga "vem ska köpa all sågad vara av Björk" är ju helt befängd, för ett land som importerar 80% av allt löv till sin lilla möbelindustri, samtidigt som Lars älskade industri lägger vårat löv i högar för att KOKA.
Den GRÖNA industrin som kokar och eldar varenda jävla träpinne dom kan hitta, att jag kallar den skitindustri borde snart sjunka in i skallarna på skogsfolket som sitter som nickedockor och väntar på att få leverera nästa kok.
Sen till frågan VEM ska köpa lövvirket, ja alla andra civiliserade länder har en blomstrande möbeltillverkning, tyskland har 400 tusen i möbelindustrin tex, det går åt en jävla massa löv där kan jag lova, baltikum och polen levererar möbler till Sverige för miljarder varje år, varenda lövtimmerstock bli något hållbart i dessa länder, vi i Sverige bevarar kolet i fantasin, i andra länder gör man det i MÖBLER.
1970 hade Sverige 20 tusen som jobbade i vår möbelindustri, idag är det 10 tusen, vi mporterar 80% av lövvirket, varför tror ni jag kallar Sverige för ett skogsbrukande U-land.
Lövträd som ger pengar # 1. FANER av faner tex 2,5 millimeter kan man göra mycket saker, istället för plast och plåtaskar kan man gör dom i trä, jag har en kille som köper ask, björk, alm och al som han basar och gör trummor av, han lever på det.
Faner av vanlig björk säljs i Sverige för 440 kr kvadraten, det går bort lika mycket i spån som man får ut faner när man sågar men det blir ändå 200 fanerskivor på en kubik gånger 440kr, räkna nu, ja 90 tusen spänn.

TS
Användarvisningsbild

Lars Lundqvist SLU  
ulf 1 skrev:det går bort lika mycket i spån som man får ut faner när man sågar.

Man sågar inte fanér.

Användarvisningsbild

halvproffs  
Lars Lundqvist SLU skrev:
ulf 1 skrev:det går bort lika mycket i spån som man får ut faner när man sågar.

Man sågar inte fanér.

Palakangas har lagt ut en film här på forumet då han svarvar granfaner.

Avslutat-02  
#648706"Det är lite komiskt när Lars ger sig in på områden han inte alls behärskar"...

"som man får ut faner när man sågar men det blir ändå 200 fanerskivor på en kubik gånger 440kr, räkna nu, ja 90 tusen spänn."

Hur tycker du själv det verkar? Behärskar du alla områden du skriver om? Eller har du inte en aning om något eller någonting som vanligt?

Det är bra att du kastar sten i ditt glashus Ulf, för då märker folk att den självutnämnda messias inte är mer än bara en wannabee...men misslyckas ändå grovt.. 🤔

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).